کابوس‌ها پایان ندارد. همین که به ایام عید نزدیک می‌شویم صدای انفجار به گوش می‌رسد. هراس مرگ، قطع دست و پا و کوری چشم، همراه با شنیدن این صداها در ذهن‌ها تداعی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۷۵

با آن‌که هر سال هشدارهای زیادی داده می‌شود و رسانه‌ها نیز از عاقبت این تفریحات لحظه‌ای، اخبار زیادی منتشر کرده‌اند، اما بازهم درس عبرتی نشده است و نه فقط در شب چهارشنبه‌سوری بلکه قبل از آن هم رخ می‌دهد.

انفجار در اسلامشهر

شاید یکی از دلخراش‌ترین حوادث انفجار قبل از چهارشنبه‌سوری مربوط به حادثه اسلامشهر باشد، حادثه‌ای که 19 اسفند 94 رخ داد و یک نفر جان باخت و شش نفر درحالی که دست و پاهای بعضی از آنها قطع شده بود به بیمارستان منتقل شدند. حادثه انفجار در منزل مسکونی پنج طبقه در شهرک قاسم‌آباد رخ داد و آتش نشانان همزمان با اطفای حریق به علت حرارت و دود، مصدومان را که وضعیت بسیار وخیمی داشتند از محل حادثه خارج کردند. مصدومان که براثر شدت انفجار دچار قطع عضو و سوختگی بالای 80 درصد بودند، توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

انفجار در پشت بام

امسال نیز حوادث قبل از چهارشنبه‌سوری رخ داد و یکی از آنها انفجار مهیبی بود که 16 آذر امسال صورت گرفت. این آتش‌سوزی و انفجار ساعت 11 و 24 دقیقه در یک ساختمان مسکونی واقع در کیانشهر خیابان امامی به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام شد. ماموران ایستگاه 21 پس از دو دقیقه از حادثه به محل انفجار و آتش‌سوزی رسیدند. با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد انفجار در پشت بام یک ساختمان مسکونی رخ داده و مرد 30 ساله از پشت‌بام به سطح زمین پرتاب می‌شود و خانم 28 ساله نیز که از ناحیه سر و صورت و دست‌ها دچار مصدومیت شده بود به عوامل اورژانس تحویل داده شد.بخشی از دیوارهای ساختمان و همین‌طور شیشه پنجره‌های دیگر ساختمان‌های مجاور در اثر همین حادثه تخریب شده بود. پس از بررسی‌های لازم مشاهده شد مقداری مواد شیمیایی که برای ساخت ترقه استفاده می‌شود در سطح پشت‌بام قرار دارد که علت این حادثه بوده است.

مرگ 4 نفر در انفجار مهیب

این حادثه ساعت 12 و 57 دقیقه ظهر پنجم اسفند 91 به آتش‌نشانی اعلام شد. حادثه که انفجار مهیبی به همراه داشت در خیابان 131، تهرانپارس رخ داده بود. آتش‌نشانان به سرعت به چندین گروه تقسیم شده و گروهی از پشت‌بام ساختمان مجاور شروع به مهار آتش کرده و گروه دیگر پس از بررسی‌های اولیه به جست‌وجوی احتمالی محبوسان در طبقات پرداختند که معلوم شد یک خانواده سه نفره در طبقه سوم و خانم جوانی در طبقه چهارم در آتش‌سوزی این انفجار مهیب گرفتار شده‌اند. در تحقیقات میدانی اولیه معلوم شد نگهداری و انبار مواد محترقه چهارشنبه پایان سال درون زیرزمین این ساختمان مسکونی و جوشکاری یکی از ساکنان و ریختن مذاب‌های گداخته روی کارتن‌های موجود در انبار، انفجارهای پی در پی را به همراه داشت و شدت آن به حدی بود که شیشه‌های پنجره‌های ساختمان‌های مجاور شکسته شده و به اطراف پرتاب شده بود.

این حادثه با مرگ دلخراش سه زن و یک مرد پایان یافت و دو نفر دچار سوختگی شدید شدند.

مرگ 7 نفر در یک انفجار

ساعت 21 و 11 دقیقه جمعه 20 اسفند 95 در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع انفجار شدید منزل مسکونی به خاطر تهیه و تولید مواد محترقه دست‌ساز، غیرمجاز و غیرقانونی در یکی از محله‌های اردبیل، تیم‌های امداد و نجات بلافاصله وارد عمل شدند. در این حادثه شش مرد و یک زن جان خود را از دست دادند و هشت نفر مجروح شدند. در این حادثه علاوه بر تخریب صددرصدی محل حادثه، دیوارهای همسایه‌ها و شیشه خانه‌های اطراف هم به علت شدت حادثه تخریب و برق و گاز محل حادثه قطع شد. در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد این خانه محل دپوی مواد محترقه خطرناک از جمله اکلیل و سرنج بوده است که این مواد منفجر شده و چنین حادثه تلخی را رقم زده است.

انفجار در مدرسه

انفجار مواد محترقه در دبیرستان دخترانه یکی از مهم‌ترین حوادث امسال بود. حادثه تلخی که سه دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد. یکی از این دانش‌آموزان دستش از مچ قطع شد. ساعت 7 صبح هشتم اسفند امسال صدای مهیبی یکی از دبیرستان‌های دخترانه شهرستان کوهدشت استان لرستان را لرزاند. انفجار در اتاق پرورشی رخ داد و سه دانش‌آموز این مدرسه راهی بیمارستان شدند.

یکی از دانش‌آموزان در رابطه با علت این حادثه گفته بود: زمانی که دوستم را در بیمارستان دیدم از او در رابطه با علت حادثه پرسیدم که گفت صبح همراه فاطمه و کبری به اتاق پرورشی رفته تا برگه‌های تحقیق را به برد بزنند. برگه‌ها را باید با چکش به برد می‌زدند. ابتدا با چکش به میخ زدند اما گویا دسته چکش شکسته بوده است. آنها برای این کار از بطری استفاده می‌کنند که همین که بطری با میخ برخورد می‌کند انفجار مهیبی رخ می‌دهد.

گزارش‌های اولیه در رابطه با علت حادثه حاکی از آن بود که انفجار یک ترقه دست‌ساز سبب این حادثه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها