باردار هستید و با نزدیک شدن به ایام نوروز، شوق مسافرت کردن نیز بشدت سراغتان آمده است. هم از بابت حفظ سلامت خود و فرزندی که حمل می‌کنید نگرانید و هم دلتان می‌خواهد در تعطیلات سال نو حال و هوایی تازه کنید. ولی واقعا می‌شود با وجود بارداری به سفر رفت؟
کد خبر: ۱۱۲۷۳۲۹

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و نازایی معتقد است، پاسخ این سوال برای همه زنان باردار یکسان نیست و به شرایط مادر باردار، سن حاملگی، داشتن یا نداشتن شرایط خاص، طول مدت سفر، مسافت طی شده و نیز وسیله نقلیه بستگی دارد. این متخصص در گفتوگو با ما مروری دارد بر نکاتی که بارداران پیش از مسافرت باید بدانند .

شما مجوز سفر در بارداری دارید؟

در یک حاملگی طبیعی که مادر و جنین در وضعیت طبیعی هستند، خطر زایمان زودرس وجود ندارد. همچنین وقتی مادر دردهای زایمانی گهگاهی، لکهبینی یا خونریزی، مشکلات طبی مثل فشارخون و دیابت، مشکلات حاملگی مثل پایینبودن جفت و سوابق حاملگی پرخطر ندارد، مشکلی برای سفر کردن نیز ندارد. همچنین باید از وسیله نقلیه، شرایط آب و هوایی و دسترسی منطقه مورد مسافرت به امکانات کافی پزشکی، اطمینان وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بعد از مشورت با پزشک معالج و بررسی وضعیت مادر وجنین و دریافت نکتههای لازم، مسافرت باعث ایجاد خطر خاصی برای مادر وجنین نمیشود.

سفر لذتبخش در سه ماهه دوم بارداری

درسه ماهه دوم بارداری اصولا باردار راحتتر است، چراکه هم مشکلات سه ماهه اول به اتمام رسیده وهم وضعیت مادر به لحاظ افزایش وزن و اندازه جنین به صورتی نیست که تواناییهایش را محدود کند. به همین دلیل معمولا سه ماهه دوم، بهترین و بیخطرترین زمان برای مسافرت است. در سه ماهه سوم باتوجه به افزایش اندازه جنین شرایط مادر برای مسافرت سختتر میشود. از سوی دیگر به علت خطر بروز زایمان زودرس مسافرتهای طولانیمدت توصیه نمیشود. بخصوص مسافرت به مکانهایی که به لحاظ امکانات زایمانی در وضعیت مطلوبی نیستند اصلا توصیه نمیشود.

سفر هوایی زنان باردار؛ بیخطر یا خطرناک؟

مسافرت باهواپیما تا حدود هشت ماهگی بارداری مجاز است. البته همیشه باید با مشورت پزشک ودریافت اجازه وی باشد. خوشبختانه شرکتهای هوایی هم بدون دریافت نامه کتبی از پزشک متخصص زنان از ورود خانم باردار به هواپیما جلوگیری میکنند. عبور از گیتها و ایکسریهای کنترل نیز خطری را متو جه مادر وجنین نمیکند.

زنان باردار قبل از هرسفری بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. همه مدارک یا داروهای خاص خود را همراه داشته باشند و حتما از وسایل نقلیه ایمن استفاده کنند و تا جای ممکن از سفرهای غیرضروری یا طولانیمدت و غیرایمن بپرهیزند. بهعلاوه اگر به نقاط دوری مسافرت میکنند، بیمارستانهای بین راه یا نزدیک مقصد را شناسایی کنند تا در صورت لزوم به آنها بروند.

خوراک زنان باردار در سفر

خانم باردار باید حتما غیر از وعدههای اصلی غذا، میانوعده هم مصرف کند. بر این اساس، توصیه میشود زنان باردار، کیفی شامل ساندویچهای کوچک، کشمش، نانهای سبوسدار، میوه و میانوعده سالم همراه خود داشته باشند. معمولا سه ماهه اول بارداری با تهوع، استفراغ، ضعف عمومی بدن و احساس نیاز به استراحت همراه است. این مشکلات ممکن است درطول سفر بخصوص اگر طولانیمدت باشد، تشدید شود. به همین دلیل در سه ماهه اول بارداری به خانمها توصیه میشود تاجای ممکن از سفرهای طولانی اجتناب کنند و حتما داروهای ضدتهوع همراه داشته باشند.

نسخه مسافرت ایمن برای خانم باردار

خانمهای باردار باید توجه داشته باشند که بدون همراه مسافرت نکنند و از مسافرت در شرایط نامناسب جوی یا حتی روحی روانی بپرهیزند، چرا که هدف از سفر باید بهبود شرایط روحی وکمک به بهبود وضعیت مادر باشد واگر قرار است مسافرت در شرایط غیر ایمن انجام شود یا خطری مادر وجنین را تهدید کند به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

زنان باردار در طول سفر باید حتما لباس راحت وگشاد به تن کنند و کفش راحت به پا داشته باشند. حتما در هر آب و هوایی لباس مناسب همان شرایط را به همراه داشته باشند و در طول سفر از حمل بار سنگین و پوشیدن کفش و لباس نامناسب اجتناب کنند.

در هوای سرد و زمان شیوع بیماریهای واگیردار تا جای ممکن به مسافرت نروند و در صورت مسافرت از حضور در مکانهای شلوغ بپرهیزند و بخصوص وسایل ایمنی و محافظتکننده مثل ماسک و دستمال کاغذی و مواد شستوشوی دست همراه داشته باشند.

در فصل شیوع آنفلوآنزا حتما از این نظر واکسینه شده باشند.

بهتر است مادر همیشه همراه خود بالش کوچکی برای جلوگیری از کمردرد داشته باشد.

از نشستن به مدت طولانی باید اجتناب شود و حداقل هر یکی دو ساعت، خانم باردار باید قدم بزند و بدن خود را بکشد.حتی اگر در هواپیما یا قطار باشد، زیرا حتی قدمزدن کوتاهمدت باعث بهبود جریان خون شده و از ورم پاها و همینطور لخته شدن خون در آنها جلوگیری میکند.

بیش از 2 ساعت نشستن طی سفر، ممنوع

یکی از خطرهای مسافرت در بارداری، بیحرکتی طولانیمدت مادر بخصوص در مسافرتهای زمینی با خودرو است. مسافرت با قطار بهعلت اینکه مادر امکان تحرک، قدم زدن و حتی دراز کشیدن دارد بیخطرترین سفر محسوب میشود. ولی در مسافرت زمینی یا مسافرتهای هوایی طولانیمدت از یک سو خانم باردار به مدت زیاد بیحرکت مینشیند و این خطر لختگی خون را در اندامهای تحتانی دارد و از سوی دیگر خود حاملگی، مادر را مستعد چنین شرایطی میکند. به همین دلیل توصیه میشود زنان باردار هر یکی دو ساعت حدود ده دقیقه قدم بزنند. بخصوص در مسافرتهای زمینی بهتر است وسیله نقلیه متوقف شده و مادر دقایقی قدم بزند تاهم از ورم پاها کاسته و هم از لخته شدن خون بهعلت بیتحرکی جلوگیری شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها