مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص وکالت شفاهی، سیستم‌ گرمایشی ساختمان، مهریه و اعسار و وکالت در شورای حل اختلاف به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۶۱

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

آیا وکالت شفاهی هم در صورت قبول وکیل و موکل، موضوعیت دارد؟ در صورتی که وکیل به موجب وکالت چه شفاهی و چه وکالت محضری اموال موکل را بفروشد یا اجاره دهد و از پرداخت ثمن آن به موکل خودداری کند آیا اقدام وکیل واجد اوصاف کیفری است؟

وکالت شفاهی هم مثل یک قرارداد شفاهی وجاهت قانونی و شرعی دارد. در این صورت وکیل به‌عنوان امین است. شما می‌توانید در صورت تعدی و تفریط وجه ضرر و زیان آن را مطالبه نمایید (فاقد اوصاف کیفری است) مواد 656 قانون مدنی به بعد. ماده 666 در مورد تقصیر وکیل است.

آپارتمان را به‌صورت مبایعه‌نامه خریداری کرده و نصف مبلغ را پرداخت کرده ولی سند را به نام نزدم. مستاجر این آپارتمان به‌دلیل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایشی این آپارتمان که منجر به گاز گرفتگی دو کودکش شد از صاحب سند (صاحب ملک) شکایت کرده است. تکلیف خرید این ملک توسط اینجانب چیست؟

خرید ملک ارتباطی با پرونده گازگرفتگی مستأجر ملک با مالک ندارد. شما باید طبق قرارداد نسبت به پرداخت بقیه مبلغ مورد معامله و سایر موارد مندرجه در قرارداد فیمابین اقدام کنید.

مدت سه سال است که با همسرم ازدواج کرده‌ام. این اواخر به دلیل مشکلات زیاد به شورای حل اختلاف معرفی شدیم که کار به جایی نکشید. 1ـ همسرم تقاضای مهریه کرده است. آیا هم می‌تواند مهریه را بگیرد و هم تقاضای طلاق بدهد؟ البته حق طلاق با خانم نیست. 2ـ آیا اگر من تقاضای طلاق بدهم می‌توانم تقاضای اعسار کنم یا همان لحظه باید با توجه به قانون جدید زندانی شوم؟

بله زوجه هم می‌تواند مطالبه مهریه نماید و هم طلاق. این دو مغایرتی با هم ندارد. اگر شما هم تقاضای طلاق بدهید می‌توانید دادخواست اعسار بدهید ولی پذیرش اعسار توسط دادگاه الزامی نیست. تشخیص با دادگاه است و اگر درخواست طلاق از مرد باشد بابت مهریه زندانی نمی‌شود. البته زندانی نشدن مرد بابت مهریه زن در صورتی است که حکم قبول اعسار و تقسیط مهریه از طرف دادگاه صادر شود.

سلام. آیا برای وکالت در شورای حل اختلاف لازم است دفاع‌کننده حتما پروانه وکالت دادگستری داشته باشد یا یک لیسانس حقوق نیز می‌تواند از پرونده دیگری مثلا دوستش در شورای حل اختلاف دفاع کند؟

استفاده از وکیل دادگستری صرفا در مراجع قضایی (در صورت تمایل طرفین) تکلیف شده است و در سایر مراجع نیازی نیست حتما وکیل دادگستری باشد بلکه وکیل مدنی هم قادر به پیگیری پرونده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها