سفر ابدی از دریای چین

صبح یکشنبه همزمان با طلوع آفتاب امیدهای خانواده 30 دریانورد ایرانی ناامید شد. قرار بود یکشنبه خبرهای خوبی شنیده شود. 12 تکاور ارتش خود را به نزدیکی سانچی رسانده بودند تا برای اطلاع از سرنوشت 29 خدمه گرفتار در کشتی وارد عملیات شوند. خانواده‌ها یکی از سخت‌ترین شب‌ها را سپری کردند. فاصله امید و ناامیدی کم شده بود و آن طور که اعضای تیم اعزامی ایران گفته بودند، یکشنبه سرنوشت‌های دریانوردان مشخص می‌شد. همه امید داشتند به این خبر، یعنی زنده پیدا شدن 29خدمه کشتی اما یک انفجار، آتش گسترده و غرق شدن کشتی، یک تراژدی رقم زد.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۹۱

حسرت و صدای شیون و هقهق گریه جای خود را به دعا و چشم انتظاری داد. حسرت همسرانی که چرا در این سفر همراه شوهران خود نبودند و حسرت پدر و مادرانی که چرا موقع سفر جگر گوشه شان، بیشتر آنها را نگاه نکردند.

همسر یکی از خدمه میگوید: من همراه کشتی بودم و برای ترمیم دندانم پیاده شدم. ایکاش پیاده نمیشدم و حالا کنار شوهرم بودم. فقط حسرت میخورم چرا پیاده شدم. در این چند روز هر شب امیدوار میشدیم و صبح دوباره ناامید. شب خبرهای خوبی میآمد و صبح با سر زمین میخوردیم.

همسر احسان ابولی قاسم آبادی، افسر دوم کشتی سانچی، در این روزها خیلی سعی کرد صدای خانوادههای خدمه کشتی را بهگوش مسئولان برساند تا شاید اقداماتی جدیتر برای نجات جان دریانوردان انجام دهند. او میگوید: به ما ابتدا گفتند آنها در موتورخانه هستند و آنجا میتوانند زنده باشند بعد گفتند دعا کنید در موتورخانه نباشند، چرا دنیا کاری نکرد. احسان مظلوم بود و حقش نبود که نفسش
حبس شود.

برادر سرمهندس فرید محبی، خود خلبان است و شرایط امدادی و ثانیههای طلایی را خوب میشناسد. او میگوید: تیم چینی بعد از ورود به کشتی چرا اول سراغ جعبه سیاه رفتند. برادرم 17 سال زحمت کشید و ما از تیمهای اعزامی گلهمند هستیم. خانواده دریانوردان همچنین از برخی رسانهها گله دارند و میگویند: چرا از عنوان جسد برای پیکر آنها استفاده شده است. آنها سختی کار روی دریا را تحمل میکردند تا به کشور خود خدمت کنند. شایعات هم در این مدت نمکی بر زخم دلشان بود. ابتدا گفتند، دریانوردان با قایق رفتهاند و یکی از قایقها نیست، اما حالا معلوم شده هیچ استفادهای از قایقها نشده است. بعد گفتند در موتورخانه هستند و آنجا احتمال زنده بودن آنها زیاد است. در پایان هم بحث بخش ایزوله مطرح شد.

سجادعبداللهی و پوریا عیدیپور
پسر خاله بودند و همدانشگاهی. برای اولین بار بود روی نفتکش میرفتند. برادر سجاد میگوید: برادرم و پسرخالهام به خاطر این که برای اولین بار روی نفتکش میرفتند، خیلی شوق و ذوق داشتند. این دریانوردان قشر مظلومی هستند. در این مدت شایعات خیلی ما را اذیت کرد. برخی حتی مدعی شدند دریانوردان گرفتار، در اینستاگرام پیام ارسال کردهاند. چرا فکر خانوادههای چشم انتظار را نمیکردند؟

سابقه گرفتار شدن در دام دزدان دریایی

مصطفی از ده سال پیش دریانورد است. چهار نفر از دوستانش از جمله همسر یک زن باردار در حریق سانچی جان خود را از دست دادند. او که برای پیگیری ماجرا در شرکت نفتکش ملی حضور داشت، به جامجم گفت: «از روز اول به اینجا آمدم. تمام مدت سعی کردیم به خانواده دریانوردانمان دلداری و امید بدهیم اما امروز با غرق شدن کشتی، امیدهایمان ناامید شد. من سفرهای زیادی با احسان و میلاد، دو نفر از سرنشینان سانچی داشتم و خاطراتشان همیشه در ذهن من باقی خواهد ماند.» وی با بیان این که سالها با دریانوردان دوست بود، افزود: «دریانوردان دوستانم بودند؛ همسر میلاد سه ماهه باردار است، پدرش پس از حادثه به چین رفت تا از نزدیک شاهد ماجرا باشد. یکی دیگر هم، متاهل است و فرزند دارد، احسان یک سال پیش ازدواج کرد، غنی 30 سال سابقه کار داشت، چهار نفر از جانباختهها اهل انزلی بودند و ...»

به گفته مصطفی، یکی از دریانوردان سانچی، سابقه اسیر شدن به دست دزدان دریایی را هم داشت. او گفت: « مدتی قبل، او و 30 نفر از دریانوردان هنگام خدمت در دریای هند، توسط دزدهای دریایی ربوده و به گروگان گرفته شدند. آدمرباها درخواست پول داشتند اما وقتی به این خواستهشان نرسیدند، ملوانها را آزاد کردند.» وی با بیان این که سانچی از جدیدترین و مجهزترین نفتکشها بود، افزود: «بهدلیل تحریم، کشتی هایمان نمیتوانند در تمام دریاها با پرچم خودمان تردد کنند به همین دلیل از پرچم پاناما استفاده میکنند. جعبه سیاه هم از 72 ساعت قبل همه چیز را ضبط کرده و با بررسی آن، علت حادثه مشخص میشود.»

دیدار معاون رئیس جمهور با خانواده خدمه

معاون پارلمانی رئیسجمهور دیروز با حضور در جمع خانواده خدمه نفتکش سانچی با خانوادههای داغدار گفتوگو کرد. حسینعلی امیری، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به دستور رئیسجمهور در جمع خانوادهها حاضر شدم؛ در این نشست صحبتهای خانوادهها را شنیدم که آن را به رئیسجمهور منتقل میکنم. این خانوادهها خواستههایی داشتند که در جلسه هیات دولت مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها