جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی بررسی کرد

سیـاست 96 در ‌30 نمـا

سال 96 در حالی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند که سالی پراتفاق به لحاظ سیاسی بود و اگر مدیریت مدبرانه نظام در سطوح عالی نبود، عبور کشور در برخی گردنه‌ها در این سال می‌توانست با مشکلات فراوانی همراه باشد.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۴۲

برگزاری انتخابات ریاستجمهوری، از جمله اولین اتفاقات سیاسی سال 96 بود؛ رویدادی که با وجود برخی توطئههای داخلی و خارجی به رخدادی باشکوه انجامید و جایگاه بینالمللی کشورمان را ارتقا داد. نابودی حکومت داعش توسط رزمندگان مقاومت از دیگر دستاوردهای مهم سال بود.

ماههای پایانی سال هم با پاسخ قاطع ملت ایران به برخی فتنهگران داخلی و جریانهای خارجی ضدانقلاب همراه بود. این پاسخ پس از آن داده شد که عدهای تلاش کردند بهواسطه برخی اعتراضات اقتصادی در دیماه، این اعتراضات را به نفع خود مصادره کنند. به دنبال این مساله مردم در راهپیماییهایی، راه خود را از اغتشاشگران جدا کردند و در 22 بهمن هم بار دیگر با آرمانهای انقلاب تجدید پیمان کردند.

در کنار این دستاوردها باید به برخی ناکامیها هم اشاره کرد. از جمله اینها میتوان به ناکامی در دستیابی به اهداف برجام اشاره کرد که به دلیل کارشکنیهای آمریکا صورت گرفت.

بحث عقبماندگی در اجرای عدالت هم که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند بر همین اساس قابل ارزیابی است.

جامجم در گفتوگو با 30 کارشناس سیاسی، ابعاد بیشتری از دستاوردها و ناکامیهای سال 96 را بررسی کرده است.

نام

عنوان

دیدگاه درباره دستاوردها و ناکامیها

سیدمحمد حسینی

وزیر پیشین فرهنگ
و ارشاد اسلامی

بزرگترین دستاورد را میتوان نقش منطقهای ایران از جمله در فروپاشی و شکست داعش عنوان کرد. در عین حال ناکامی در اجرای برجام به دلیل نقض عهد غرب بویژه آمریکا را میتوان بزرگترین ناکامی جمهوری اسلامی برشمرد که به این واسطه شاهد عدم تحقق انتظارات مردم از توافق هستهای بودیم.

مهدی رحمانیان

مدیرمسئول روزنامه شرق

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که با حضور گسترده و طیفهای مختلف مردمی همراه بود. همچنین مدیریت صحیح حوادث دیماه را میتوان از بزرگترین دستاورهای امسال عنوان کرد و در ادامه ناکامی دولت در مبارزه با فساد البته در معنای عام آن از ناکامیهای ایران بود چرا که برنامه مدونی برای مبارزه با فساد طراحی نشد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

پیروزی محور مقاومت و شکست تروریسم در منطقه را میتوان از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی عنوان کرد؛ چرا که سیاستهای ایران در جهت جلوگیری از تجزیه منطقه و ایجاد جغرافیای جدید سیاسی است. در مقابل شاهد ناکامی در تحقق وعدههای داده شده در برجام بودیم؛ زیرا بنا بود بهواسطه برجام گشایشهایی در فضای اقتصادی داشته باشیم.

مهدی چمران

فعال سیاسی اصولگرا

سقوط دولت خودکامه داعش از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی بود و در مقابل از دست رفتن دستاوردهای هستهای از بزرگترین ناکامیها بود، چرا که در سال 96 حرکت رو به جلو در زمینه دانش هستهای متوقف شد و حتی در سایه آن در سایر علوم نیز عقبگردهایی داشتیم.

محمدتقی رهبر

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

ایستادگی در مقابل جریان استکبار خارجی یعنی داعش که مورد حمایت قدرتهای منطقه و سعودیها بود از بزرگترین دستاوردهای امسال بود که بهواسطه شکست داعش در سوریه و عراق پاسخ محکمی به آنها داده شد، اما در مقابل در برخورد با 1+5 بخصوص آمریکا دستاوردی نداشتیم.

حسین نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن، بسیار معنادار بود و شاهد حضور تمام اصناف و اقشار بویژه دهه 60،70 و 80 در راهپیمایی بودیم و نشان داد بهرغم تهدیدها و فشارها ملت ایران باز هم به صحنه آمده و اعلام کردند پای انقلاب
هستند.

سهیلا جلودارزاده

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

امسال شاهد بدعهدیهای ترامپ در مقابل تعهداتش نسبت به جمهوری اسلامی بودیم که نه صرفا ایران، بلکه نظم جامعه جهانی را نیز به هم ریخته و بهواسطه اقداماتش کشورهای دیگر نیز مجبور به رها کردن تعهدات خود شدهاند.

محمدرضا دهشیری

استاد دانشگاه

افول و شکست داعش در عراق و سوریه که با تلاشهای پنجساله ایران شکل گرفت. این شکست در پی حضور و تلاش الحشدالشعبی و مدافعان حرم شکل گرفت.

سیدکمال سجادی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

در مناطق تحت اشغال داعش عملیاتی با کمک جمهوری اسلامی ایران و حضور سردار سلیمانی انجام گرفت که منجر به شکست قطعی داعش شد. ایفای چنین نقشی از سوی ایران را میتوان از بزرگترین دستاوردها عنوان کرد. اما موضوع برجام و تحقق نیافتن وعدههای داده شده از سوی آمریکا را میتوان از ناکامیهای جمهوری اسلامی برشمرد. چرا که طرف مقابل قصد بی خاصیت کردن برجام و در کنار آن افزودن موضوعات غیر مرتبط با برجام را دارد.

سیدرضا اکرمی

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری

طی سال جاری شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بودیم که به دنبال آن اقدامات دولت یازدهم تداوم یافت و شاهد ثبات کشور و ارائه خدمات بودیم. همچنین اعتراضات دیماه نیز تلنگری به مسئولان بود که توجه جدی به مشکلات کشور داشته باشند و قوای سهگانه با کمک هم به حل مشکلات بپردازند.

حمیدرضا ترقی

عضو حزب موتلفه

پیروزی بر داعش و موشکباران دیرالزور را که موجب پایان خلافت داعش توسط سپاه پاسداران و نیروی قدس شد، میتوان از دستاوردهای امسال عنوان کرد که موجب تغییر سرنوشت منطقه شد و تحولات را برخلاف خواست آمریکا رقم زد.

عبدا... ناصری

فعال سیاسی اصلاحطلب

حضور و میزان مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری 96 و رای بالا به آقای روحانی نشاندهنده حساسیت جدی مردم به کارکرد صندوقهای رای بود.

فواد ایزدی

کارشناس مسائل بینالملل

از هم پاشیده شدن برجام را میتوان از بزرگترین ناکامیهای جمهوری اسلامی طی سال جاری عنوان کرد؛ چرا که برجام در عمل از هم پاشیده است و کشورمان متحمل هزینهها و سرمایهگذاریهای بسیاری در مسیر برجام شده است. در مقابل میتوان شکست داعش را بزرگترین پیروزی و دستاورد جمهوری اسلامی دانست.

زهره الهیان

نماینده پیشین مجلس

وقایع دی ماه سال 96 از نظر من مهمترین رویداد سال است به این جهت که بار دیگر پس از 9 دی سال 88 ملت ایران بصیرت و هوشمندی خود را به جهانیان نشان دادند. از سوی نظام سلطه و دشمنان نظام و اتاق فکر صهیونیسم بینالملل تلاش شد تا اعتراضات مردمی صورت گرفته در مورد شرایط بانکها و موسسات مالی و اعتباری تبدیل به آشوب و شورش علیه نظام جمهوری اسلامی شود اما با بصیرت و آگاهی مردم این توطئه در نطفه خفه شد و مردم بار دیگر به جهانیان ثابت کردند که پای آرمانهای نظام ایستادند و با حضورشان اعلام کردند اگر مشکلاتی هست به هیچ وجه به دشمنان نظام این فرصت را نمیدهند که از این مشکلات سوءاستفاده کنند.

لاله افتخاری

نماینده پیشین مجلس

مهمترین دستاورد سال 96 کورکردن چشم فتنه در دیماه سال جاری بود که تداوم آن با حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن پاسخ دندانشکنی به توطئه گران داخلی و خارجی بود.

فاطمه رهبر

نماینده پیشین مجلس

چند اتفاق را میتوان به عنوان مهمترین دستاوردهای سال 96 برشمرد. یکی حضور خوب مردم پای صندوقهای رای و برگزاری انتخابات سالم و بدون تنش بود. دوم اعتراضات دی ماه سال جاری بود که فکر میکنم از این اعتراضات نباید ساده بگذریم و درست است که مدیریت شد اما چنین رویدادی توجه ویژهای را از سوی دولتمردان برای جلوگیری از اتفاقات مشابه میطلبد. سوم در عرصه بینالمللی شکست داعش بود که این اتفاق مساوی با شکست سیاسی آمریکا و صهیونیستها در منطقه است و نقش ایران در پیروزی مردم سوریه و عراق کاملا مشهود بود.

نام

عنوان

دیدگاه درباره دستاوردها و ناکامیها

سید مصطفی میرسلیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

مهمترین دستاورد این بود که به حکمت بالغه الهی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی رقبای ما به گونهای رقم خورد تا بهانهای برای افشای ماهیت عهدشکن و کینه توز و متکبر و ستمگر آمریکا، یعنی تلخ ترین واقعیت، باقی نماند.

بیژن نوباوه

نماینده پیشین مجلس

با توجه به مشکلات امنیتی که کشور ما در طی چند دهه انقلاب داشته و تجربه بسیار مهمی که از ایام دفاع مقدس داشتیم، دفع خطر داعش از کشور عراق و سوریه را که موفقیت بسیار بزرگی برای کشورمان بود مهمترین اتفاق برای سال 96
باید تلقی کرد.

شهریار زرشناس

پژوهشگر فلسفه
و سیاست

مهمترین دستاورد سال 96 پاسخ حماسی موشکی ایران به اقدام تروریستی داعش بود. از این منظر که حکایتگر تغییر موازنه قوا در منطقه بود. با این رویداد اولا برتری جبهه مقاومت بر محور عبری، عربی و غربی نشان داده شد. ثانیا توانمندی ایران به عنوان مستقلترین کشور جهان در نشان دادن واکنش نیرومند و سریع در دفاع از استقلال، هویت ملی و امنیت خود آشکار شد. با این رویکرد ایران نشان داد که توانمندترین قدرت منطقه است و این حرکت به اعتقاد من سرآغاز روندی است که میتواند ظرف یک یا دو دهه آینده آرایش سیاسی منطقه را به نفع جبهه مقاومت تغیر دهد.

پرویز سروری

نماینده پیشین مجلس

مهمترین دستاورد سیاسی اجتماعی و امنیتی که در سال 96 بوجود آمد شکست داعش بود. در کنار آن باید موضوع جلوگیری از جدایی کردستان از عراق را نیز مورد توجه قرار داد. نقشآفرینی جمهوری اسلامی ایران در انهدام داعش و جلوگیری از تجزیه کشورهای اسلامی نقش مهمی در حفظ معادلات منطقه داشته است.

داریوش قنبری

نماینده پیشین مجلس

مهمترین دستاورد سیاسی سال 96 برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بود.

احمد حکیمی پور

دبیرکل حزب ملت ایران

مهمترین دستاورد حضور مردم در انتخابات سال 96 و تلخترین حادثه زلزله کرمانشاه و کشته شدن عده زیادی از مردم در این منطقه بود.

لطفا... فروزنده

فعال سیاسی اصولگرا

مهمترین دستاورد سال 96 پیروزی محور مقاومت در منطقه بود. ملت بزرگ ایران نشان داد تنها جریانی که میتواند در دنیا آزاده خواه باشد و با تروریسم و داعش مبارزه کند ایران است. مهمترین ناکامی سال 96 این بود که مطالبات مورد انتظار رهبر انقلاب و مردم در زمینه اقتصاد مقاومتی محقق نشد.

محمد عطریانفر

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

برجستهترین دستاورد سال 96 که در برگیرنده همه ظرفیتهای ملی، مردمی ودولتی بود برقراری امنیت خاطر و امیدواری به صلح پایدار در منطقه خاورمیانه و همچنین در کشورهای عربی با توجه به شکست تمامعیار قدرت نظامی جریان تکفیری داعش است که خوشبختانه ایران با توجه به ایفای نقش تاریخی خود سهم ممتازی در این نبرد منطقهای داشت. مهمترین ناکامی هم وجود ضعف در ایجاد یک اعتماد بلندمدت و همهجانبه بین حاکمیت و مردم است. احساس عمومی ما این است که نظام در بازسازی این اعتماد دچار ضعف مفرطی است و این را میتوان به عنوان یک ناکامی به حساب آورد.

محمد هاشمی

فعال سیاسی اصلاحطلب

ما در یک جنگ اعلام نشده هستیم. آمریکا و بعضی از کشورهای دیگر در منطقه تلاش میکنند در کشور ما ناامنی ایجاد کنند و هدفشان این است که ایران را مثل عراق و سوریه ولبنان ناامن کنند، اما با وجود همه تلاشها اقدامات کور که انجام دادند موفق نشدند، بنابراین این مهمترین دستاورد امنیتی است که در سال 96 با آن مواجه بودیم. همچنین من عدم توفیقها در اجرایی کردن برنامه را یکی از خسارتها میدانم.

اسدا... بادامچیان

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

مهمترین دستاوردها: حضور تماشایی ملت در تجدید بیعت با نظام اسلامی در
22 بهمن،استمرار امنیت در منطقه آشوبزده، شکست قطعی داعش در سوریه و عراق، انتخابات آزاد ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، خنثیشدن توطئه آشوب و خونریزی و خرابی در کردستان عراق، خنثیشدن توطئه اختلاف و درگیری در ماجرای سعد حریری، رسوایی بیشتر غرب سلطه گر در عدم اجرای برجام و تعهدات خود، نامه و پیام ولی امر مسلمین به جوانان اروپا و آمریکا، افزایش قدرت دفاعی و سطح علمی ایران، رسوایی بیشتر دولت سلطهگر آمریکا در جهان، رهنمودهای سرنوشتساز ولی امر مسلمین به ویژه در 29 بهمن

ناکامیها: استمرار مشکلات معیشتی مردم، بیکاری، گرانی و تورم، عدم توانایی دولت در سالم سازی اداری و ساختاری، مصیبتهای زلزله،کشتی سانچی، هواپیمای ساقطشده در دنا و موارد مشابه، عدم توانایی شهردار تهران که منجر به استعفا شد، استمرار اختلافها و جدالهای جناجی و جریانی و سیاسی، اغتشاشات دی ماه و خیابان گلستان

نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

مهمترین دستاورد سال برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری و مهمترین ناکامی، عدم توفیق در دستیابی به اهداف برجام بود.

الهام امینزاده

استاد دانشگاه

پیروزی نیروهای ملی بر گروههای تروریستیای که مورد حمایت کشورهای غربی بودند و حفظ یکپارچگی عراق با اجرا نشدن طرح همهپرسی تجزیه عراق از مهمترین دستاوردهای سال 96 بود که در آن نقش ایران در عرصه مستشاری و مشورت به گروههای مقاومت در عراق و سوریه در پیروزی بر داعش و رایزنی و دیپلماسی فعال ایران در حفظ یکپارچگی عراق بسیار پررنگ است. اما در مورد ناکامی باید گفت که استفاده کردن کافی از پتانسیلهای داخلی در عرصه اقتصادی و اجرای نشدن کامل طرح اقتصاد مقاومتی همچنان به عنوان یک ایدهآل و آرزو برای ما
مطرح است.

حسین آبنیکی

رئیس پیشین
مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی

مقاومت مردم کشورمان و حضور مدافعان حرم در سوریه منتج به پیروزیهایی در این کشور و شکست داعش در سوریه و عراق شد. همچنین پذیرش بدعهدیهای آمریکا از سوی برخی مسئولان هر چند دیر هنگام را میتوان از دستاوردهای سال جاری عنوان کرد. اما در عین حال آنگونه که شایسته بود دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی به پیروزی دست نیافت و این موضوع منجر به افزایش فشارهای اقتصادی بسیاری بر مردم شد.

حسن بهشتی پور

کارشناس مسائل
بین الملل

نقش ایران در شکست داعش در عراق و سوریه همچنین مدیریت بحران اعتراضات دی ماه را می توان از دستاوردها دانست. در عین حال عدم موفقیت در مبارزه با فساد را باید از ناکامیهای سال جاری برشمرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها