در تعطیلات نوروزی باید مراقب تغییر رفتارهای غذایی بود

100گرم آجیل = 3 کفگیر برنج

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در ایام نوروز باید مراقب تغییر رفتارهای غذایی بود، گفت: برای نمونه مصرف زیاد آجیل می‌تواند به اضافه وزن و چاقی منجر بشود، چراکه صد گرم بادام، پسته یا تخمه در حدود 600-500 کالری وارد بدن می‌کند که معادل مصرف سه کفگیر پلو است.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۱۱

به گزارش جامجم، زهرا عبداللهی گفت: آجیلها شامل انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی و انواع تخمهها دارای ارزش غذایی هستند، اما توجه داشته باشید که مقدار زیادی چربی هم دارند،گرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامت است.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم سفر میکنند که از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر ناچار تغییراتی در رفتارهای غذایی رخ میدهد. بی توجهی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام میتواند به سلامت شما لطمه بزند.

وی بیان کرد: درمصرف شیرنی و آجیل اعتدال را رعایت کنید. درایام نوروز و حتی در طول سفرهای نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن میشود که نتیجه آن چاقی و اضافهوزن است. با رعایت نکاتی میتوان هم از خوردن شیرینی و آجیل لذت برد و هم مشکلات سلامت را بهدلیل افراط در مصرف آنها کاهش داد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اینکه بهجای شیرینیهای بزرگ حاوی مربا، ژله و خامه، از شیرینیهای ساده و خشک در اندازه کوچک که کالری کمتری دارند، استفاده کنید. مواد قندی و نشاستهای به آسانی به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره میشود و ایجاد چاقی میکند. همچنین باعث افزایش چربیهای نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را مختل میکند.

وی افزود: بنابر این در ایام نوروز و در سفر که معمولا خوردن آجیل رایج است، باید مصرف غذاهای نشاستهای مثل نان، برنج و ماکارونی، سیب زمینی و غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش داد که با افزایش کالری دریافتی و چاقی مواجه نشوید .

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: مصرف زیاد نمک مهمترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است بهجای آجیلهای شور و پرنمک از آجیل کمنمک یا بدون نمک استفاده شود.

سبزی را فراموش نکنید

وی از مردم خواست مصرف سبزیها را در ایام نوروز فراموش نکنند، چرا که معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی مصرف سبزیها که از گروههای غذای اصلی هستند، کمتر میشود. سبزیها بهعلت داشتن ویتامینها، مواد معدنی و آنتیاکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند. علاوه بر آن فیبر موجود در سبزیها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک میکنند. در ایام نوروز معمولا در مهمانیها غذاهای چرب و سرخ شده مصرف میشود. با مصرف سبزیها و سالاد همراه با غذا میزان جذب چربی غذا کاهش مییابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف کنید ولی زیاده روی نکنید. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود، اشکالی ایجاد نمیکند. ارزش غذایی میوهها شبیه سبزیهاست و این گروه نیز ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین و با خاصیت آنتیاکسیدانی از بروز سرطانها پیشگیری میکنند. خواص و ارزش غذایی میوهها به این معنی نیست که هرچه بیشتر میوه بخوریم،سالمتر خواهیم بود.

عبداللهی عنوان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بهدلیل محتوای بالای قند میوهها به چاقی منجر میشود. مصرف روزانه 3 تا 5 واحد میوه متوسط توصیه میشود. یک واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود 60 کالری انرژی دارد .

وی بیان کرد: مصرف شیر و سایر مواد لبنی را نیز در سفرهای نوروزی از یاد نبرید. معمولا مصرف شیر و سایر مواد لبنی در هنگام مسافرت محدود میشود. این گروه از مواد غذایی منبع عمده تامین کلسیم و فسفر هستند و بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن را علاوه بر ویتامینهای گروه تامین میکنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در طول سفر از شیر استریل شده ( فرادما) که ماندگاری بالایی دارد، استفاده شود. این نوع شیر قبل از باز شدن، نیازی به یخچال ندارد ولی پس از باز شدن حتما باید در محیط خنک (مثلا فلاسک اسفنجی حاوی یخ) نگهداری و سریعا مصرف شود.

وی افزود: از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است، خودداری شود. مصرف شیرخام و غیرپاستوریزه خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیتهای غذایی را افزایش میدهد. همچنین حتما از پنیرهای پاستوریزه و بستهبندی استفاده کنید.

عبداللهی ادامه داد: همراه با وعدههای غذایی در طول سفر از ماست پاستوریزه کمچرب استفاده کنید که هم کلسیم بدنتان تامین شود و هم خطر عفونتهای رودهای براثر مصرف غذای آلوده کمتر شود. در مهمانیهای نوروزی و در طول سفر بهجای استفاده از نوشابههای گازدار از نوشیدنیهای سالمتر مثل دوغ بدون گاز وکمنمک و بخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: به یاد داشته باشید که با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار درحدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن خود میکنید که ادامه این عادت در بلند مدت اضافهوزن، چاقی و البته پوکی استخوان را بهدنبال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها