ولادیمیر اسپیردونویچ پوتین در 7 اکتبر 1952 در لنینگراد (سن‌پترزبورگ امروزی) به دنیا آمد. پدربزرگش اسپیریدون، آشپز شخصی لنین و استالین و پدر و مادرش کارگران یک کارخانه بودند. در جوانی شیفته شخصیت افسرهای اطلاعاتی و امنیتی شوروی بود. در لنینگراد به دانشگاه رفت و از دپارتمان حقوق این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد که در همان زمان تحصیل نیز عضو «گروه کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی» بود و تاکنون نیز به صورت رسمی کناره‌گیری خود را از این گروه اعلام نکرده است. پدر پوتین یک کمونیست واقعی بود و مادر او یک مسیحی ارتدوکس؛ گرچه جرات نداشت در خانه هیچ نشانه یا علامتی از دین و آیین خود بروز دهد. وی در 24 سالگی دوره آموزشی کا.گ.ب را تمام کرد.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۱۹

او در 31 سالگی با دختری به نام لودمیلا ازدواج کرد و دو سال بعد صاحب دو دختر شد. پوتین و همسرش بعد از 30 سال زندگی مشترک در یک مراسم خاص، طلاقشان را به رسانهها اعلام کردند. او بخوبی به زبانهای آلمانی و انگلیسی صحبت میکند. رئیسجمهور روسیه از سوی فدراسیون جهانی جودو دان 8 این رشته را دریافت کرد. پوتین در دهه 70 در جودو و سامبو نشان استادی ورزش دریافت کرد، اما همیشه جودو را به عنوان ورزش مورد علاقه خود معرفی و همچنان به تمرین این رشته میپردازد.

او حتی سال 2004 در نوشتن کتابی به نام «جودو» همکاری داشت که در روسیه تحت عنوان «جودو با ولادیمیر پوتین» و در انگلیس با نام «جودو: تاریخچه، نظریه، تمرین» منتشر و بعدها به فیلم تبدیل شد. وی در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه از زیر دریاییهای هستهای تا لکوموتیو و کامیونهای عظیمالجثه مهارت
دارد.

پوتین در سال 1999 قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه شد و انتخاب پوتین به جانشینی یلتسین به عنوان رئیسجمهور روسیه، رهبران کشورهای غربی را شگفتزده کرد. پوتین در سالهای 2000 تا 2008 رئیسجمهور روسیه و در سالهای 1999 تا 2000 و نیز از سال 2008 تا 2012 در جایگاه نخستوزیر در این کشور فعالیت کرد. او در انتخابات کنونی به عنوان نامزد مستقل شرکت کرده، اما در سالهای 2008 تا 2012 ریاست حزب «روسیه واحد» را به عهده داشت. بتازگی مستندی دو ساعته به نام «پوتین» در فضای مجازی دست به دست شد که اظهارات نسبتا جالبی از رئیسجمهور روسیه در آن مطرح شده بود . این فیلم مستند شامل چند مصاحبه با رئیسجمهور روسیه و چندین نفر از دوستان و نزدیکان وی بود.

اعتباری که در حال حاضر ولادیمیر پوتین در روسیه دارد به دلیل شهرت وی به عنوان حافظ اصلی تمامیت ارضی روسیه و تقویت دولت این کشور است. علاوه براین دورههای تصدی وی در قدرت مصادف شده با دوران بهبود وضعیت اقتصادی روسیه پس از بحران اقتصادی دهه 1990 میلادی. نقطه عطف سیاست خارجی پوتین نیز به سال 2007 برمیگردد، زمانیکه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ از سیاست خارجی آمریکا و ایده جهان تک قطبی انتقاد کرد. وی گفته بود، «جهانی که در آن یک رئیس وجود داشته و یک نفر حاکمیت کند» غیرممکن است و تلاش برای ایجاد چنین جهانی اقدامی غیردموکراتیک بوده و میتواند به وقوع یک فاجعه بینجامد. به نظر میرسد تصمیم رئیسجمهور فعلی روسیه برای ورود به عملیات ضدتروریستی در سوریه و مقابله با تروریستهای داعش و القاعده در این کشور نیز تأثیر بسزایی در افزایش محبوبیت وی در سالهای اخیر داشته است، چرا که تا حدودی تلاش کرده با تروریستها در خارج از مرزهای روسیه مقابله کرده و مانع ورود آنها به داخل این کشور شود.

گرچه پوتین به عنوان نامزد مستقل در رقابتهای انتخاباتی شرکت کرده اما تا کنون احزاب «روسیه واحد» (حزب حاکم روسیه) و «روسیه عادل» از نامزدی ولادیمیر پوتین در این دوره از انتخابات حمایت کردهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها