حادثه، جدال، مرگ. سه کلمه نام آشنایی است که آتش‌نشانان در بیشتر عملیات‌هایشان با آن روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۵۸

جدال برای نجات جان انسان‌ها با به خطر انداختن جان خود. برایشان فرقی نمی‌کند در دمای بالای 900 درجه حرارت مثل پلاسکو یا در عمق منفی 4 مثل وزارت نیرو که هر لحظه بیم حادثه می‌رود. مردان بی‌ادعایی که به تنها چیزی که نگاه نمی‌کنند این است که مقصر کیست و اهمال چه کسانی چنین حوادثی به بار آورده است. آنها تنها به یک چیز فکر می‌کنند و آن نجات جان است و پایان یک حادثه با حداقل خسارت. اما در این میان هستند مردانی که جانشان را از دست می‌دهند و زندگی‌شان را فقط برای نجات همنوعانشان ایثار می‌کنند. گزارشی که می‌خوانید تنها چند ماجرا از رشادت‌های آتش‌نشانان شهید است.

مرگ بعد از نجات 8 نفر

اردیبهشت امسال بود که حادثه آتش‌سوزی در فردوسیه شهریار رخ داد. ماموران آتش‌نشانی بلافاصله راهی محل حادثه که مجتمعی با بیش از 30 بلوک بود شدند. هشت نفر در آتش گرفتار شده بودند و یکی از آتش‌نشانان فداکار برای نجات جان این هشت نفر وارد آتش شده و آنها را نجات داد.

این 8 نفر که تعدادی کودک نیز بین آنها بود، دچار دودگرفتگی شده و به بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار منتقل شدند و در این بیمارستان تحت درمان قرار دارند. اما این پایان ماجرا نبود. در این حادثه پنج نفر از آتش‌نشانان هم به دلیل استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. اما هنگام انتقال آتش‌نشانان به این بیمارستان یکی از این آتش‌نشانان فداکار به نام داوود نجاتی که ماسک خود را بر دهان افرادی که در مجتمع محبوس شده بودند گذاشته بود به دلیل مسمومیت شدید، به شهادت رسید. این آتش‌نشان به دلیل استنشاق زیاد دود ناشی از حریق دچار خفگی شد که در راه بیمارستان به شهادت رسید.

اولین شهید آتش‌نشان

صمد سلمانیان، نام اولین شهید آتش‌نشان را به خود اختصاص داده است، آتش‌نشانی که اهل مهدیشهر استان سمنان بود. سلمانیان در خرداد 1337 جذب آتش‌نشانی تهران شد و پس از گذراندن دوره آموزشی در میدان حسن‌آباد از ایستگاه‌های قدیمی آتش‌نشانی مشغول به کار شد و در نهایت به ایستگاه منطقه شمیران انتقال یافت.

26 مرداد 1350 بود که حریق یک منزل مسکونی در محدوده ایستگاه اعلام شد و این آتش‌نشان فداکار به اتفاق همکاران خود برای اطفای حریق عازم شدند که قبل از رسیدن به محل عملیات، خودروی ساواک با ماشین آتش‌نشانی تصادف کرد و سلمانیان در حین خدمت به مردم به شهادت رسید و اولین شهید آتش‌نشانی شد. یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران، به نام شهید سلمانیان نامگذاری شده است.

ریزش چاه هنگام نجات

آتش‌نشانان تنها در حوادث آتش‌سوزی جان خود را از دست نمی‌دهند، بیشتر عملیات‌هایی که آنها انجام می‌دهند تهدید مرگ را به همراه دارد. یکی از این حوادث ریزش چاه هنگام نجات کارگر جوانی بود که شهادت آتش‌نشانی را رقم زد. مهر سال گذشته بود که به خاطر آب شستگی هنگام حفر چاهی در خیابان ری، میدان قیام، کارگری داخل آن گرفتار شد و ماموران آتش‌نشانی برای نجات کارگر جوان بلافاصله راهی محل شدند.هنگامی که یکی از آتش‌نشانان برای نجات این کارگر وارد چاه شد، دیواره‌های چاه تخریب شد و آتش‌نشان مهدی حاجی پور در چاه محبوس شد. آتش‌نشانان دیگر سعی کردند هر چه سریع تر همکارشان و جوان گرفتار شده را از چاه بیرون بیاورند و درنهایت کارگر تحویل اورژانس شد، اما مهدی حاجی‌پور در این حادثه به شهادت رسید.

اهدای عضو پس از مرگ مغزی

امید عباسی ظهر سه‌شنبه 25 اردیبهشت 92 زمانی که برای اطفای حریق در طبقه دهم یک ساختمان مسکونی مشغول بود، با دختربچه‌ای 9 ساله روبه‌رو شد که قصد داشت از ترسِ آتش، خود را از طبقه دهم ساختمان به بیرون پرتاب کند. عباسی با مشاهده این صحنه به‌سمت او رفت و پس از قرار دادن ماسک اکسیژنش روی صورت دختربچه، او را برای انتقال به محل امن به همکارش تحویل داد، ولی خود دچار دودزدگی شدید شد.

آتش‌نشانان، امید عباسی را به بیمارستان منتقل کردند، اما پس از گذشت کمتر از 24 ساعت، او به‌علت مسمومیت، دچار مرگ مغزی شده‌بود و بعد از آن اعضای بدنش اهدا شد.

آخرین عملیات

حریق هتل هرمز بندرعباس با شهادت فرمانده گروه عملیات پایان یافت. فرمانده عملیات که هنگام خارج‌کردن مسافران از هتل بیهوش شده بود بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد و پزشکان علت مرگ او را ایست قلبی اعلام کردند. با اعلام حادثه آتش‌سوزی در هتل هرمز، آتش‌نشانان راهی محل شدند و در این عملیات 57 نفر از مسافران که 40 نفر آنان خارجی بودند، نجات یافتند.اما در این میان برکت جوذری، فرمانده عملیات آسمانی شد.

شهادت هنگام نجات 15 نفر

علی قانع یکی دیگر از آتش‌نشانانی بود که هنگام نجات جان ساکنان یک مجمتع، جان خود را از دست داد. آتش‌سوزی در ساختمان مسکونی واقع در بلوار لاله شرقی رخ داده بود و بلافاصله چهار ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند. با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد یک واحد 70 متری در این ساختمان چهار طبقه کاملا شعله‌ور است و آتش‌نشانان وارد عمل شدند. 15 نفر از ساکنان این ساختمان که محبوس شده بودند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند و اعلام شد در زیرزمین این ساختمان نیز یک نفر گرفتار شده است که آتش‌نشانان وارد عملیات نجات شدند. در حین عملیات یکی از آتش‌نشانان به نام علی قانع 36 ساله نقش بر زمین می‌شود که تحویل عوامل اورژانس داده شد و ساعاتی بعد جان خود را از دست می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها