تیروئیدتان درست کار می‌کند؟

فشارخون چگونه درمان می‌شود؟

بیماری فشارخون در ابتدا علامت چندانی ندارد و فقط با اندازه‌گیری آن می‌توان وجودش را مشخص و اثبات کرد. به رغم ماهیت کم سروصدا و خاموشی که فشارخون دارد، این بیماری عوارض متعددی روی اعضای مختلف بدن ایجاد می‌کند. تاثیر بر رگ‌های قلب و مغز و تشدید فرآیند آترواسکلروز که به معنی سخت شدن و تنگی رگ‌هاست، سر دسته عوارض این بیماری است که در نهایت به سکته مغزی و قلبی منتهی خواهد شد. کلیه‌ها نیز در دراز مدت از فشار خون بالا آسیب دیده و ممکن است دچار نارسایی دائمی شوند.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۶۷

برای درمان این بیماری خطرناک خوشبختانه روشهای زیادی وجود دارد. تغییر روش زندگی و فعالیت بدنی مناسب و منظم بهترین و مؤثرترین راه مبارزه و کنترل فشار خون است. البته داروها نیز نقش مهمی در درمان این بیماری دارند. تعداد زیادی دارو برای درمان فشارخون قابل استفاده است که به فراخور سن و وضعیت بیماران از یکی یا چند مورد آنها برای درمان فشار خون استفاده میشود. در این مبحث به چند مورد از مهمترین این داروها اشاره میشود.

گروه داروهای کند کننده تپش قلب: داروهایی مثل آتنولول که به شکل قرصهای نارنجی رنگ 50 و 100 میلیگرمی موجود است. پروپرانولول 10،20 و 40 که قرصهایی به رنگ صورتی است از این دسته از داروها به حساب میآیند که باعث کم شدن تعداد و شدت ضربان قلب شده و فشار خون را پایین میآورند. این داروها بخصوص برای جوانترها و آنان که دچار هیجان، استرس و فشار عصبی هستند مفید است.

گروه داروهای مدر (افزاینده ادرار): این داروها با زیاد کردن حجم ادرار باعث کم شدن حجم خون و فشار خون میشوند . این داروها بخصوص در افراد مسن و دچار نارسایی قلبی مفید بوده و بهعنوان بهترین مکمل دارویی در درمان فشار خون استفاده میشوند. قرص تریامترن اچ و قرص و آمپول فورزماید نمونههایی از داروهای مدر هستند. بهتر است این داروها هنگام در صبح استفاده شوند؛ زیرا افزایش ادرار در شب دردسرزاست .

گروه داروهای ضدآنژیو تانسین: این داروها باعث گشاد شدن رگها و کم شدن حجم خون میشوند و برای کنترل فشارخون بیماران دیابتی بهترین انتخاب است. کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان نمونههایی از این نوع داروهاست.

گروه داروهای ضدکانال کلسیم: این داروها باعث شل شدن ماهیچههای رگهای خونی و گشاد شدن رگها میشوند. آملودیپین، نیفدیپین و دیلتیازم از این گروهند . این داروها در افراد مسن بسیار مفید است.

علاوه بر چهار دسته داروی گفته شده، داروهای دیگری مثل متیل دوپا که برای کنترل فشار خون بارداری کاربرد دارد و نیتروگلیسرین که در درمان فشار خون شدید استفاده میشود، داروهای بسیاری نیز برای تجویز وجود دارد.

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها