چه عواملی باعث از دست رفتن دندان‌ها می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۲۵۱۴۲

پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه باعث ازدست رفتن دندانها میشود. همچنین حوادث،ضربه وبیماریهای سیستمیک خاص،ازمواردی است که میتواند باعث ازدست رفتن دندانها شود. افراد با خود مراقبتی میتوانند ازدست رفتن دندانها راپیشگیری کنند و بارعایت بهداشت دهان ودندان میتوانند دندانهای خود را تا آخر عمر داشته باشند. مسواک زدن مرتب،مراجعه به دندانپزشک و تغذیه مناسب نیز باعث حفظ دندان میشود.

جرمگیری درچه شرایطی ضرورت دارد؟

هروقت جرم تشکیل شود،جرم گیری لازم است .این کارباید توسط دندانپزشک انجام شود.درکودکان جرم بهندرت تشکیل میشود.علت تشکیل جرم این است که فرد بهداشت را رعایت نمیکند .هرروز رسوب میکروبی روی دندان تشکیل میشود.اگراین رسوب با مسواک زدن برداشته نشود، روی هم میماند و جرم را تشکیل میدهد.اگر جرم توسط دندانپزشک برداشته نشود، میماند و میکروب روی آن تجمع میکند و روی لثه و استخوان دندان تاثیر میگذارد و دندان سالم را لق میکند. جرمگیری به دندان آسیب نمیزند؛ همانطور که برداشتن جرم سماور و کتری به این وسایل آسیب نمیزند.

پوسیدگی دندان با یک سری لکههای سفید آغاز میشود که اینها حفره نیستند. مراجعه به دندانپزشک باعث تشخیص لکههای سفید و درمان سریع آن میشود. درمان سریع با مصرف خمیردندان انجام میشود، اما اگر فرد مراجعه نکند لکه سفید به یک حفره تبدیل میشود که اگردراین مرحله درمان نشود،ادامه پیدا میکند و به عاج دندان رسیده و عاج دچاردرد و حساسیت میشود.درمان نشدن دراین مرحله باعث میشود ناراحتی به عصب برسد و درد شدیدی ایجاد شود و یک لکه سفید که میشد با خمیردندان درمان شود دراثر بی توجهی به یک ناراحتی بزرگ تر
تبدیل میشود.

دندان یا لثهای که تیره رنگ است مشکلی ایجاد میکند؟

رنگ دندان از رنگ پوست تبعیت میکند .اگر فرد نزد پزشک رفته باشد و او گفته مشکل نیست،پس مشکلی هم وجود ندارد.

دندان شیری تا چه زمانی باید بیفتدو والدین برای این قضیه تا چه زمانی باید صبر کنند؟

دندانهای قدامی از 7ـ6 سالگی میافتند. حدود ده تا یازده سالگی دندان آسیای شیری میافتد.بنابراین اگر در 11 تا 12سالگی دندان شیری نیفتد باید بررسی شود.

گاه به علت اینکه جوانه دندان دائمی وجود ندارد، دندان شیری نمیافتد و از دندان شیری استفاده میشود که این مساله باید بررسی شود.

آیا خمیردندان باعث شکستن دندان میشود؟

خمیردندان باعث شکستگی دندان نمیشود مگر در موارد خاص. خمیردندانهایی که مواد ساینده زیادی دارند و فرد با مسواک زبر و با فشار مسواک میزند و در شرایطی که مشکلاتی چون سیگار و دهان خشک وجود دارد، احتمال این حالت وجود دارد.

آیا میتوان دندان شکسته را دوباره چسباند؟

برای بچهها اگر دندان بشکند میتوان چسباند، اما در مورد بزرگسالان این احتمال کمتر است .

اگر دندان فرد بیفتد و اقدامی انجام نشود، چه اتفاقی میافتد؟

دندان در تغذیه، تکلم و روابط اجتماعی نقش دارد که اگر از دست برود این وظایف را انجام نمیدهد . بعلاوه دندان اگر جایگزین نشود و زمان طولانی بگذرد فضا بسته میشود و نمیتوان آن را جایگزین کرد. شیوه جایگزین استفاده از پروتز ثابت، پروتز متحرک و ایمپلنت است .

علت درد دندان چیست؟

درد دندان میتواند از پوسیدگی دندان یا عفونت لثه باشد .با برطرف کردن عفونت لثه درد دندان هم بهبود مییابد.گاه دندان به علت ضربه و بدون وجود پوسیدگی دچار عفونت میشود که میتوان با رادیوگرافی به تشخیص رسید.

دکتر رضا یزدانی

دندانپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها