همزمان با دهه فجر از کتاب‌های خاطرات فرماندهان نیروی دریایی ارتش رونمایی شد

روایت حماسه‌های دریا

صبح دیروز تالار سوره حوزه هنری، باز هم رنگ و بوی حماسه و خالقانش در دفاع مقدس را گرفت. پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش از جمله امیر دریادار حسین خانزادی آمده بودند تا همراه با محسن مؤمنی‌شریف، مرتضی سرهنگی و سیدصادق رضایی، مجموعه 12 جلدی «قصه‌های دریا»، شامل خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) را در دوران دفاع مقدس رونمایی کنند.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۱۱

مراسم ضمن تجلیل از راویان این خاطرات، با سخنرانی اهالی حوزه و اهالی دریا ادامه یافت.

پاس گل ادبیات دفاع مقدس به سینما

محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی کتابهای خاطرات فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفت: ملت ما تا ابد به فرهنگ حماسه نیاز دارد. اگر بخواهیم در این دنیا به آرمانهای انقلاب پایبند باشیم باید این فرهنگ را نسل به نسل منتقل و به زنده بودن آن کمک کنیم.

به گزارش جامجم، رئیس حوزه هنری در مورد این مجموعه کتاب که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است، گفت: فعالیتهایی که حوزه هنری استان تهران در معرفی برخی چهرههای برجسته نیروی دریایی ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس انجام داده با هدف ترویج ارزشهای دفاع مقدس و معرفی هویت جدید مردم ایران است. انشاءا... این همکاری‌‌ها میان حوزه هنری و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته باشد و بعد از این به افتخارآفرینیهای نیروی دریایی پس از دفاع مقدس بپردازیم.

وی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی و آثار متنی که ملهم از افتخارات نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس هستند، گفت: کتابهایی که به بازگویی افتخارآفرینیهای نیروی دریایی ارتش بپردازند فرصتی برای آشنایی ما با این افتخارات مهیا میکنند. همچنین انتشار متون این کتابها میتواند مورد بهرهبرداری دیگر رشتههای هنری بویژه در حوزه سینما و تصویر قرار گیرد تا نسل جوان کشور با این تواناییها و افتخارات آشنا شوند.

از قیصر و نادر ابراهیمی تا آثار هنری صنفی

سیدصادق رضایی، مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او گفت: چهرههای بسیاری در رشد و هنر ادبیات کشور پس از پیروزی انقلاب اهمیت داشتند. چهرههایی از جمله مرحوم نادر ابراهیمی، قیصر امینپور، سلمان هراتی، امیرحسین فردی و همچنین مهدی آذریزدی که زحمات بسیاری برای ادبیات انقلاب کشور کشیدند. امروزه تمامی فرصتهایی که ادبیات کشور در اختیار دارد را مدیون زحمات این عزیزان هستیم. این عزیزان همراه شهدای والامقام انقلاب و دفاع مقدس کشور راهنمای ما هستند و انشاءا... به برکت وجود این شهدا همچنان راهشان را ادامه دهیم.

رضایی در ادامه افزود: کتابهایی که امروز با عنوان خاطرات فرماندهان دفاع مقدس نیروی دریایی رونمایی میشود، در راستای تفاهمنامهای بود که میان فرمانده وقت نیروی دریایی یعنی دریادار سیاری و رئیس حوزه هنری امضا شد که این تفاهمنامه بخشهای مختلفی داشت. یک بخش مربوط به کودک و نوجوان بود که با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان و نیروی دریایی، افرادی معرفی شدند. درنهایت ما به 12 نفر رسیدیم و کتابها تولید شد. در حال حاضر اینها ماکت کتاب نیستند بلکه کتابهای چاپ شدهاند و از هر جلد 500 عدد در اختیار نیروی دریایی قرار دارد.

وی افزود: مخاطب نوجوان حق دارد تولید مناسب از قهرمانانی را در اختیار داشته باشد که برای حفظ ایران اسلامی رشادت به خرج دادند. شهرت مردم ایران به این است که مردم اهل زندگی، صلحجو و صلحدوست هستند. دست به اسلحه نمیبرند مگر این که خاکشان در معرض خطر قرار گیرد که نمونه آن دفاع مقدس بود. در این دفاع مقدس انسانهایی که میتوانستند جنگ نکنند؛ ترک خانواده کردند و به دفاع از مرزوبوم خود پرداختند.

رضایی با اشاره به نگاه فرهنگی و اقتصادی در تولید آثار ادبی گفت: این اثر هنری قبل از هر چیزی یک اثر هنری صنفی است ؛ چرا که صنف نیروی دریایی و تمامی قسمتهای نظامی کشور باید از این کتاب حمایت کنند. ما از آثار تولیدشده حمایت میکنیم و امیدواریم نیروی دریایی هم حمایت خوبی از این آثار داشته باشد. چرا که در حوزه هنری کودک و نوجوان علاوه بر تامین محتوا به این فعالیتها نگاه فرهنگی داریم. اما باید این انگیزه را در انتشارات سوره مهر هم برای چاپ و انتشار کتابها ایجاد کنیم؛ چرا که آنها علاوه بر دقت روی محتوا و نگاه فرهنگی، نگاه اقتصادی نیز دارند. اگر نگاه اقتصادی را حذف کنیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا نمیکنیم. درست است که یک مدیر نباید نگاه اقتصادی داشته باشد، چون ممکن است در بخش تولید در محتوا کم بگذارد، اما نمیتوانیم بخش اقتصادی کتاب را حذف کنیم.

سرهنگی، وقتی خبرنگار جنگ بود

مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری هم خودش را به این مراسم رسانده بود. مرتضی سرهنگی گفت: عزیزان نیروی دریایی که برای بیان خاطراتشان به آنها رجوع میشود، از این کار سر باز نزنند و این تصور برایشان پیش نیاید که من راوی یک من خودخواه است که خود را تعریف میکند. من راوی، به عنوان شاهد عینی به لحاظ اعتباری درجه اول است.

او ادامه داد: به دنبال متنهای قوی هستیم و این متنها وقتی قوی باشد، میمانند و وقتی ماندند، قابل انتقال میشوند. آثاری که از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رساندهایم متنهای قوی دارند و نویسندگان خوبی روی این آثار کار کردهاند.

سرهنگی خاطرنشان کرد: انتشار این کتابها برای ما و مجموعه حوزه هنری قدم بزرگی است ؛ اما برای نیروی دریایی قدم کوچکی است و در واقع آغاز کار نیروی دریایی در این عرصه محسوب میشود. با آن که کار ثبت خاطرات را از سال 60 و زمانی که خبرنگار جنگ تحمیلی بودم آغاز کردهام، هنوز هم از خواندن خاطرات دفاع مقدس بهتزده میشوم.

از زبان دریادار

امیر دریادار حسین خانزادی، گفت: از مسئولان حوزه هنری خواهش دارم حمایت کنند تا 12 جلد کتاب خاطرات فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش در دوران دفاع مقدس، تبدیل به صدها جلد کتاب شود و ما هم پشت اینکار ایستادهایم و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که امروز همکارانی در کنارمان قرار گرفتهاند که کمک میکنند نوشتن را یاد بگیریم، عنوان کرد: باید از این فرصت و ظرفیت نهایت استفاده را ببریم. آنهایی که از بیرون تلاش میکنند به روند مستحکم انقلاب اسلامی خدشهای وارد کنند، باید بدانند این تلاش، تلاشی مذبوحانه است. زیرا انقلاب اسلامی که امروز ما میراث دار آن هستیم، انقلابی مردمی است.

12 جلد حماسه و خاطرات دریا

مجموعه قصههای دریا شامل: «من یک کلاه‏سبزم!» خاطرات امیر دریادار دوم تکاور محمدحسین محیطی نوشته فاطمه بهبودی، «یک شهر، یک خانه» خاطرات دریادار دوم داریوش ضرغامی نوشته مریم حضرتی، «آتش و پرواز لاکپشتها» خاطرات حسین قربانزاده نوشته میرمنصور سیدقریشی، «سی کشتی، یک فرمانده!» خاطرات ناخدا یکم فرید آگه‏دل نوشته لیلا نظری گیلانده، «سبلان زنده است» خاطرات امیردریادار عبدالله معنوی رودسری نوشته رضا قلی‏زاده‏علیار، «درست یک پا روی زمین» خاطرات ناخدا یکم سلیمان محبوبی نوشته محمداسماعیل حاجی علیان، «خواهرم جوشن» روایتی از خاطرات دریاداردوم بازنشسته علی‏اکبر اخگر نوشته مهدی زارع، «تکاوران خرمشهر» خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی نوشته سید قاسم یاحسینی، «بویه‏های روشن» خاطرات ناوسروان سیداحمد شمس‏زاده علوی نوشته حسن احمدی، «باد سرخ» خاطرات امیر دریادار ناصر سرنوشت نوشته هادی حکیمیان، «اقیانوس‏ها چرخ می‏زنند» خاطرات ناخدا مهدی ارتیانی نوشته پری آخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها