کردهای سوریه با دولت، و ترکیه با آمریکا برای ادامه درگیری‌ها توافق کردند

جنگ محورها در‌عفرین

به دنبال توافقات جدید بین ترکیه و آمریکا مبنی بر مدیریت مناطق مرزی سوریه بخصوص در دو شهر عفرین و منبج، ارتش سوریه نیز با یگان‌های مدافع خلق کرد توافق کرد در کنار آنها برای دفاع از شهر عفرین به صورت مشترک مبارزه کنند. این به معنای تشکیل دو محور متقابل بر سر مناطق مرزی سوریه است که از یک سو ترکیه و آمریکا آن را رهبری می‌کنند و از سوی دیگر، ارتش سوریه و کردهای این کشور. تشکیل این دو محور متضاد می‌تواند بیانگر تشدید درگیری‌های نظامی در شمال سوریه طی روزهای آینده باشد. مگر آن که کشورهای بیگانه دست از تجاوزگری بردارند و با خروج نیروهای خود اجازه دهند مردم و دولت سوریه خود امور کشورشان را عهده‌دار شوند و آن را سامان دهند.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۰۶

توافق ارتش سوریه و کردها

روز گذشته مشاور اطلاع رسانی یگانهای مدافع خلق در واکنش به تصمیم ارتش سوریه برای دفاع از شهر عفرین تأکید کرد: امیدواریم ببینیم ارتش سوریه با ارتش ترکیه مبارزه و پدافند هوایی سوریه نیز جنگندههای متجاوز ترکیه را سرنگون میکند. به گزارش فارس، منابع خبری شامگاه پنجشنبه اعلام کردند دولت سوریه و شبهنظامیان کرد و یگانهای مدافع خلق بر سر استقرار ارتش سوریه در منطقه عفرین به توافق رسیدند. این منابع همچنین گفتند این توافق با هدف مقابله با حملات ترکیه به منطقه عفرین سوریه صورت میگیرد. در همین خصوص، ریزان حدو، مشاور اطلاعرسانی یگانهای مدافع خلق از اقدام ارتش سوریه برای دفاع از عفرین در برابر حملات ترکیه استقبال کرد. حدو در گفتوگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد یگانهای مدافع خلق نمیتوانند هیچ سوری را از دفاع از عفرین منع کنند. وی درباره دعوت از ارتش سوریه برای دفاع از عفرین گفت: باور داریم عفرین یک شهر سوری است و ما حق نداریم هیچ سوری را از دفاع از آن منع کنیم. از ارتش سوریه نیز استقبال میشود. در واقع دفاع از عفرین وظیفه و مایه افتخار همه شهروندان سوریه است. این مسئول کرد خاطر نشان کرد، هر کس از سوریه دفاع میکند، نیازمند اجازه یا موافقتی از سوی ما نیست و به دعوت نیز نیاز ندارد.

مشاور اطلاع رسانی یگانهای مدافع خلق با اشاره به این که گفتوگو میان طرف کرد و دمشق قطع نشده و فضا مثبت است و یگانهای مدافع خلق نیز هیچ اعتراضی به این مسأله ندارند، تأکید کرد امیدوار است همان خوشحالی را تجربه کند که از سرنگونی جنگنده اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه تجربه
کرده بودند.

شبکه خبری المیادین نیز به نقل از منابع کرد و سوری گزارش داد ارتش سوریه برای ورود به عفرین هیچ شرطی تعیین نکرده است. بویژه در زمینه تحویل سلاح یگانهای مدافع خلق. به گفته این منبع در واقع تدابیر اجرایی ورود ارتش سوریه به عفرین آغاز شده، ولی زمانی برای انجام این کار معین نشده است. ناظران میگویند دلیل این توافق پیشرویهای جدید ارتش ترکیه و نیروهای تحت امر این کشور به سمت عفرین بوده است.

شبهنظامیان کرد پیشتر مدعی بودند به تنهایی در برابر نیروهای ترکیه میتوانند از خود دفاع کنند.ترکیه نزدیک به یک ماه است عملیاتی گسترده در شمال غرب سوریه علیه کردها آغاز کرده است که با وجود بر جای گذاشتن تلفات بسیار در هردو طرف درگیر، تاکنون نتوانسته است به نتایج قابل توجهی دست یابد.

توافق ترکیه و آمریکا

این خبرها درحالی منتشر میشود که منابع خبری از توافقات جدید بین دولت ترکیه و آمریکا گزارش می کنند. روز گذشته مولود چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک خود با رکس تیلرسون، همتای آمریکاییاش گفت: پیشتر گفته بودم روابط با آمریکا یا بهبود مییابد یا قطع میشود. شب گذشته به توافقی برای عادیسازی روابط رسیدیم. وی تصریح کرد: سازوکاری را برای بیرون راندن تروریسم از سوریه و جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهایمان ایجاد خواهیم کرد و طرفین از این پس بر اساس این مکانیسم عمل خواهند کرد. در این نشست خبری تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: از ترکیه میخواهیم در عملیات عفرین از خود خویشتنداری نشان دهد تا تلفات غیرنظامیان کاهش یابد. روابط ما همواره در یک سطح نبوده و گاهی با بحرانهایی مواجه شده است. برای ایجاد منطقه امن و پایان بحران سوریه با جلب نظر همه طرفها تلاش میکنیم. تیلرسون تاکید کرد: مواضع ترکیه و آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است، برای حل مسائل بین دو کشور به طور مسالمتآمیز تلاش میکنیم. وزیر خارجه آمریکا افزود: درباره برخی مسائل در مورد شمال سوریه توافق کردهایم، کمکهای ما به نیروهای سوریه دموکرات فقط در حدی است که آنها بتوانند با داعش مقابله کنند. تیلرسون پیش از آن نیز با رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه دیدار و گفتوگو کرده بود.

درهمین رابطه برخی منابع خبری گفتند ظاهرا آنکارا از واشنگتن خواسته است ضمن عقب نشینی کردهای سوریه به شرق رود فرات، از این پس ترکیه و آمریکا در منطقه منبج حضور نظامی مشترک داشته باشند.به گفته این منبع آگاه، آمریکا گفته پیشنهاد ترکیه را بررسی میکند.

ادامه حملات ترکیه

روز گذشته نیز جنگندههای ارتش ترکیه در چند نوبت شهرک شران و روستای بافلیون در شمال شرق عفرین واقع در حومه شمال غرب حلب را بمباران کردند. این درحالی است که کردهای مستقر در عفرین با دمشق بر سر ورود ارتش سوریه به این شهر توافق کردهاند. از یک ماه پیش ترکیه با اعلام عملیاتی موسوم به شاخه زیتون بخشهایی از شمال سوریه بخصوص اطراف شهر عفرین را بمباران کرد. براثر این بمبارانها تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر آواره شدهاند. ترکیه میگوید آمریکا به تشکیل نیرویی 30 هزار نفری و کمکهای تسلیحاتی به کردهای سوری درصدد است مرزهای این کشور را ناامن سازد. ترکیه معقتد است کردهای سوریه شاخهای از حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) هستند و بنابراین باید به آن سوی رودخانه فرات رانده شوند. کردهای سوریه در مقابل میگویند مناطق شمالی سوریه سرزمین آبا و اجدادی آنها بوده و تا پای جان از آن دفاع خواهند کرد. به نظر میرسد بعد از حملات ترکیه و پس از این که آمریکا از تعهدات خود نسبت به کردها شانه خالی کرد، یگانهای کرد سوری بهتر دیدند خود را به دولت سوریه نزدیک کنند. به این ترتیب دولت سوریه قادر خواهد بود بهتر از گذشته در برابر زیادهخواهیهای ترکیه و آمریکا ایستادگی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها