منظور از ضربان طبیعی قلب چیست؟
کد خبر: ۱۱۱۹۷۸۲

تپش قلب یک اصطلاح کلی است که میتواند موارد فیزیولوژیک و بیمارگونه را مطرح کند.ضربان قلب باید طبیعی و منظم باشد. ضربان قلب با ورزش کردن بالا رفته و با خواب و استراحت کاهش مییابد. اینها موارد فیزیولوژیک تپش قلب است. ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 است. ضربان قلب در کودکان تندتر و در برخی افراد کندتر میزند. سیستم اتونوم شامل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک است. اگر اولی فعال باشد یعنی فرد ضربان قلبش بیشتر میشود، عرق ریزش پیدا میکند و فشار خونش بالا ترمی رود. اما با فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک ضربان قلب کندتر میشود.

فقط پزشک میتواند تشخیص دهد که ضربان قلب بالا و پاتولوژیک (بیمارگونه) است. افراد ممکن است انواع آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) داشته باشند، پزشک نوار قلب میگیرد و به تشخیص قطعی میرسد.

عوامل فیزیولوژیک که باعث تپش قلب میشوند، چیست؟

به طور عادی ما نباید تپش قلب خودمان را احساس کنیم. اما احساس تپش قلب هنگام دویدن، طبیعی است. برخی افراد احساس درونیشان قوی است و ضربان طبیعی قلب را حس میکنند، مثلا هنگام خواب یا شب که سکوت است. اما اینجا فقط پزشک میتواند تشخیص طبیعی یا غیرطبیعی بودن را بدهد. برای تشخیص بیماری قلبی فقط تپش قلب ملاک نیست. فرد باید علائم دیگری راهم داشته باشد. در کمکاری تیروئید فرد تپش قلب دارد. همچنین در مواردی مانند کمخونی، ضعف مفرط و سوءتغذیه فرد تپش قلب دارد که در این موارد درمان تپش قلب با درمان بیماری اصلی است.

منظور از ضربان قلب اضافه چیست؟

بعضی افراد ضربان قلب اضافه دارند که ممکن است آن را حس کنند. برخی افراد نیز آن راحس نمیکنند. استرس، اضطراب، قهوه و چای پررنگ هم میتواند باعث تپش قلب شود.

آیا بیماری کبدی میتواند در فرد تپش قلب ایجاد کند؟

وقتی بیماریهای کبدی منجر به بیماری مزمن کبدی پیشرفته مثل سیروز کبد و آسیت (تجمع مایع در شکم) شود، میتواند تنگی نفس و تپش قلب بدهد. اما کبد چرب درجه یک و 2، تنگی نفس و تپش قلب نمیدهد.

بیماری کامپیوتر چیست؟

این بیماری مربوط به کسانی است که مرتب پشت رایانه مینشینند و تحرک ندارند. این افراد حتی با 100 متر دویدن دچار تپش قلب میشوند. ممکن است جوان باشند و لاغر هم باشند اما این تپش قلب هم فیزیولوژیک است.

داروی پروپرانول را باید دائمی مصرف کرد یا گاهی وقتها؟

این دارو برای تپش قلب تجویز میشود. اینکه به طور مستمر یا گاهی مصرف شود را پزشک تعیین میکند.

کسی که ضربان قلبش به 150یا 170 میرسد باید چه اقدامی انجام دهد؟

این فرد با توجه به سن و نوع حملاتی که دارد باید درمان شود. درمان قطعی با فوق تخصص الکتروفیزیولوژیک قلب انجام می‌‌شود.

آیا واریس در نرسیدن خون به قلب نقش دارد؟

واریس برگشت وریدی را مختل میکند و بستگی به شدت واریس دارد، واریس معمولا برای قلب مشکل ایجاد نمیکند.

آیا آریتمی میتواند باعث ایجاد لخته در خون شود؟

اگر ریتم ضربان منظم باشد این حالت را ایجاد نمیکند .

تشخیص ناراحتی قلبی چگونه انجام میشود؟

معاینه بالینی، شرححال دقیق و نوار قلب در کسانی که ضربان قلب نامنظم دارند، میتواند کمک کند. اما اگر نوارقلب مشکل داشته باشد متخصص استفاده از هولتر 24ساعته یا 48ساعته یا 72ساعته را توصیه میکند. اگر پزشک صلاح بداند اکوکاردیوگرافی و تست ورزش را پیشنهاد میکند. اگر فرد بیماری عروقی دارد، ممکن است پزشک آنژیوگرافی و سیتی آنژیو را درخواست کند.

دکتر سینا مرادمند

متخصص قلب و عروق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها