پس از 55 ساعت جست‌وجو امدادگران به لاشه هواپیمای ای.‌تی.آر رسیدند

گمشده‌ «دنـا» پیـدا شـد

55 ساعت پس از ناپدید شدن هواپیمای آسمان در منطقه دنا، امدادگران توانستند محل سقوط را شناسایی و خود را به لاشه هواپیما برسانند و پیکر سرنشینان هواپیما را پیدا کنند. در ساعت اولیه حضور امدادگران در محل سانحه، پیکر 45 نفر از سرنشینان هواپیما پیدا شد، اما به دلیل تاریکی هوا و وضعیت منطقه، امکان انتقال آنها به پایین امکان‌پذیر نشد. دمای هوا در محل سانحه به 20 درجه زیر صفر رسید.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۱۷

به گزارش جامجم، دیروز پس از بهبود وضعیت هوا در منطقه دنا، بالگردهای سپاه و ارتش جست وجو در منطقهای را که پیش از این به عنوان محل سانحه مشخص شده بود، آغاز کردند. حدود ساعت 10 صبح سرانجام دم هواپیما که از زیر برف بیرون بود در منطقه سیسخت و در ارتفاع حدود 4200 متری شناسایی شد. با شناسایی محل سانحه و تائید آن از سوی کارشناس شرکت آسمان، عملیات انتقال امدادگران به منطقه آغاز شد. به دلیل شرایط جوی، عملیات هلیبرد امکانپذیر نبود و امدادگران هلال احمر، تکاوران تیپ 65 مخصوص ارتش و کوهنوردان و افراد بومی خود را از مسیرهایی به قله رساندند.

به گفته استاندار اصفهان، با توجه به وضعیت محل سانحه و عدم امکان فرود بالگرد و همچنین وضعیت جوی در روز چهارشنبه، امکان دارد عملیات انتقال اجساد تا جمعه طول بکشد.

شناسایی 15 جسد

قربانعلی صیادی، رئیس شورای حلاختلاف سیسنگ که همراه چهار کوهنورد محلی به عنوان اولین افرادی در محل سقوط هواپیما حاضر شده بودند، گفت: ساعت 16و 10 دقیقه سهشنبه (دیروز) همراه یک گروه چهارنفره از کوهنوردان محلی در محل کشف اجساد قربانیان هواپیما حضور یافتیم. لاشه هواپیما در چند محل به طور پراکنده افتاده بود.

وی افزود: برخی اجساد و مقداری از لاشه هواپیما زیر برف و بخشی دیگر از هواپیما و تعدادی از اجساد قربانیان روی برف قرار داشت. صحنه بسیار دلخراش و ناراحتکنندهای بود. این در حالی است که در آنجا ابتدا تعدادی جسد را در محل پیدا کردیم که 15 نفر از آنها را میتوان از روی چهرهشان شناسایی کرد.

امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش هم اعلام کرد: تعدادی از اجساد شناسایی شده و امدادگران در محل حادثه کمپ زدهاند و تلاش میکنیم، اجساد در کمترین زمان ممکن به پایین منتقل شود.

شاهین فتحی، معاون سازمان امدادو نجات هلال احمر کشور نیز گفت: امدادگرانی که به محل حادثه منتقل شدهاند شامگاه سهشنبه آنجا خواهند ماند تا از صبح چهارشنبه عملیات انتقال اجساد را ادامه دهند.

طبق برنامهریزیهای انجام شده، تا صبح امروز ـ چهارشنبه ـ پیکر جانباختگان هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج برای انتقال آماده میشوند. در حال حاضر 15نفر در محل سقوط هواپیما حضور دارند، که 12نفر کوهنورد حرفهای و سه نفر نیز ارزیاب هستند. با توجه به پیشبینیهای هواشناسی و این که از ظهر چهارشنبه جو منطقه بههمریخته و فعالیت مشکل خواهد شد، تلاش امدادگران و نجاتگران بر این است که از زمان حداکثر استفاده را برده و تا پیش از خرابشدن اوضاع جوی، کار انتقال انجام شود.

اعزام تیم عملیاتی
برای پیدا کردن جعبه سیاه

محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی در منطقه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج دیروز اعلام کرد: تیم چهار نفره عملیاتی هلال احمر برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما و اجساد سرنشینان هواپیما عازم محل سقوط شدند. اولویت این گروه تجسس پیدا کردن جعبه سیاه، یافتن اجساد و پس از آن لاشه هواپیماست.

وی افزود: البته عکسهای جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برد شدهاند، دادهایم که بتوانند آن را پیدا کرده و به نماینده سازمان هواپیمایی کشوری تحویل دهند.

همچنین علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از کارشناسان کارخانه سازنده هواپیمای ای.تی.آر و سازمان هواپیمایی فرانسه که نظارت بر ساخت اینگونه هواپیماها دارند، دعوت شده است. این گروه همراه با کارشناسان کشورمان تلاش دارند در حداقل زمان ممکن علت سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان را در مسیر پروازی
تهران ـ یاسوج بررسی کنند

وی ادامه داد: علت وقوع سانحه و چرایی آن اهمیت دارد و برای یافتن علت وقوع حادثه باید تیم تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری به قطعات هواپیما دسترسی پیدا کنند. پارامترها و قطعات مختلفی چون جعبه سیاه و سیستم ضبط مکالمات باید بررسی شده تا علل سانحه کشف شود.

جزئیات سقوط

رضاییفر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران ـ یاسوج در تشریح این سانحه هوایی اظهار کرد: هواپیمای ای.تی.آر شرکت هواپیمایی آسمان ساعت 7 و 35دقیقه یکشنبه همه مسافران را سوار کرده و ساعت 8 و 5 دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده است.

وی افزود: آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ساعت
9 و 30 دقیقه بوده که تا آن ساعت همه چیز عادی بوده و هیچ نقص یا موردی را خلبان اعلام نکرده بود. بعد از آن ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد و چند بار برج مراقبت خلبان را صدا کرد ولی جوابی دریافت نکرد که جستوجوها از همان لحظات اولیه آغاز شد.

رضاییفر ادامه داد: موتور این هواپیما از نوع ملخدار بوده و در ارتفاع پایین حرکت میکرده است. این هواپیما برای مسافرتهای با مسافت کوتاه و شهرهای نزدیک استفاده میشد. خلبان این هواپیما، با تجربه بوده و سابقه پرواز 17 هزار و 400 ساعت را داشته و معلم خلبان بوده و بر کار معلم خلبانها هم نظارت داشته است. دستکم 11 گروه کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل شده و تا وقتی لاشه هواپیما پیدا نشود نمیتوان هیچگونه اظهار نظری کرد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران ـ یاسوج درباره عمل نکردن سیستم ELT گفت: سیستمELT دستگاهی است که وقتی هواپیمایی دچار سانحه میشود، فعال شده و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهوارهها اعلام میکند و این هواپیما مجهز به این سیستم بوده و قرارداد ما با ماهوارههای ترکیه بوده است. هیچ سیگنالی از این سیستم دریافت نکردهایم.

رضاییفر افزود: برخی فرودگاهها مانند فرودگاه یاسوج رادار ندارد و برخی هم مانند مهر آباد رادار دارد و این هواپیما را تا ساعت 9و 25 دقیقه در رادار مرکز کنترل فضای کشور داشتند.هواپیما ای.تی.آر تمام مجوزهای لازم را برای پرواز از سازمان هواپیمایی داشته و سه ماه پیش از چک سنگین بیرون آمده بود و در این مدت هیچ مشکلی نداشته است.

وی درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران گفت: همراه این مسافر از فرودگاه مهرآباد روشن بود که روی تهرانسر تهران ردیابی شد و در مسیر کاشان و حتی تا سمیرم هم ردیابی شد که پس از آن سیگنال قطع شده است.

فهرست پزشکان کشته شده در سقوط هواپیما

دیروز دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره فهرست پزشکان کشته شده در سقوط مرگبار هواپیمای تهران ـ یاسوج گفت: تعدادی از همکاران پزشک و پرستار ما در این پرواز حضور داشتند که برای ارائه خدمت به یاسوج میرفتند که این حادثه تلخ برایشان رخ د اد.

وی افزود: دکتر شاپور یاریپور همراه همسرشان که پرستار هستند و فرزندشان همچنین خانم فاطمه دالوندی که دانشجوی پزشکی بودند، مژگان نظری دانشجوی پزشکی، دکتر کردی که دکترای روانشناسی داشتند و استاد مهمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند، سکینه کاظمی دانشجوی پرستاری، علیرضا جامهای دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نرگس خوبانی و فرزندانشان که همسر و پسران دکتر دانشی جراح مغز و اعصاب بودند در این هواپیما حضور داشتند.

کشف 45 جسد

رئیس مرکز اورژانس کهگیلویه و بویراحمد شامگاه دیروز اعلام کرد: در روز نخست جستوجو 45 جسد سرنشینان هواپیما در منطقه سانحه پیدا شد. وی افزود: برخی از اجساد قابل شناسایی نیستند که فردا برای تشخیص هویت به پزشکی قانون یاسوج منتقل میشوند.

این در حالیاست که پزشکی قانونی نمونهگیری از خانواده سرنشنیان هواپیما را آغاز کرده است.

معمای سقوط آسمان

پس از سقوط هواپیمای ای.تی.آر اخباری درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران و تماس مسافری دیگر قبل از سقوط مطرح شد. موضوعاتی که تائید آن از سوی وزیر ارتباطات نشان داد، اخبار اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی کشور درباره زمان پرواز و حادثه درست نبوده است. براساس اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور این هواپیما ساعت، 8 صبح فرودگاه مهرآباد را ترک میکند و 50 دقیقه بعد سقوط میکند، اما یکی از مسافران پرواز ساعت 9 و 28 دقیقه تلفنی به یکی از دوستانش اعلام میکند نزدیک فرودگاه یاسوج هستند.

حسین رستمی تقی دیزج که ساکن ملارد بود برای کاری راهی یاسوج شده بود. یکی از دوستان او در یاسوج منتظرش بود که ساعت 8 و 56 دقیقه به تلفن همراه حسین زنگ میزند و 30 ثانیه با او صحبت میکند. در این زمان تلفن آنتندهی مناسبی نداشته و نمیتواند بخوبی با او صحبت کند.

این مرد که اطلاعات تماسهایش را در شبکههای اجتماعی منتشر کرده است، میگوید: ساعت 9 و 28 دقیقه دوباره با حسین تماس گرفتم این بار برخلاف بار اول، صدای حسین بسیار واضح و بدون قطع و وصل بود و یک دقیقه و 12 ثانیه با هم صحبت کردیم.

حسین در این تماس به دوستش میگوید: نزدیک فرودگاه هستیم و هواپیما بزودی مینشیند. فرد تماس گیرنده میگوید حتی با حسین شوخی قومیتی هم کردم و او هم به سبک خودم پاسخ مرا داد. او میگوید: من خودم بهخاطر این که مبادا مهمانداران هواپیما به دوستم چیزی بگویند، با او خداحافظی کردم و تماس پایان یافت.

این در حالی است که دو عضو خانواده رستمی میگویند، آخرین باری که او صفحه تلگرامش را چک کرده ساعت 9 و 48 دقیقه بوده است. ساعت محو شدن هواپیما از رادار 8 و 50 دقیقه اعلام شده و ساعت آخرین بررسی تلگرام توسط حسین رستمی 9 و 48 دقیقه بوده است، یعنی تا یک ساعت پس از ناپدید شدن هواپیما از رادار، هنوز با کوه برخورد نکرده بود.

از سوی دیگر تلفن همراه یکی از مسافران تا ساعاتی بعد از حادثه هنوز روشن بود و زنگ میخورد که عصر از دسترس خارج شد. البته به نظر میرسد خارج شدن تلفن همراه از دسترس به خاطر تمام شدن باتری آن بوده است. با ردیابی محل آنتن دهی گوشی تلفن همراه مشخص شد، گوشی تلفن همراه حوالی روستای کهنگان فعال بوده که با محل برخورد کوه فاصله داشت.

پس از انتشار این اخبار در فضای مجازی، وزیر ارتباطات به آن واکنش نشان داد و در اینستاگرام خود این دو موضوع را تائید کرد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: درباره اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافران طرح شد و نیز اخبار دیگری که درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض میکنم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که مطلع شدیم تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت 7 عصر همان روز در دسترس بوده است، گفت: این تلفن همراه به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش میشود؛ موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

وی افزود: ادعای یکی از خبرنگاران درباره تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافران و دو مکالمه، بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است.تماس اول در ساعت 8 و 56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9 و 28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است.

افزایش قیمت بلیت، ناجی مسافران پرواز مرگ

غلامرضا نقیپور، مسافرجامانده ازپرواز تهران ـ یاسوج است که گران شدن ناگهانی بلیت باعث شد از پرواز مرگ نجات پیدا کند. او میگوید: سهشنبه هفته گذشته قصد داشتم به یاسوج بروم، اما کارت پرواز صادر شده را به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی باطل کردند . با توجه به مسافت کوتاه شیراز تا یاسوج، بسیاری از مسافران و همین طور من، تصمیم گرفتیم به شیراز برویم. ابتدا قیمت بلیت تهران ـ شیراز حدود 250 هزار تومان بود اما به محض این که تعداد مسافران افزایش یافت، قیمت این پرواز را به بیش از 300 هزار تومان افزایش دادند. منصرف شدم و دوباره شنبه برای خرید بلیت یاسوج اقدام کردم، اما سایت بسته بود. تماس گرفتم و گفتند ساعت 24 به بعد برای اخذ شماره به فرودگاه مراجعه کن که صبح پرواز انجام میشود. ساعت 45دقیقه بامداد یکشنبه به فرودگاه مهرآباد رفتم و شماره گرفتم. اعلام کردند ساعت 7و 30 دقیقه صبح یکشنبه برای گرفتن بلیت مراجعه کنید. تعداد مسافران برای لیست انتظار دو یا سه نفر بود. کارت ملی و شماره را از من گرفتند و بدون سوال و جواب بلیت را صادر کردند. وقتی فیش را به من دادند مشاهده کردم قیمت بلیت 293 هزار تومان است. بهخاطر تفاوت قیمت، از خرید آن انصراف دادم و از گیت فروش بلیت آسمان بیرون آمدم و طی تماس تلفنی با آنها دوباره قیمت بلیت را جویا شدم که 251 هزار تومان اعلام شد که گفتم من همین الان برای خرید بلیت مراجعه کردم و قیمت را 293 هزار تومان اعلام کردید! دوباره به گیت مراجعه کردم که گفتند بلیت تمام شده است.

پایان چشمانتظاری

خانوادههای نگران تعدادی از سرنشینان هواپیمای شرکت آسمان، پس از این سانحه خود را به دامنه ارتفاعات دنا رساندند. یکی از آنها که زنی جوان است، میگوید: نیروهای امدادگر اعلام کردند یکی از راهها، جستوجو در مناطقی است که از طریق تلفن همراه روشن یکی از سرنشینان ردیابی شده است. ما همه چشم انتظاریم و نمیتوانیم مرگ آنها را باور کنیم. برادرم در این پرواز بود و من نمیدانم چطور بدون او بازگردم و به خانواده چشم به راهم چه بگویم.

زن دیگری که دو عضو خانوادهاش در این هواپیما بودند، نیز میگوید: من زمانی که متوجه سقوط هواپیما شدم همراه شوهرم به این مکان آمدیم. من روی کوه رفتم، همه خودروهای امدادی در پایین و دامنه کوه متوقف بودند و کسی بالا نمیرفت و عده کمی همراه کوهنوردان برای امدادرسانی رفتند.

همسر محمدصادق نوری که از مسافران پرواز بیبازگشت تهران ـ یاسوج بود نیز گفت: صبح یکشنبه از خبرها شنیدیم هواپیما در ارتفاعات دنا سقوط کرده است. شوکه شده بودیم و باورمان نمیشد. همراه چند نفر از خانواده همسرم از تهران راه افتادیم و به یاسوج آمدیم. همه به ما میگویند شوهرم مرده و دیگر بازنمیگردد، اما من این گفتهها را قبول نمیکنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها