مرکز مشاوره قوه‌ قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص صدمه به اتومبیل در نمایندگی، بیمه بیکاری و ثبت ازدواج دوم به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۷۴

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

خودرو را برای تعمیر به نمایندگی بردم اما در آنجا به بدنه خودرو صدمه زدند. میتوانم مطالبه خسارت کنم؟

بر اساس میزان خسارت وارده میتوانید به مرجع قضایی صالح (شورای حل اختلاف یا دادگاه) مراجعه کرده و مطالبه خسارت کنید. اگر خسارت وارده تا 20 میلیون تومان باشد میبایست به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده مراجعه کنید. مطالبه خسارت بیش از این مبلغ در صلاحیت دادگاه است و دادخواست آن باید از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسد.

شرایط استفاده از بیمه بیکاری چیست؟

برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری و نیز دریافت مقرری بیکاری بایستی به اداره کار مربوط به آخرین محل کار خود مراجعه کنید. بیمهشدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند: مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند. به صورت غیرارادی از کار اخراج شده باشند. تبعه کشورهای خارجی نباشند. مستمریبگیر، بازنشسته یا از کار افتاده کلی نباشند و قبل از بیکار شدن حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. بیمهشدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتشسوزی بیکار میشوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند میتوانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمهشدگان باید در دورههای کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار میشود، شرکت کنند و هر دوماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

سردفتر میتواند بدون اجازه همسر اول مرد، ازدواج دوم او را ثبت کند؟

براساس ماده 56 قانون حمایت از خانواده، سردفتران ازدواج حق ندارند بدون اجازه دادگاه اقدام به ثبت ازدواج مجدد مرد کنند و بر این اساس «هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی و بدون اخذ اجازهنامه یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات به ثبت ازدواج اقدام کند، به محرومیت از اشتغال به سردفتری و مجازات اسلامی محکوم میشود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها