همزمان با کشف پیکر 2 دریانورد دیگر؛

امید در سانچی کمرنگ شد

روز گذشته، نیروهای تجسس چین وارد نفتکش حادثه دیده «سانچی» شدند و دو پیکر دیگر از سرنشینان و جبعه سیاه کشتی را پیدا کردند اما وجود گازهای سمی و کمبود اکسیژن به آنها اجازه نداد بیشتر از نیم ساعت روی عرشه بمانند؛ شرایطی که پس از هشت روز، امیدها برای زنده بودن 29 سرنشین دیگر را کمرنگ کرد. این در حالی است که نماینده ویژه رئیس‌جمهور در کمیته رسیدگی به حادثه، احتمال داد تا امروز (یکشنبه) سرنوشت سرنشینان تا 80 درصد مشخص شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۸۵۸

به گزارش جامجم، علی ربیعی با بیان اینکه نیروهای تجسس ایرانی تا بامداد یکشنبه (امروز) به محل نفتکش خواهند رسید، گفت: احتمالا 80 درصد مسائل یکشنبه روشن میشود. تکاوران ایرانی با نیروهای چینی ترکیب شده و در راه نفتکش هستند. آنها ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد یکشنبه به وقت ایران به محل میرسند. وی با بیان اینکه اگر وضعیت کنترل حریق ادامه پیدا کند، این گروه قادر خواهند بود وارد نفتکش شوند، افزود: این افراد نهایتا تا 15 ساعت دیگر، وارد نفتکش شده و به موتورخانه، جایی که احتمال میدهیم افرادی در آن محبوس شده باشند، خواهند رفت. به گفته مسئول کمیته رسیدگی به حادثه، اطفای حریق توسط چینیها ادامه دارد و دو کشتی ژاپنی، یک کشتی کرهای و سه کشتی دیگر که توسط ایران اجاره شدهاند در محل مستقر هستند.

دمای هوای نفتکش، 89 درجه سانتیگراد است و دود غلیظی اطراف آن را پوشانده است. مدیرکل ایمنی دریایی شانگهای نیز گفته است ارزیابی از حرارت موتور خانه ندارند.

این در حالی است که صبح دیروز، یک گروه امدادی چینی برای تجسس وارد نفتکش شد اما به دلیل حجم زیاد گازهای سمی و نبود اکسیژن کافی، فقط نیم ساعت روی عرشه ماند. آنها موفق شدند دو پیکر از سرنشینان و جعبه سیاه نفتکش را پیدا کنند که ربیعی درباره آن گفت: این دو پیکر برای تشخیص هویت به شانگهای فرستاده شدند و باید آزمایش دی ان ای برای تشخیص هویت آنها گرفته شود. پیش از این نیز یک پیکر دیگر، متعلق به سرنشین ایرانی کشف شده بود که هویت او هم ناشناس باقی مانده است. از روز پنجشنبه، کار اخذ دیانای از خانواده مفقودین در پزشکی قانونی نیز آغاز شده است و تاکنون 16 نفر از بستگان درجه یک خدمه کشتی آزمایش دادهاند. بقیه خانوادهها نیز به مرور به سازمان پزشکیقانونی معرفی خواهند شد.

ربیعی درباره میزان احتمال زنده بودن سایر پرسنل، نیز گفت: کارشناسان معتقدند نمیتوان هیچ پیشبینی دقیقی از وضعیت پرسنل ارائه کرد. مشخص نیست فردا با چه وضعی روبهرو خواهیم شد. یکشنبه به هر شکل باید تیم امداد و نجات ایرانی روی کشتی بروند و تکلیف دریانوردان ما را مشخص کنند. احتمالا یکشنبه، 80 درصد مسائل روشن خواهد شد. پیش از این معاون سازمان بنادر و دریانوردی از «احتمال قوی حضور خدمه در داخل نفتکش» خبر داده بود.

هادی حقشناس با بیان اینکه به علت ادامه آتشسوزی و دمای بالای نفتکش ایرانی، تیم تجسس و نجات از کشتی خارج شد، گفت: این افراد منتظرند نفتکش سرد شود تا پس از کاهش دمای آن، عملیات تجسس و نجات را ادامه دهند. عملیات اطفای حریق و خنک کردن کشتی ادامه دارد تا اعضای تیم تجسس نجات بتوانند وارد عرشه شوند. وی درباره جعبه سیاه کشف شده نیز بیان کرد: با توجه به قوانین بینالمللی، جعبه سیاه باید به کشوری که کشتی در آن ثبت شده تحویل داده شود. «سانچی» در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده بنابراین نمایندگان مرجع دریایی این کشور در بندر شانگهای حضور یافتند تا مراتب تحویل جعبه سیاه طی شود.

شنبه هفته گذشته، نفتکش 274 متری «سانچی» ایران با 32 سرنشین شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی، حامل 115 هزار تن میعانات گازی در 160 مایلی سواحل شرقی چین با یک فروند کشتی فلهبر هنگکنگی برخورد کرد و آتش گرفت. از آن زمان تاکنون، پیکر سه سرنشین پیدا شد و برای تعیین هویت به پزشکیقانونی شانگهای فرستاده شده است. یک نفر از این پیکرها قطعا ایرانی است، هرچند هویتش ناشناس مانده است.

دستور رئیسجمهور برای ورود به کشتی

رئیسجمهور در تماس تلفنی با علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به نمایندگی از وی مامور رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن شده است، تاکید کرد: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریعتر و اطلاع از وضعیت خدمه نفتکش از کشورهای همجوار و تسریع همکاریهای دولت چین به کار گرفته شود.

حسن روحانی از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان پیدا کند که در اولین فرصت ممکن، نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفتکش شوند.

ربیعی نیز که برای پیگیری عملیات اطفا و نجات در چین حضور دارد، گزارشی از نشست کمیته اضطراری رسیدگی به حادثه در شانگهای ارائه کرد و گفت: به نمایندگی از دولت ایران از مقامهای چینی خواستهام ضمن بهکارگیری تمام توان خود برای نجات دریانوردان ایرانی در اجرای عملیات امداد و نجات بر میزان تلاشهایشان اضافه کنند.

آخرین تماس با دختر

مادر تنها زن حاضر در نفتکش سانچی به خبرگزاری صداوسیما گفت: دخترم ساقی، همسر آقای حسین جهانی، افسر دوم نیروی دریایی نفتکش است. ما هیچ خبری از او نداریم و آخرین بار ظهر جمعه هفته گذشته با او تماس داشتیم. وی افزود: دو روز اول حادثه، کمکاریهایی اتفاق افتاد اما در ادامه پیگیریها و پوشش رسانهای بیشتر شد. من امیدوارم؛ بچههایم زنده هستند به همین خاطر برای هیچ‌‌کدامشان گریه نمیکنم. من بچههایم را از خدا میخواهم و انشاءالله خودش آنها را به من میرساند.

از بیمه صحبت نکنید، جان انسانها مهمتر است

همسر سرمهندس نفتکش ایرانی حادثه دیده درآبهای چین نیز گفت: من زمانی که از حادثه کشتی با خبر شدم از مشهد به تهران آمدم و برای بررسی موضوع به شرکت ملی نفتکش رفتم. هفت روز است که آمدهام اما خبری از شوهرم ندارم. شاید اگر حادثه در ایران رخ میداد، عملیات امدادرسانی بهتر انجام میگرفت. در حادثه پلاسکو آتشنشانان برای نجات مردم از جان خود مایه گذاشتند و شهید شدند. شاید اگر نیروهای ایرانی در چین بودند عزیزانمان را در کشتی نجات میدادند. همان روز که حادثه رخ داد من برای آخرین بار با شوهرم حرف زدم که گفت روز بعد، به مقصد میرسند و پیاده میشوند. بعد از آن تماسم با او قطع شد. این همه نباید از خسارت و بیمه در این حادثه گفت. کشتی را میشود خرید اما جان آدمها را نمیشود خرید. شوهرم 17 سال بود که کار میکرد. من هم خودم در آن کشتی کار کردهام. من دو ماه در آن کشتی بودم. زمانی که به کره رفتم از آنها جدا شدم. من با افراد داخل کشتی دو ماه زندگی کردم همه آنها افراد خوب و قابل احترامی بودند. تو را به خدا به داد آنها برسید. هر ثانیه که میگذرد شانس نجات آنها کمتر میشود. نفسهای آنها به شماره افتاده است و کمک میخواهند. تو را به خدا همه کمک کنید. آنها را نجات دهید تا خیلی دیر نشده است. دلنگران عزیزانمان هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها