نگاهی به پیامدهای راهبردی عملکرد پدافندی سوریه در تحولات آینده منطقه

ضرب‌شست در‌آسمان

آمریکا به همراه متحدانش انگلیس و فرانسه، چند روز قبل به بهانه حمله شیمیایی در دومای سوریه، دمشق پایتخت سوریه را هدف حملات موشکی و هوایی قرار داد که براساس اخبار منتشر شده سامانه‌های دفاعی سوریه موفق به انهدام یا انحراف حدود 71 موشک از مجموع بیش از 100موشک شلیک شده از سوی ائتلاف آمریکایی شدند.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۳۲

در عملیات انهدام موشکهای غربی، که مجهز به پیشرفتهترین و به روزترین تکنولوژیها هستند نیروهای هوایی روسیه با وجود آمادگی برای انهدام موشکهای متجاوز وارد عمل نشدند و این سامانههای سوری بودند که موفق به منهدم کردن موشک های پیشرفته غربی شدند.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، این نمایش اقتدار را برگ برنده دولت سوریه و محور مقاومت در آینده تحولات منطقه می داند و در گفتوگو با جامجم تاکید دارد که قطعا غربیها بعد از ماجرای اخیر، تغییراتی را در استراتژیهای خود خواهند داشت.

وی در این زمینه گفت: بر خلاف ادعای آمریکا و همپیمانانش، آنها داعش و گروههای تروریستی را برای خود، خطر نمی دانند بلکه از عملکرد محور مقاومت که مانع اصلی تحقق اهداف آنها بوده در هراسند و از هیچ تلاشی برای تضعیف این محور کوتاهی نمیکنند؛ حملات و تجاوز جنگی اخیر به سوریه نیز با همین هدف صورت گرفت غافل از اینکه محور مقاومت، آن محور مقاومت 20 سال گذشته نیست که بگذارد آمریکا هر طور میخواهد رفتار کند و با حمایت از یک عده تروریست یک کشور را بگیرد و یک حکومت را عوض کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر این که محور مقاومت، امروز از تجهیزات لازم برای دفاع از خود و متحدانش برخوردار است، بهترین آزمون این مساله را عملکرد پدافند هوایی سوریه در تجاوز اخیر دانست و گفت: سیستم پدافندی سوریه توانست در ماجرای آتشبازی اخیر آمریکا، بخش عمدهای از موشکهای شلیک شده را رهگیری و منهدم کند و این اتفاق، انصافا آزمون خوبی برای سنجش میزان توانمندی سوریه بود.

وی با بیان اینکه غرب نمیخواهد به این توانمندی اعتراف کند افزود: با این حال رژیم صهیونیستی و آل سعود که در منطقه هستند و همچنین آمریکا و متحدان غربیاش، حساب کار دستشان آمده و متوجه شدهاند که نمیتوانند از قلدری و توسل به قدرت نظامی برای بر هم زدن حکومتها استفاده کنند و همین مساله باعث خواهد شد که در استفاده از گزینه نظامی به عنوان یک راهحل تجدید نظر کنند.

تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه هم با اشاره به عملیات بدون نتیجه آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه خاطرنشان کرد: این سه کشور که جزو قدرتهای جهانی هستند با پرتاپ موشک سعی کردند به نوعی ایران و روسیه و سوریه را وادار به اقدام
شتاب زده کنند که چنین اتفاقی نیفتاد و در عین حال ادعای دونالد ترامپ مبنی بر این که موشکهای پرتاپ شده علیه سوریه، هوشمند بوده حقیقت نداشته و از 110 موشک پرتاپ شده، 71 موشک از سوی پدافند هوایی سوریه سرنگون شد که این یک نمایش قدرت سوریه بوده است.

هانیزاده افزود: پدافند و نیروی هوایی سوریه ثابت کرد که در مقایسه با گذشته از تجربه بسیار بالایی برخوردار شده است.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب اقدام اخیر آمریکا را شکست مفتضحانهای برای ایالات متحده و متحدانش دانست و تصریح کرد: این مساله معادله و موازنه قدرت در سوریه را به نفع محور مقاومت تغییر داد اما در عین حال باید به این نکته توجه کرد که هرگاه محور مقاومت در سوریه به یک پیروزی نظامی می رسد، آمریکا و متحدانش دست به یک عکس العمل نظامی شتاب زده می زنند و به همین دلیل در ادامه و استمرار پیروزی های محور مقاومت و دولت سوریه این احتمال وجود دارد که ماجراجوییهای دیگری از سوی غربیها و آمریکا و متحدانش تکرار شود. اما در عین حال واکنش مردم سوریه طی چند روز اخیر با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف و حمایت از دولت این کشور باعث شد که موقعیت بشار اسد به نسبت گذشته از ثبات بیشتری برخوردار باشد.

پخته شدن محور مقاومت در میدان عمل

البته توانمندی بالای دفاعی محور مقاومت که باعث سردرگمی متجاوزان به سوریه شد مسبوق به سابقه است و در همین ماههای اخیر، سعودیها نیز تجربه مشابهی را در مقابل انصارا... یمن داشتند و شاهد شلیک موشکهای یمنی به نقاط مختلف خاک عربستان بودند.

این موارد را که در کنار توانمندیهای نظامی بالای دیگر اعضای محور مقاومت از جمله حزبا... لبنان و حماس بگذاریم نمایانگر اقتدار بالای محور مقاومت است که با پشت سرگذاشتن چندین جنگ اکنون از تجربه کافی برای برخورد با دشمنانشان برخوردار هستند.

البته سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارا... در گفتوگو با جامجم تاکید دارد که توانمندیهای فعلی جبهه مقاومت در گذشته هم وجود داشت اما سران برخی کشورها به گونهای به ملتها القا میکردند که غربی ها بخصوص آمریکا و برخی کشورهای اروپایی توان بالایی دارند و به این ترتیب کشورهای عضو جبهه مقاومت در مقابل آن از توان چندانی برخوردار نیستند.

کوثری افزود: به رغم
این که کشورهای غربی در پی ایجاد جنگ روانی برای القای ناتوانی کشورهای عضو این جبهه بودند، اما جمهوری اسلامی ایران طی جنگ و حتی قبل از آن به واسطه خوداتکایی نیروهای جوان و سپاه قادر به انجام اقدامات بزرگ در حوزه دستاورهای دفاعی و نظامی شد. به این ترتیب کشورهای دیگر عضو جبهه مقاومت نیز به این باور رسیدند که قادر به انجام کارهای بزرگ هستند. توانمندیهای ایران موجب شد کشورها و ملتهای همراه نیز دارای توانمندی شده و حتی در برخی موارد سریعتر از ما به پیش روند.

جانشین قرارگاه ثارا... تاکید کرد: کشورهایی از جمله یمن و سوریه دارای قدرت دفاعی بودند اما نحوه استفاده از آن را نمیدانستند که جمهوری اسلامی تجربه خود را به این کشورها منتقل کرد و آنها نیز توانمندی مقابله کسب کردند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با جام جم معتقد است: در جبهه مقاومت نیروهای زبده ای وجود دارند که به واسطه جنگ های تحمیلی به منطقه، تجارب خوبی به دست آورده اند.

وی افزود: تلاشهای صورت گرفته علیه رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و غزه به عنوان یک تجربه جنگی برای رزمندگان جبهه مقاومت و دستیابی به توان نظامی محسوب میشود.

جمالی اظهار کرد: با این که تـــوان تکنولوژیکی جبهه مقاومت مانند غربیها نیست اما شرکت در جنگهای نامتقارن تحمیلی موجب افزایش توانایی های دفاعی و نظامی محور مقاومت و به کارگیری سلاحهای ناشناخته و ابتکاری رزمندگان جبهه مقاومت در مقابل دشمنان بود و اکنون با نمایان شدن این توانمندیها برای غرب قطعا محاسبات آنها در آینده به شکل دیگری رقم خواهد خود.

دست برتر جبهه مقاومت در عرصه مذاکرات

محور مقاومت که نیروی متولد شدهای از درون ملت های منطقه است با چنین خروجی های مثبت خود از جمله در زمینه توانمندی دفاعی از زمان شکل گیری تا کنون نشان داده در هر جنگی که ورود کرده است، پیروز میدان بوده یا حداقل طرف مقابل را در دستیابی به اهداف خود ناکام ساخته است. همین مساله باعث ارتقای جایگاه محور مقاومت در معادلات منطقه شده و باعث شده در میز مذاکره و تعاملات سیاسی هم از جایگاه بالاتری برخوردار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها