به گزارش جام جم آنلاین از میزان، تنظیم صحیح باد تایرها تاثیر بسزایی بر میزان مصرف سوخت، میزان لاستیک سایی و البته رفتار و هندلینگ خودرو در سطوح مختلف دارد.
از این رو تنظیم باد تایر به اندازه مناسب که بر اساس موقعیت، فصل و سطح مورد رانندگی تعین میشود، بسیار ضروری و مهم است اما باید دانست که انجام این کار بسیار ساده است مخصوصا اگر لوازم مورد نیاز انجام آن را با خود داشته باشید.
لوازم مورد نیاز
وابسته اینکه چقدر از کارهای فنی خودرو خود را شخصا انجام میدهید یا اینکه چه استفاده بخصوصی از خودرو خود میکنید، ممکن است لازم باشد تا کیت باد را برای خودرو خود تهیه کنید.
این کیت شامل یک پمپ باد قابل حمل کوچک پدالی یا برقی (با توجه به قیمت و عملکرد، نمونههای برقی بسیار کاربردی هستند)، درجه فشار سنج (معمولا به صورت استاندارد به همراه پمپهای باد برقی ارائه میشوند) و کیت سریع رفع پنچری است که تنها در مواقع حاد پنچری به کار میآید.
چگونه تنظیم کنیم؟
هر تایر بخصوص در هر خودرو میزان فشار باد معنی را تحمل میکند که معمولا از سوی کمپانی خودروساز در دفترچه راهنما خودرو بیان یا بر چهارچوب در سمت راننده حک میشود. از این رو کافی است تا ماه حداقل یک بار اقدام به بررسی و تنظیم فشار باد تایر خودرو خود کنید.
۱-با کمک فشارسنج اقدام به تعین فشار باد تایر خودرو خود کنید. دقت داشته باشید فشار صحیح زمانی نمایش داده میشود که صدای خروج هوا از اطراف سوزن فشار سنج شنیده نشود.
۲-درصورت کم بودن فشار باد تایر، به کمک پمپ باد اقدام به باد کردن تایر کنید. دقت داشته باشید که ترجیحا بیشتر از حد استاندارد مورد نیاز تایر به آن باد نزنید. از این رو هر چند ثانیه یک بار با فشارسنج میزان فشار باد را سنجید و در صورت عبور از حد مجاز، با کج کردن سوزن سر والو تایر، اقدام به کم کردن باد تا حد مجاز کنید.
درصورتی که تجهیزات لارم را با خود به همراه ندارید کافی است تا با مراجعه به یک تعمیرگاه یا آپاراتی شخصا اقدام به تنظیم باد کنید. البته در بسیاری از تعمیرگاهها به اشخاص متفرقه اجازه کارکردن با تجهیزات را نخواهند داد. اما از آن جایی که تنظیم باد یک رویه روتین و همیشگی است توصیه میشود برای خرید لوازم مورد نیاز اقدم کنید.
در این میان باید به برخی نکات توجه داشت:
۱-توجه داشته باشید که در فصول سرد و در آب و هوای برفی و یا عبور از شن و ماسه، بادتایرها را اندکی کم میکنند تا با افزایش عرض تایر میزان اصطکاک نیز افزایش یابد.
۲-در آب و هوای بسیار گرم نیز میزان باد تایر را اندک مقدار بسیار کمی کمتر از استاندارد در نظر میگیرند چرا که حرکت بر آسفالت و زمین داغ موجب افزایش اندک فشار هوای داخل تایرها میشود که شاید چندان محسوس نباشد، اما در دراز مدت بهتر است که رعایت شود.
۳-از تزریق نیتروژن بجای هوا در تایرهای معمولی خودروهای معمولی که در آب و هوا استاندارد تردد میکنند خودداری کنید.
گاز نیتروژن به دلیل داشتن ملکولهای بزرگتر نسبت به هوا، میل کمتری برای فرار از خود نشان داده و درنتیجه کمتر از تایر فرار میکنند. همچنین مقاومت نیتروژن در برابر تغییرات ملکولی حاصل از گرما و سرما بیشتر از هوا است. اما با وجود این مزایا، این اختلافها به اندازهای محسوس نیست که ارزش استفاده در خودروهای معمولی را داشته باشد. استفاده از نیتروژن بیشتر در خودروهای گران قیمت و قدرتمند با کاربریهای خاص توصیه میشود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت