چین یکی از کشورهایی است که به دلیل تمدن دیرین و کهن خود از سنت‌های بی‌شماری نیز بهره می‌برد و برای مراسم و ایام مختلف، نامگذاری‌ها و فعالیت‌های خاصی دارد که یکی از آنها نیز عید اموات و یا روز یادبود مردگان است.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۱۲

به گزارش ایرنا، سال جاری میلادی با سه روز تعطیلات رسمی همراه شده که از روز پنجشنبه تا شنبه ادامه مییابد مردم در این روزها به یاد مردگان یا بر مزار آنها حضور مییابند و یا از دوردستها با برگزاری برخی سنتها و آیینهای خاص، این روز را گرامی میدارند.

برخی از این سنتها برای بسیاری از مردم کشورهای دیگر نیز جالب توجه است که این نشان میدهد چینیها از دیرباز برای عید اموات برنامههای ویژهای تدارک میدیدهاند.

سابقه تاریخی برگزاری این مراسم که بخشی از فرهنگ مردم این کشور را به خود اختصاص داده، به دوران حکمرانی سلسله «تانگ» بازمیگردد که مربوط به 2500 سال قبل است.

این عید که اصولا بر اساس اعلام دولت چین تعطیلات عمومی سه روزه را برای مردم این کشور به همراه دارد در زبان چینی «چین مینگ جیه» نام دارد که به آن «هانشی» هم گفته میشود.

مردم در این روزها با حضور بر سر مزار عزیزان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آنان، تعطیلات ویژه این ایام را به پایان خواهند برد.

از دیدگاه چینیها عدد چهار (سی) ـ (ماه آوریل چهارمین ماه میلادی) به دلیل تلفظ با مرگ هم معنی است و به همین علت، تاریخ روز چهارم ماه چهارم سال برای اموات در نظر گرفته شده و روزی است که مردم باید غذای سرد مصرف کنند.

آنان با این کار خاطره «جیه زی تویی» را گرامی میدارند که 636 قبل از میلاد در دوران حکمرانی حاکمان «تانگ» و همزمان با سلسله «بهار و پاییز» جانش را از دست داد.

در طول تعطیلات سه روزه مردم چین با حضور در قبرستانها و روشن کردن آتش و حتی آتش زدن پولهای کاغذی تقلبی با نقش و نگارهای سنتی و تصاویر پادشاهان قدیمی این روز را گرامی میدارند. از مردم خواسته شده حتیالامکان از آتش زدن در جنگلها و معابر عمومی و مجتمعهای مسکونی برای این مراسم خودداری کنند حتی وزارت امنیت عمومی چین نیز برای جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه به دلیل برپایی آتش در معابر، به همه ارگانها ذیربط اعلام آمادهباش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها