یک بررسی ساده نشان می‌دهد بیشتر نامزدها و برنده‌های سیمرغ جشنواره فیلم فجر، بازیگری را از تئاتر آغاز کرده‌اند

صادرات خاک صحنه به سینما!

حالا دیگر دعوای حضور سینماگران و ورزشکاران و اهالی موسیقی در تئاتر، سویه‌های دیگری پیدا کرده وکمتر کسی است که با اصل ماجرا مخالفتی داشته باشد؛ چنانچه ما هم در روزنامه جام‌جم بارها طی گزارش‌هایی تحلیلی، به زعم مخالفان و موافقان حضور اینان در تئاتر را به بررسی نشسته‌ایم و شاید منطقی‌ترین تحلیلی که در این میان به دست آمده، این است که حضور موثر و باکیفیت این چهره‌ها در تئاتر، هیچ اشکال ماهوی نمی‌تواند داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۲۴۷۰

اما صورت برعکس ماجرا هیچگاه محل مناقشه نبوده است؛ سینما همیشه از حضور تئاتریهای استخوان خردکرده استقبال کرده و نتیجه هم اغلب موفقیتآمیز بوده است. آخرین نمونه، همین جشنواره فیلم فجر اخیر است. با یک بررسی ساده که اتفاقا خبرگزاری ایسنا مفصلا آن را صورت داده است، پی میبریم که بیشتر نامزدها و برندههای سیمرغ خاستگاهی تئاتری دارند. نتایج این بررسی را بخوانید:

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

امیر جدیدی

امیر جدیدی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره امسال، سال 94 در نمایش «کالیگولا» همایون غیزاده در تالار وحدت روی صحنه رفت و سال 91 هم نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» را به کارگردانی هومن سیدی در تئاتر شهر اجرا کرد. جدیدی سال قبل نمایش تکنفره «آوازه خوان» را هم در تئاتر مستقل تهران اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

بهترین بازیگر نقش اول زن:

سارا بهرامی

چهره ویژه اختتامیه جشنواره فیلم فجر، سارا بهرامی بود که اولین سیمرغش را به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای ایفای نقش در فیلم دارکوب کسب کرد. او مسیر بازیگری خود را با تئاتر شروع و پس از آن بیشتر در سینما و تلویزیون کار کرد، اما همچنان در تئاتر حضور دارد. از جمله نمایشهای مهم او میتوان به «هم هوایی» افسانه ماهیان و «اگر» وحید رهبانی اشاره کرد.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

سحر دولتشاهی

سحر دولتشاهی که بازیهای سینماییاش در سالهای اخیر بیشتر شده، از اوایل دهه 80 حضوری جدی در تئاتر داشته و تابستان امسال هم در کنسرت نمایش «سی» بازی کرد. «هی مرد گنده گریه نکن» جلال تهرانی، «تلخ مثل عسل» و «تیغ و ماه» آتیلا پسیانی، «زنی از گذشته» محمد عاقبتی، «تن تن و راز قصر مونداس» آروند دشتآرای، «ترن» نیما دهقان و «مرگ هوتن» یوسف باپیری از جمله کارهای این بازیگر در تئاتر است.

نامزد دریافت سیمرغ نقش اول زن:

شبنم مقدمی

شبنم مقدمی هم که برای بازی در فیلم «خجالت نکش» نامزد دریافت جایزه شد در نمایشهای مختلفی بازی کرده که از آن جمله «خروس میخواند» شهرام کرمی، «بیوههای غمگین سالار جنگ» هادی عامل، «سمفونی درد» پاکدل و «سکوت «عرق سرد» نامزد دریافت سیمرغ شد.وی در دوران کاری خود در بازیگری و کارگردانی تئاتر هم تجربه داشته است.

نامزد دریافت سیمرغ نقش اول مرد:

نوید محمدزاده

ستارهترین تئاتری این سالهای سینما، بیشک نوید محمدزاده است. با اینکه دست او امسال از دریافت سیمرغ کوتاه ماند، اما کمتر کسی است که نداند او اساسا یک تئاتری است. او که از مدتی قبل نمایش «الیورتوییست» را روی صحنه تالار وحدت دارد، از سالها قبل کار خود را در تئاتر آغاز کرد و پس از مطرح شدن در این وادی پایش به سینما هم باز شد و تاکنون دو سیمرغ بلورین از جشنواره فجر گرفته است.

نامزد دریافت سیمرغ نقش اول مرد:

بابک حمیدیان

بابک حمیدیان یکی از بازیگران پرکار امسال در جشنواره فجر هم از جمله بازیگرانی است که حتی در گفتوگوهای خود تاکید زیادی بر سابقه تئاتریاش دارد. «مکبث» و «ویتسک» رضا ثروتی، «خانه سربی» به کارگردانی علی نرگسنژاد از جمله کارهای او در سالهای اخیر هستند ضمن اینکه این بازیگر سال گذشته هم در نمایش «میسیسی پی نشسته میمیرد» به کارگردانی همایون غنیزاده در تالار وحدت به صحنه رفت.

نامزد دریافت سیمرغ نقش مکمل زن:

نگار عابدی

نگار عابدی که کفه حضورش در تئاتر از سینما و تلوزیون سنگینتر است پیش از این در نمایشهای «مصاحبه» و «مجلسنامه» محمد رحمانیان، «آندرانیک»، «مهاجران» حمید پورآذری، «تیغ کهنه» نادر برهانی مرند، «مرثیهای برای سبک وزن» ایوب آقاخانی، «بیوههای غمگین سالار جنگ» شهاب الدین حسینپور و... بازی کرده است.

دیگر تئاتریهای جشنواره فیلم

سرآمد بازیگران جشنواره فیلم فجر امسال که از دل تئاتر بیرون آمدهاند، علی نصیریان بود که با «امپراتور جهنم» به جشنواره آمده بود. نصیریان نامزد دریافت جایزهای نشد. دیگر تئاتریهای این دوره را هم که در فهرست نامزدها نبودند میشود اینگونه فهرست کرد: سیامک صفری، بهادر مالکیپور، هادی حجازیفر، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، پانتهآ پناهیها، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، خسرو احمدی، تینو صالحی، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مهتاب نصیرپور، ستاره اسکندری، شهرام حقیقتدوست و لوون هفتوان.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها