نمای روز

پیلیز سوال سیاسی نپرسید... مرسی!

بعضی جشنواره‌ها مثل جشنواره برلین دو نوع نگاه دارند. نگاهی که به کشورهای اروپایی و آمریکا دارند از منظر هنر است و معیار و میزان سنجششان هم هنر و سینماست. اما به سایر کشورها نگاهی صرفا سیاسی و ابزاری دارند هر دوره هم یک بازی در می‌آورند. یک بار صندلی برای یک کارگردان خاص می‌گذارد. یکبار بیانیه می‌دهند و ... این بار هم دیگر آش سیاست‌زدگی آنقدر شور شده که حتی صدای مانی حقیقی هم در آمد.طبیعی هم هست. فضای جشنواره‌ فیلم برلین به حدی سیاسی شده که چهره‌ای چون مانی حقیقی متاثر از حجم سوالات غیرسینمایی و مرتبط با فضای سیاسی ایران، در نشست خبری فیلم «خوک» در جشنواره برلین نسبت به این وضعیت رویکردی معترضانه را در پیش می‌گیرد؛ رویکردی که نشان می‌دهد فیلمساز ایرانی پس از پذیرش اثرش در رویداد سطح اول سینمای جهان، چه مواجهه دشواری با رسانه‌ها و منتقدان غربی دارد. البته پیش از او لیلا حاتمی با زبان انگلیسی دست‌و‌پا شکسته تلاش کرد از تریبون برلین برای بیان نظرات سیاسی‌اش استفاده کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۷۱

مانی حقیقی کارگردان فیلم سینمایی خوک که تمی سیاسی ـ اجتماعی دارد در نشست خبری این فیلم سینمایی اعلام کرد: علاقهمند است وقتی فیلمی میسازد به سوالات درباره آن فیلم به عنوان یک اثر هنری پاسخ دهد تا به پرسشهایی که از سیاست میپرسند.

مانی حقیقی در بخشی از این نشست، در پاسخ به سوالی با این مضمون که «آیا اینکه به عنوان کارگردان ایرانی همواره سوالات سیاسی از شما میپرسند آزاردهنده است؟»، گفت: «خیلی آزاردهنده است. شما آزادید که سوالات سیاسی بپرسید کسی نمیگوید این کار را نکنید، اما نکته اصلی این است که ما خوب یا بد اثری هنری خلق کردهایم و دوست داریم درباره آن صحبت کنیم. در هر مصاحبهای سوالهای سیاسی میپرسند. قبول بله سانسور هست و زندگی و کنار آمدن با آن سخت است و ما بر حسب فضای سیاسی با آن کنار میآییم. اما چیزهای زیاد دیگری هم برای گفتن هست.»

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «بگذارید سوالی از شما بپرسم چرا فکر میکنید فیلمهای ایرانی قرار است نوعی راهنمای گردشگری شما باشند؟ ما اینجا نیستیم که در معرفی کشورمان از مشکلات بگوییم و درخواست کمک کنیم. این موضوع ناخوشایند و خستهکننده است. پیشنهاد میکنم که به این فیلم به عنوان یک اثر هنری نگاه کنید.»

او همچنین با اشاره به اینکه فیلمش در ایران مجوز نمایش دریافت کرده است، گفت: «فیلم من پیش از این مجوز گرفته و قرار نیست چیزی در آن تغییر کند و به زودی در ایران اکران خواهد شد.»

حقیقی گفت: «مشکل من صحبت درباره سیاسی بودن یا نبودن فیلم نیست مشکل من سطحی بودن بحث در اینباره است.» لیلا حاتمی در نشست قبل از اکران فیلم خوک احتمالا برای جلب نظر داوران گفته بود:

«مایلم از این فرصت استفاده کنم تا خشم و اندوه عمیق خودم را نسبت به نحوه برخورد با تظاهرکنندگان اخیر در ایران نشان بدهم ... برای اولین بار است که من میخواهم در مسائل سیاسی دخالت و اظهارنظر کنم.»

این حرفهای حاتمی البته دستمایه طنز کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها