عصر جمعه خبری منتشر شد مبنی بر این که تعدادی از حامیان یک جریان افراطی مذهبی شیعی که در لندن مستقر هستند به سفارت ایران در لندن حمله کرده و وارد آن شدند. کمی بعد رسانه‌ها با انتشار اولین تصاویر از این اقدام،‌ چهار نفری را روی بالکن سفارت نشان دادند که پرچمی را در دست گرفته بودند و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی سر می‌دادند. گرچه ساعاتی بعد این عوامل از سوی پلیس دستگیر شدند، اما همزمانی این اتفاق با حضور ولیعهد عربستان در لندن و تعلل پلیس در اقدام بموقع برای دستگیری حمله‌کنندگان تا حدود زیادی سوال‌برانگیز بود.این اقدام اعتراض شدید وزارت امور خارجه کشورمان به مقامات انگلیس را به همراه داشت. به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۰۱

همچنین علیاکبر ولایتی عنوان کرد: دولت انگلیس در جلوگیری از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشی که حتما تحریکشده بیگانگان هستند و هیچ بعید هم نیست که با بعضی از جاهایی در انگلیس ارتباط داشته باشند، کوتاهی کرد.

هویت حملهکنندگان به روایت سفیر ایران در لندن

توضیحاتی که سفیر ایران در انگلیس درباره هویت حملهکنندگان به سفارت داده بیشتر، ماهیت این گروه را نشان میدهد و از پشتپرده تعلل انگلیس در مقابله با آنها میگوید.

این افراد متعلق به فرقهای انحرافی به نام فرقه شیرازی هستند که میتوان آنها را مصداق بارزی از شیعه انگلیسی دانست که رهبر معظم انقلاب بارها بر مردود بودن آنها تاکید کردهاند.

حضرت آیتا... خامنهای در تازهترین موضعگیری خود در این باره در دیدار چندی قبل وزیر اوقاف سوریه بر ضرورت حفظ وحدت شیعه و سنی تاکید کرده و وظیفه امت اسلامی در قبال اختلافافکنیهای ناشی از سیاستهای استکباری همچون اقدامات سعودیها را مقابله قاطع خواندند و گفتند: ما آن شیعهای را که لندن، و آن سنّیای را که امریکا و اسرائیل از او حمایت کند قبول نداریم زیرا اسلام با کفر، ظلم و استکبار مخالف است. اما فرقه شیرازی که افراد حملهکننده به سفارت، متعلق به این گروه هستند و روابط ویژهای نیز با خاندان سلطنتی انگلیس دارند همواره بر طبل اختلاف میان شیعه و سنی میکوبند.

حمید بعیدینژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن درباره «فرقه شیرازی» نوشته است: در تمام طول تعرض به سفارت، چهار نفر نماینده فکری این فرقه که عرب زبان بودند ضمن شعارها علیه مقامات عالی کشورمان، با فریادهای مستمر در جلوی دوربین شبکههای تلویزیونی شعارهای بسیار توهین آمیزی علیه مقدسات اهل سنت دادند.

بعیدینژاد افزوده است: این فرقه بصورتی فشرده ایدئولوژی انحرافی خود را که سالهاست از طریق شبکه های ماهوارهای خصوصی اجارهای تعقیب میکند معرفی کردند که مبتنی بر اهانتهای آشکار علیه مقدسات اهل سنت ترغیب شیعیان به قمه زنی حتی در اروپا میباشد.

سوابق خاندان آیتا... شیرازی

خاندان شیرازی و بویژه آیتا... سید محمد شیرازی در دوران پیش از انقلاب و زمان حضور امام در عراق روابط نسبتا آرام و متعادلی را با معمار انقلاب اسلامی برقرار کرد. گرچه این تعاملات در سطوح بالا نبود، اما نوع رویکردهای سید محمد شیرازی با امام بویژه در روزهای آغازین حضور ایشان در عراق مبتنی بر دشمنی نبود. این خاندان بعد از اخراج از عراق از سوی صدام حسین در ایران ساکن شد و از زمان حضور بزرگ خاندان شیرازی در قم خللی در روابط میان این جریان با انقلاب حاصل شد و البته هیچ گاه به چالش نینجامید.

بعد از فوت آیتا... محمد شیرازی در ایران، تصدی بیت شیرازی به عهده برادرش سید محمدصادق شیرازی افتاد و به موازات آن جریان موسوم به بیت شیرازی نزدیک به دو دهه فعالیتهای تبلیغی خود را در ایران و عراق گسترش داده است.

از ویژگیهای این فرقه تاکید فراوان بر اختلاف دائمی میان شیعه و سنی است. در روزگاری که تاکید بسیاری از علمای حوزه به برقراری وحدت میان مذاهب اسلامی است و برخی مراجع از جمله رهبر انقلاب بر این نکته اصرار دارند که در منابر و مراسم مذهبی از هرگونه توهین و اهانت به بزرگان اهل سنت خودداری شود و رهبر انقلاب علاوهبر جایگاه مرجعیت، در بالاترین سطح حاکمیتی کشور نیز بر ضرورت اتحاد شیعه و سنی تاکید داشتهاند، اما این جریان چنین رویهای را خلاف شرع و مذهب میداند و در مقابل هفته وحدت، اقدام به نامگذاری هفتهای به نام هفته برائت کردند تا ضمن نشان دادن مخالفت آشکار خود با هرگونه آشتی و فراهم آوردن زمینه وحدت میان برادران مسلمان اعلام کنند هیچ میل و رغبتی به برقراری اتحاد میان گروههای اسلامی در این زمانه پراز فتنه و آشوب ندارند.

نوع رویکردهای چنین جریانی در روش و منش با رویههای سلفیهای تکفیری شباهتهایی تام و تمام دارد. جالب اینجاست که اروپا و از جمله انگلستان یکی از مراکز مهم تجمع و تمرکز این جریان به لحاظ فرهنگی است. برخی از مبلغان این جریان در انگلستان از آزادی عمل زیادی برخوردارند و با راهاندازی شبکههای ماهوارهای و توهین صریح به مقدسات اهل سنت بر آتش اختلاف و کینه میدمند.

آمادهباش انگلیسیها برای حمایت از تشیع لندنی

جریان موسوم به شیرازیها سالهاست با تاسیس شبکههای ماهوارهای در برخی کشورهای عربی منطقه و نیز انگلیس، همسو با سیاستهای تفرقهافکنانه لندن، با اهانت به مقدسات اهلسنت، تمام تلاش خود را برای برافروختن آتش تفرقه میان مسلمانان صرف کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، البته انگلیسیها هم در حمایت از جریان یادشده از چیزی فروگذار نکردهاند و تمام قدرت رسانهای خود را در اختیار این جماعت تفرقهجو قرار دادهاند؛ تا جایی که بلافاصله بعد از مطرح شدن خبر بازداشت یکی از عناصر برجسته جریان شیرازی، رسانههای فارسیزبان لندنی بهصورت یکپارچه بسیج شدند و به حالت آمادهباش درآمدند.

با یک جستوجوی ساده در گوگل میتوان دریافت که شبکههای انگلیسی از جمله بی.بی.سی و من و تو اولین رسانههایی هستند که پا به میدان گذاشته و تمام قد به دفاع از این جریان پرداختهاند. البته انتشار خبر در این رابطه، تنها شروع کار بی.بی.سی بوده است. این شبکه انگلیسی پس از آن به مصاحبه با فعالان ضدانقلاب در این رابطه پرداخت.

واکنش کاربران فضای مجازی به ماجرای لندن

حمله عوامل فرقه شیرازی به سفارت کشورمان در لندن، واکنشهای فراوانی هم در فضای مجازی داشت. یکی از کاربران توئیتر در فضای مجازی خود در همین زمینه نوشته است: «هرروز خط میان حق و باطل پررنگتر میشه! بیرون آمدن افعی شیرازی از سوراخ رو ساده نگیرید! این یعنی با شیوه نرم و پول نتونسته اسلام رو به انحراف بکشه پس با توحش و فحاشی تفرقهافکنی میکنه و چهره شیعه رو به لجن میکشه!» یکی از کاربران هم نوشته است: تا قبل از این، خیلیها فرقی بین شیعه انگلیسی و شیعه حقیقی که ایران پرچمدار اون هست قائل نبودند. تعرض به سفارت ایران توسط فرقه شیرازیها این تفاوت رو به همه جهان فهموند. مثل تقابل اسلام حقیقی و اسلام آمریکایی-سعودی در جنگ ایران با داعش.

برخی کاربران توئیتر هم به پوشش خبری این اتفاق از سوی برخی رسانههای انگلیسی از جمله بیبیسی پرداختند. یکی از کاربران در این زمینه نوشته: برام سوال شده که موقع حمله این فرقه شیرازیها به سفارت ما چرا زودتر از اونا خبرنگارای بیبیسی اونجا بودن؛ زنده برنامه رو پخش کردن. ارتباط از این ضایعتر نمیشه بخدا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها