خبرچین/ مروری بر مهم‌ترین اخبار دیروز

«جک» و دیدارهای «سحرآمیز» !

خبرهای دیروز از خروس‌خوان شروع شد. باز هم همان حکایت دود مشکوک در آسمان و شیء نورانی. عکس‌های این شیء نورانی آنقدر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید تا در نهایت معلوم شد تمرین تاکتیکی پرنده‌های هوافضای سپاه بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۲۳

اما ماجرای دود در آسمان به موضوع پرندهها ختم نشد و آخرین خبرها از تراژدی نفتکش ایرانی در آبهای چین که گفته میشود چینیها علاقهای به خاموش کردن آن ندارند، از آن حکایت دارد که تنها جنازه پیدا شده در نزدیکی این نفتکش متعلق به خدمه ایرانی نفتکش بوده و برخی گمانهزنیها هم حاکی است که سایر خدمه در اتاقک نفتکش گرفتار شدهاند. هر چند خبر خوب آن است که شاید زنده باشند.

از خبرهای دودی دیروز یعنی روزی که هوای تهران بازهم ناسالم بود که بگذریم، میرسیم به بعضی خبرهای خاکستری در حوزه سیاسی. خبرهای یواشکی خبرچین مربوط به دیدارهای اخیر جک استراو است؛ همان وزیر خارجه معروف انگلیس در جریان مذاکرات هستهای با تروئیکای اروپایی در دهه 1380 که عکسهای خندانش با حسن روحانی هنوز در صفحات سرچ گوگل دیده میشود. در آن دوره بعضی رسانههای ضدایرانی به او «جک تهرانی» میگفتند. دیدارهای خارج از عرف دیپلماتیک نماینده انگلیس با ظریف و صالحی بهکنار، او با یکی از همتایان ایرانی خود نیز دیداری داشته که حرف و حدیثها درباره آن بسیار است. در این میان برخی میپرسند جناب استراو در این دیدارها دقیقا از آنها چه میخواسته و چه نکاتی داشته که حتما باید با چهرههای حزبی در میان میگذاشته است؟! هرقدر حضور جک استراو در تهران جنجالی شده، حضور نداشتن حسن روحانی در بزرگداشت مرحوم هاشمی هم سروصدا کرده است؛ غیبت معناداری که به گفته یک عضو خانواده هاشمی، نشانه مظلومیت رئیس فقید مجمع تشخیص است. از آنجا که دیروز گفته شد قرار است نشانهای دولتی براساس آئیننامهای جدید پس گرفته شود، این غیبت نشان می دهد انگار برخی نسبتها و مناسبات دولتی هم در حال تغییر است!

صحبت از مرگ و میر شد، یادی هم بکنیم از یک خواننده لسآنجلسی که هرچه در زمان حیاتش منتظر مجوز شد، مجوزی به آثارش داده نشد، اما دیروز با گذشت یک سال و نیم از مرگ «حبیب»، مجوزی برای برخی آثار او صادر شد؛ مجوزی با تاخیری بیشتر از نوشدارویی که به سهراب نرسید. خبرهای متوفیان را تمام کنیم با خبر خودکشی یک فرد بازداشتشده در اراک که پس از انتشار خبر مرگ یک بازداشتشده دیگر در «اوین»، دومین مورد از این دست خبرها در روزهای اخیر است. دیروز، روز خبرهای اجتماعی بود. مثلا خبر رسید یک اپلیکیشن ایرانی برای روکمکنی در اوج رقابت اپهای ایرانی برای جایگزینی تلگرام، اعلام کرده برای هک شدنش یک میلیارد تومان جایزه میدهد. اپلداران هم دیروز با خبری از رجیستری روبهرو شدند که به آنها توصیه میکرد گوشیهایشان را پس بدهند! البته خبرهای ناراحتکننده فقط برای صاحبان اپل نیست و دیروز اعلام شد بعد از اپل، سامسونگیها هم باید منتظر داستانهای رجیستر شدن باشند.

درست است که دیروز ماجرای حرف و حدیثها درباره یک جادوگر و طارمی و انتشار عکس درباره همراهان او در دوحه و بحثهایی از این دست حسابی جنجال بهپا کرد، ولی یک رکورد عجیب جهانی هم به دست آمد که حیف است در «خبرچین» یادی از آن نکنیم. ماجرا این بود که دیروز اعلام شد متروی تهران با حمل 5/7 میلیارد مسافر، رکورد جهانی را جابهجا کرده است. احتمالا این آمار، پیشبینیهای علمی در این خصوص را که هر فرد چقدر فضا اشغال میکند هم جابهجا کرده است! حالا خوب است «وزارت تربیت رسمی و عمومی» ـ نامی که گفته میشد قرار است جایگزین آموزش و پرورش شود، اما تکذیب شد ـ چگونگی چسبندگی مسافران در مترو بویژه در ساعات پیک شبانهروز را بهعنوان یک سرفصل کاملا بومی تدریس کند.

خبرهای دیروز را با مروری بر برخی خبرهای داغ پایان میدهیم که مثلا این همه شلوغ کردیم که عوارض خروج گران شد؛ دست آخر نمایندهها فقط برای سفرهای خارجی زیارتی 50 درصد تخفیف دادند و بقیهاش همان شد که بود. یا دیگر اینکه اصغر فرهادی در اوج گرانی عوارض خروج، گویا برای جایزه «بفتا» میخواهد با آنجلینا جولی رقابت کند و فائو گفته ایران در تولید گوشت قرمز درجا میزند. مذاکرات «این» و «اون» رهبران دو کره به کنار، اسحاقخان جهانگیری هم که دیروز عکسی از او در حال آماده کردن فرزند محترم برای رفتن به سربازی منتشر شد، گفته صداوسیما به او اجازه نداده درباره مسائل روز حرف بزند. باز خوب است آقای معاون اول اجازه حرف زدن پیدا نمیکنند، اگر نه احتمالا 24 ساعته آنتن را در قبضه خود داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها