گزارش چاردیواری از بازار مکاره سقط جنین و دوپینگی‌ها در فضای مجازی

نسخه‌های تلگرامی ناصرخسرو!

«دارو، دارو می‌خوای؟ شربت متادون، قرص سقط جنین، آمپول مرفین، پروستادین، ترامادول، زاناکس و...» سال‌های گذشته اگر از خیابان ناصرخسروی تهران رد می‌شدیم مردانی که گوشه‌گوشه این خیابان قدم می‌زدند، آرام خودشان را به تو نزدیک می‌کردند و خیلی آرام این واژه‌ها را زمزمه می‌کردند و تا زمانی که مطمئن نمی‌شدند مشتری نیستی بی‌خیالت نمی‌شدند.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۵۱

البته این روزها هم همچنان بازار ناصرخسرو مشتری‌ها و فروشنده‌های خاص خودش را دارد، اما هرکسی که گذرش به این خیابان افتاده باشد قطعا متوجه می‌شود که این بازار دیگر رونق گذشته را ندارد، دلایل مختلفی هم دارد؛ از برخورد قاطع پلیس گرفته تا نظارت جامع وزارت بهداشت.

اما این کم‌رونقی دلایل دیگری هم دارد، از جمله این که برخی از فروشندگان داروی قاچاق و غیرمجاز از کف خیابان به کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی کوچ کرده‌‌اند. این را با یک جست‌وجوی ساده می‌توان ردیابی کرد، حتی اگر در برخی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با نیازمندی‌ها هم جست‌وجو کنید ردپای این کاسبان سلامت را می‌توانید ببینید.

قصه کوروش/ اسپری‌های کمیاب

کوروش یکی از همین دلالان سال‌های پیش دارو در ناصرخسرو است که حالا بی‌خیال ایستادن سرپا در سرمای زمستان شده و از داخل خانه‌اش با یک گوشی و تبلت همان کار قبلی را انجام می‌دهد. به کوروش که زنگ می‌زنم ابتدا سراغ اسپری آترونت را می‌گیرم؛ اسپری کمیابی که برای گرفتاران به آسم حکم زندگی دارد. می‌گوید سراغ دارم ولی یکی دو روزی طول می‌کشد. موجودی تمام شده است و کمتر هم داروهایی از این دست در بازار غیرمجاز پیدا می‌شود؛ داروهایی که اگرچه با مراجعه به برخی داروخانه‌ها می‌شنویم «نداریم»، «هنوز نرسیده»، «فقط نسخه بیمارستان خودمان را قبول می‌کنیم» و... اما در نهایت می‌توان از بازار رسمی هم آن را تهیه کرد.

قصه امیر / ارسال آمپول سقط جنین با پیک!

مکالمه‌ام با کوروش همین جا تمام می‌شود. گزینه بعدی که یک کانال تلگرامی هم دارد، امیر است. مکالمه با امیر ابتدا از طریق آی دی او در تلگرام آغاز می‌شود و این بار درباره داروی سقط‌جنین می‌پرسم. امیر شماره‌ام را می‌گیرد و از یک خط غیردائمی زنگ می‌زند: توضیحاتی درباره انواع داروهای سقط‌جنین مثل پروستاگلندین، اکسی‌توسین و پروستادین می‌دهد؛ داروهایی که به گفته او در بازار قاچاق بیشترین متقاضی را دارند. قیمت پیشنهادی‌اش برای دو تا آمپول 200هزار تومان است و بعد از واریز وجه، دارو را به نشانی پیک می‌کند. وقتی می‌پرسم چه‌جوری اعتماد کنم، می‌گوید: خب برو از داروخانه بگیر! چاره‌ای جز اعتماد نیست و حتی نشانی سایت‌هایی را هم می‌دهد که آموزش کامل برای استفاده از داروها و آمپول‌ها را هم دارد. به یکی دو سایت مراجعه می‌کنم با عناوینی مانند ماماسایت و... هم شماره دارند و هم مطالب متنوع و متعدد که به شما درباره سقط جنین کمک می‌کند!

هشدارهای آقای سخنگو

اما فروش این داروها که هیچ تضمین و اعتمادی هم به آنها نیست، از نظر مسئولان چگونه است؟ رفتیم سراغ سخنگوی سازمان غذا و دارو، دکتر کیانوش جهانپور همان ابتدای گفت‌وگو با ما، تاکید می‌کند: تبلیغ، فروش و عرضه هر نوع دارو، از مکمل و غیرمکمل، گیاهی و غیر‌گیاهی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جرم است و با آن برخورد می‌شود.

وقتی با جهانپور موارد تجربی خودم را در میان می‌گذارم، می‌گوید مردم و کسانی که مانند شما ردی از فروشندگان غیرمجاز دارو در بازار دارند موارد تخلف را به سامانه 190 گزارش دهند.

او توصیه‌هایی را هم در این رابطه مطرح می‌کند: هنگام خرید هر دارو و لوازم بهداشتی باید پروانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روی کالا ثبت شده باشد و هر کالایی که این نشانه‌ها را نداشته باشد قابل خرید و مصرف نیست و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که متاسفانه بتازگی تبلیغات برخی داروها و کالاهای بهداشتی در کانال‌های تلگرامی بسیار زیاد شده است و باید با هماهنگی پلیس فتا با آن برخورد سریع صورت گیرد، گفت: تبلیغات برخی داروها در کانال‌های تلگرامی باعث فریب خوردن مردم و گمراهی بیماران و آسیب زدن به سلامت آنها می‌شود و حتی برخی روند درمانی‌شان مختل
شده است.

قصه مهدی / بازار خوب دوپینگی‌ها

بازار قاچاق دارو در فضای مجازی سوگلی‌های دیگری هم دارد، مواد نیروزایی مانند ناندرولون، متاندیون، کلنبوترول و... برای دوپینگ و بدنسازی و انواع واکسن‌های تقلبی و هورمون‌های جنسی از همین دست سوگلی‌هاست؛ سوگلی‌هایی که مهدی به طور تخصصی آنها را توزیع می‌کند. عمده مشتریانش را هم از تبلیغات دهان به دهان در باشگاه‌ها پیدا کرده است. مهدی هم مانند امیر هیچ تضمینی برای داروهایش نمی‌دهد. باید فقط اعتماد کرد!

پلیس چه می‌گوید؟

پیش از این سردار حسن رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با بیان این‌که عرضه مواد دارویی در فضای مجازی ممنوع و برابر قانون جرم محسوب می‌شود، گفت: داروهایی که در فضای مجازی توزیع می‌شود غیراستاندارد، غیرمجاز یا در بهترین حالت تاریخ مصرف گذشته است. از این‌رو لازم است کاربران توجه داشته باشند که به هیچ عنوان در فضای مجازی اقدام به خرید و تهیه دارو نکنند.

مهیار عربی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها