چگونه بدون نیاز به نرم‌افزار یادداشت‌برداری کنیم؟

یـادداشت بی افزار

امروزه، نرم‌افزارهای زیادی برای یادداشت‌برداری وجود دارند، از وان‌نوت و Evernote گرفته تا گوگل Keep. هر کدام از این نرم‌افزارها همراه خود کوله‌باری از ویژگی‌ها و امکاناتی را دارند که درصد زیادی از کاربران شاید نیمی از آنها را هم به کار نبرند!
کد خبر: ۱۱۱۸۹۷۰

مسأله اینجاست که هدف اصلی استفاده از یک نرم‌افزار یادداشت‌برداری، افزایش میزان کارایی با یادداشت کردن سریع نکاتی است که به ذهن می‌رسد و در مواردی ویژگی‌های اضافی به شکل موانعی در سر این راه عمل می‌کنند. بعضی اوقات حتی انجام مراحل ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری هم زیادی به نظر می‌رسد. دفترچه و مدادِ کنار دستمان، ما را مجبور به ساختن اکانت برای نوشتن دو جمله نمی‌کند! بر این اساس، سایت‌هایی را معرفی می‌کنیم که امکان یادداشت‌برداری سرراست و بدون دردسر را به شما می‌دهند.

Nooot

یکی از معضلاتی که بسیاری از کاربران هنگام یادداشت‌برداری با آن مواجه هستند، ذخیره‌سازی (Save) مداوم به‌صورت دستی است. اصلا مزه یک یادداشت‌برداری آن است که نیازی به ذخیره دستی نباشد و این کار خودکار انجام شود.

سایت نوووت به آدرس nooot.co (بله، با سه تا o!) نه تنها این کار را انجام می‌دهد، بلکه یکی از مینیمالیستی‌ترین سایت‌های یادداشت‌برداری است که تا به حال دیده‌اید! نحوه کارکرد نوووت به این صورت است: وارد سایت می‌شوید و جایی که نوشته Key Phrase، یک عبارت خاص را که عنوان یادداشت‌تان باشد می‌نویسید (مثلا onvan) و Enter می‌کنید. با این کار، نوووت صفحه‌ای با آدرسی ساخته‌شده از عنوان یادداشت‌تان می‌سازد (به این صورت nooot.co/text/onvan) که در آن می‌توانید هرچه می‌خواهید بنویسید. بعدا هم در هر زمان که خواستید، با ورود به این آدرس دوباره به متن‌تان برمی‌گردید.

مسأله اصلی این سایت، عدم امکان رمزگذاری روی یادداشت‌هاست که باعث می‌شود هر کسی که آدرس یادداشت شما را بداند، بتواند آن را بخواند! یعنی عملا تمام یادداشت‌ها به‌صورت عمومی هستند (به شرط دانستن آدرس‌ها). تنها راهی که می‌توان یادداشت‌ها را کمی خصوصی‌تر کرد، انتخاب یک عنوان عجیب و غریب است که عملا به جای رمز عبور کار کند!

در نوووت می‌توانید عنوان را فارسی انتخاب کنید و متن را هم فارسی بنویسید، ولی این سایت متأسفانه قابلیت نگارش راست به چپ ندارد و متون فارسی چپ به راست نوشته می‌شوند.

Take A Note

اگر به نظرتان نوووت خیلی ساده است و نیاز به سایتی با قابلیت‌هایی کمی بیشتر (بخصوص رمز عبور برای یادداشت‌ها) دارید، می‌توانید سراغ takeanote.cc بروید.

کارکرد اصلی این سایت تفاوت چندانی با نوووت ندارد. وارد آن که می‌شوید، به‌صورت خودکار صفحه‌ای با آدرس رندم برای شما ایجاد شده است که می‌توانید متن‌تان را در آن بنویسید. متن‌نویسی هم به‌صورت ساده و بدون هیچ امکان و ویژگی خاصی انجام می‌شود. در اینجا هم کماکان با مشکل فارسی‌نویسی از چپ به راست مواجه خواهید بود. اگر هم خواستید، امکان تغییر آدرس یادداشت با گزینه change url وجود دارد. در این سایت، با کلیک روی add password در پایین صفحه می‌توانید برای یادداشت‌تان رمز عبور بگذارید تا تنها افرادی که این رمز را می‌دانند بتوانند آن را بخوانند. البته حواستان باشد که سایت اجازه ویرایش یا حذف یادداشتی را که رمز داشته باشد نمی‌دهد و برای این کار باید ابتدا رمز را برداشته، تغییرات مورد نظرتان را بدهید و بعد دوباره روی آن رمز عبور بگذارید.

Dictation.io

یکی از جذابیت‌های اینترنت این است که گاهی به سایت‌هایی برمی‌خورید که بدون نیاز به ساخت اکانت یا هر کار دیگری، امکانات جالبی را به شما عرضه می‌کنند! سایت Dictation.io هم یکی از این سایت‌هاست.

این سایت همان‌طور که از نامش مشخص است، بر پایه تبدیل صدا به متن طراحی شده است و از زبان‌های گوناگونی مانند انگلیسی و عربی هم پشتیبانی می‌کند (که البته فارسی در میانشان نیست). ممکن است بپرسید پس چرا داریم آن را در میان سایت‌های یادداشت‌برداری معرفی می‌کنیم. دلیلش آن است که در آن یادداشت‌ها را به‌صورت تایپی هم می‌توانید بنویسید و این یادداشت‌برداری هم بسیار خوب عمل می‌کند!

برخلاف نوووت و سایت‌های مشابه آن، dictation.io صفحه یادداشتی با امکانات متن‌نویسی سطح بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکاناتی مانند بولد و ایتالیک کردن متن، تغییر رنگ و های‌لایت، بولت‌گذاری و حتی تغییر جهت پاراگراف از راست به چپ که برای فارسی‌نویسی بسیار کاراست. در این سایت حتی قابلیت جاستیفای (justify) هم برای متن قرار داده شده است!

پس از این‌که متن‌تان را در این سایت می‌نویسید، می‌توانید آن را به‌صورت یک فایل متنی (txt) دانلود کرده، مستقیما ایمیل کنید یا به‌صورت یک توئیت منتشر کنید. امکان پرینت مستقیم متون هم در سایت وجود دارد.

Shrib

صفحه یادداشت در سایت shrib.com به ساده‌ترین حالت طراحی شده است. یک محیط سفید و بی‌خط برای نوشتن متن، چهار گزینه در سمت راست و پنج گزینه هم در پایین صفحه کل سایت را تشکیل می‌دهند.

شریب برای نوشتار امکانات خاصی در اختیار نمی‌گذارد و کاربر به‌صورت ساده متن موردنظرش را در آن می‌نویسد. ویرایش آدرس یادداشت هم در آن وجود دارد. اما قدرت اصلی این سایت پس از این مرحله، یعنی هنگام به اشتراک‌گذاری یا صدور (Export) متن نوشته‌شده خودش را نشان می‌دهد. علاوه بر امکان دانلود یادداشت به شکل فایل متنی، شریب به شما اجازه می‌دهد یادداشت‌تان را به‌صورت یک متن با امکان کلیک روی لینک‌ها یا در حالت markdown نمایش دهید که برای کسانی که با این فرمت آشنا هستند، مزیت بزرگی به شمار می‌آید. قابلیت به اشتراک‌گذاری در انواع شبکه‌های اجتماعی نیز از ویژگی‌های بارز این سایت به شمار می‌آید. همچنین، در شریب می‌توانید با وارد کردن یک ایمیل معتبر، عملا یادداشت‌تان را رمزگذاری کنید تا به‌صورت فقط خواندنی (Read-Only) برای دیگران به نمایش درآید.

یادداشت برای برنامه‌نویسان

درست است که یادداشت‌برداری کاری است که درصد زیادی از افراد در زمینه‌های کاری مختلف آن را انجام می‌دهند، اما برنامه‌نویسان از آن جهت که با کد سر و کار دارند، معمولا به ابزارهایی خاص حتی برای یادداشت‌برداری نیاز پیدا می‌کنند!

یکی از سایت‌هایی که با مدل ساده‌اش می‌تواند بسیار کمک برنامه‌نویسان باشد، Snippetnote.com نام دارد. آنهایی که برنامه‌نویسی حرفه‌ای کرده باشند، می‌دانند مواقع زیادی باید یک یا چند قطعه کد را کپی کرد تا بعدا در بخش دیگری مورد استفاده قرار گیرد. این سایت عملا یک کلیپ‌بورد آنلاین را به‌صورت دفترچه در اختیار می‌گذارد که در هر صفحه از آن تا هشت یادداشتِ کدی را می‌شود ذخیره کرد. در پایین هر کدام از این قطعه کدها هم دکمه کپی برای کپی‌کردن و استفاده از آن وجود دارد.

در دنیای توسعه‌دهندگان فرمت markdown (فایل‌های با پسوند md.) به دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های متنوع بسیار مورد توجه است. بر این اساس، دو سایت stackedit.io/app و dillinger.io برای کارکرد آسان با این فرمت متن ایجاد شده‌اند.

هر دوی این سایت‌ها محیطی دو قسمتی دارند که در سمت چپ متن اصلی مارک‌داون نوشته شده و در قسمت راست، پیش‌نمایش آن نشان داده می‌شود. سایت Stackedit تمرکز خود را روی markdown گذاشته، ولی به وسیله افزونه‌های مختلف، امکان نمایش فرمول‌های ریاضی، دیاگرام‌های UML و موارد دیگر را هم به کاربر می‌دهد.

Dillinger در سوی دیگر، محیط شیک‌تری دارد و بجز مارک‌داون، قابلیت پیش‌نمایش کدهای HTML و حتی PDF را در خود دارد. اتصال به سرویس‌های ابری مختلف (دراپ‌باکس، گوگل درایو و ...) و همچنین گیت‌هاب و بیت‌باکت از دیگر قابلیت‌های این سایت به شمار می‌آید.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها