اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین

نقش بنی‌صدر در تجاوز هوایی آمریکا به ایران/ پیامدهای شکست کوتادی نظامی طبس+عکس

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بررسی ابعاد شکل گیری حمله نظامی کودتا گونه آمریکا به طبس و شکست آن، به همکاری و نقش عناصر وابسته داخل کشور در اجرای این عملیات پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۵۰
نقش بنی‌صدر در تجاوز هوایی آمریکا به ایران/ پیامدهای شکست کوتادی نظامی طبس+عکس

جواد منصوری در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به تصرف سفارت آمریکا در آبان 58 توسط دانشجویان پیرو خط امام، گفت: در پی این واقعه که نتیجه طبیعی اقدامات مداخله جویانه سفارت آمریکا در امور سیاسی کشورمان بود، دولت آمریکا برآن شد تا اولا برای جبران این اقدام تحقیرآمیز ایرانیان و در گام بعدی ضربه زدن به انقلاب اسلامی و آزادسازی جاسوسان از بند انقلابیون با امکانات نظامی خودش و استفاده از مواضع برخی دولت های منطقه همچون مصر و عربستان از جانب شهر طبس به ایران حمله کند.

وی با بیان اینکه به رخ کشیدن قدرت نظامی آمریکا به سایر کشورها و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی علیه واشنگتن از دیگر اهداف آمریکا برای حمله نظامی برق آسا به ایران محسوب می شد، افزود: در آن مقطع برخی از ملت های دنیا و آزادی خواهان تحرکاتی برای تسخیر سفارت آمریکا صورت داده بودند و این مسئله دولت وقت آمریکا را بشدت نگران کرده بود. لیکن آمریکایی ها حمله نظامی به ایران را طراحی کردند که البته این بخش کوچکی از برنامه بلند مدت ضد ایرانی علیه ایران بود. لذا حصر گسترده اقتصادی ایران و قطع رابطه یکجانبه با تهران از دیگر اقدامات آمریکا در یک مقطع زمانی کوتاه بشمار می آید.

منصوری با نگاهی به عملیات آزاد سازی گروگان های آمریکایی با رمز دلتا تصریح کرد: اسناد و مدارک معتبری دال بر همکاری و هماهنگی عوامل داخلی با ارتش آمریکا برای حمله به طبس و سپس ورود به تهران و دسترسی به سفارت آمریکا وجود دارد. از جمله اینکه برخی نظامی ها و بنی صدر به همراه اطرافیانش در اجرای این طرح دست داشتند.

فرمانده سپاه در ماه های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در این باره خاطر نشان کرد: دو هفته قبل از اجرای عملیات طبس جا به جایی امکانات و نفرات نظامی و انتظامی در دستور کار وابستکان داخلی آمریکا قرار گرفته بود بعلاوه اینکه برخی از رادارها برای تسهیل در ورود بالگردها و هواپیماهای نظامی آمریکا از مدار خارج و کورشده بود به این ترتیب زمینه برای اجرای حمله کودتا گونه به طبس فراهم آمد.

وی حادثه رخ داده در طبس و زمین گیر شدگان نظامیان آمریکایی در توفان شن این منطقه را رویدادی نادر و خارج از معیارهای نظامی برای مقامات کاخ سفید دانست و یادآور شد: مباحث مربوط به شرایط جوی و اقلیمی طبس از ماه ها قبل توسط آمریکایی ها رصد و محاسبه شده بود و ساعت مشخصی که هیچ تهدید و موانع عملیاتی در مقابل آنها نباشد برای حمله به ایران انتخاب شده بود. اما توفان شن آمریکایی ها را رسوا کرد و بشدت سلطه نظامی این کشور در جهان را زیر سئوال برد.

منصوری ابراز داشت: نه تنها آمریکا در عملیات طبس با شکست و رسوایی مواجه شد، بلکه دامنه نفوذ و پایگاه آنها در بین وابستگان داخلی و ملت های منطقه از بین رفت و دیگر آمریکا به عنوان قدرت مسلط در مقام ابرقدرت بی هیچ وجه نزد ملت جمهوری اسلامی ایران شناسایی نشد وامروز هم این تفکر علی رغم سرمایه گذاری کلان کاخ سفید روی مباحث نظامی خودش و همه تبلیغاتی که در این خصوص شکل گرفته میان مردم و مسئولان ما وجود دارد.

وی در پایان به جان فشانی شهید پاسدار محمد منتظرقائم فرمانده سپاه یزد و از انقلابیون قدیمی در ماجرای تهاجم هوایی آمریکا به طبس اشاره ای کرد و گفت: ایشان به همراه تنی از پاسداران ماوریت یافتند تا پس از اینکه عملیات طبس با شکست مواجه شد به منطقه بروند و کنترل اوضاع را در دست گیرند اما متاسفانه با دستور فرمانده وقت کل قوا بنی صدر، برای اینکه اسناد و مدارکی در اختیار این پاسداران قرار نگیرد و ابعاد همکاری و سری آنها کشف نشود، بقایای هواپیما ها وبالگردهای آمریکایی در صحرای طبس بمباران شد و موجب به شهادت رسیدن این پاسدار وفا دار به وطن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها