انحراف چشم یا لوچی چشم نه‌تنها ظاهری ناخوشایند در نگاه فرد ایجاد می‌کند، بلکه موجب می‌شود دو چشم با هم همکار نبوده و عملا یکی از چشم‌ها که لوچ است و در راستای رو به جلو قرار ندارد، بینایی نداشته باشد. اغلب انحرافات افقی چشم که به طرف بینی یا گوشه چشم چرخش نشان می‌دهد هم شیوع بیشتری دارند و هم بیشتر توسط اطرافیان به چشم می‌آید و خود فرد و دیگران متوجه این نوع انحراف می‌شوند، ولی انحرافات عمودی چشم، هم شیوع کمتری دارند و هم ممکن است با توجه به ماهیت آنها در مواردی کمتر در ظاهر مشخص شوند.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۵۷

انحرافات عمودی چشم نیز اگر آشکار باشند و با مکانیسمهای جبرانی مثل کج کردن یا چرخش سر اصلاح نشوند همانند انحرافات افقی چشم موجب جدا شدن فعالیت دو چشم از هم و حذف تصویر در یک چشم و مختل شدن دید دو چشمی میشوند. یکی از دلایل کج کردن سر یا چرخش صورت به یک طرف یا بالا نگه داشتن چانه یا پایین نگه داشتن چانه هنگام خیره شدن به چیزی یا نگاه طولانی به یک جسم میتواند نشانه وجود انحراف عمودی در چشمها باشد. انحرافات عمودی چشمها اغلب به صورت الاکلنگی هستند، یعنی اگر یک چشم به طرف بالا انحراف داشته باشد در واقع میتوان گفت چشم دیگر به طرف پایین انحراف دارد. بسته به این که کدام عضله از عضلات عمودی چشمها فلج یا نیمه فلج باشد یا یک اختلال در عملکرد آنها در سیستم اعصاب مربوط یا جایگاه آناتومیک آنها وجود داشته باشد ممکن است یک چشم از سطح طبیعی خود بالاتر یا پایینتر باشد که فرقی ندارد و در هر دو حالت موجب جدا شدن هماهنگی دو چشم از هم و حذف دید دو چشمی میشوند. مگر این که فرد با کجکردن سر یا با فشاری که به عضلات خارج چشمی خود میآورد سعی کند این اختلال را مخفی نگه داشته وجبران کند. در این مواقع گفته میشود انحراف عمودی چشم از نوع مخفی است، زیرا در ظاهر مشخص نشده، مخفی باقی مانده و جبران شده است.

فعالیت اضافی که عضلات خارج چشمی فرد برای جبران این عدم هماهنگی عمودی چشمها انجام میدهند، موجب میشود فرد دچار یک درد گنگ اطراف چشم همراه با یک سر درد غالبا متمرکز در ناحیه گیجگاهی سر شود. بررسی عملکرد عضلات خارج چشمی شما در یک تست تخصصی سنجش بینایی توسط یک اپتومتریست علاوه بر تعیین وضعیت انکساری و بینایی شما قطعاً در زمینه آشکارشدن اختلالات احتمالی در این زمینه کارساز است. گاهی فردی ممکن است همیشه سر خود را در یک وضعیت خاص کج نگه دارد و دلیل آن یک اختلال در عضلات عمودی خارجی چشم باشد که در یک معاینه اپتومتری چشم آشکار میشود که در این موارد بیمار توسط اپتومتریست برای خدمات تخصصی جراحی به جراح چشم پزشک ارجاع شود. گاهی اختلالات در عضلات عمودی چشم در حد کمی است که توسط فعالیت اضافی عضلات عمودی چشم جبران میشود، ولی همان طور که گفته شد به سر درد و چشم درد در فرد منجر میشود.

در این مواقع مقدار انحراف عمودی چشم شما را اپتومتریست اندازهگیری میکند و چون اختلال در حد زیاد نیست که نیاز به جراحی چشم داشته باشد در این مواقع عینکهای خاص پریزمدار برای فرد تجویز میشود. این عینکهای پریزمدار موجب اصلاح انحراف عمودی و هماهنگ کردن چشمها با هم میشوند و در نتیجه، دیگر فرد سر درد یا چشم درد مرتبط با این عارضه را نخواهد داشت.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها