تحلیل روز / دومین کنفرانس امنیتی تهران

نشانی کارخانه های بحران سازی منطقه غرب آسیا

درباره برگزاری نشست‌هایی مثل کنفرانس امنیتی تهران با توجه به حضور کارشناسان و نخبگان سیاسی و امنیتی و مقامات مسئول کشورهای اروپایی، آسیایی و حوزه خلیج فارس می‌توان گفت، نفس تبادل نظر و گفت و گوی های صریح و روشن و انتقاد از وضعیت موجود امنیتی و همچنین اشاره به چالش های حوزه ثبات و امنیت منطقه ای، سازنده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۵۸
کنفرانس تهران، گامی ضروری برای همگرایی منطقه‌ای

باید امید داشت این گفت و گو به یک جمع‌بندی برسد که این جمع بندی می تواند پایه ای اساسی برای گفت‌و‌گوهای آینده میان مقامات مسئول باشد. آنچه این کنفرانس‌ها روی آن تاکید دارند، اشاره‌ای صریح به عوامل ناامنی در منطقه است. در دو پنلی که صبح دیروز برگزار شد، سخنرانان به ظهور تروریسم و گروه‌هایی مثل داعش و تکفیری ها اشاره داشتند که نتیجه دخالت بیگانگان و سیاست‌های غلطی است که برخی کشورهای فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا در پیش گرفتند.

همچنین بر این نکته تاکید شد که سیاست‌ها و رویکردهای برخی کشورهای منطقه‌ای به جای همگرایی و همکاری‌های منطقه‌ای، ‌همواره در پی تقابل و حذف رقبا بودند.

از سوی دیگر رژیم اشغالگر قدس همواره به عنوان یک تهدید برای صلح و امنیت منطقه مطرح بوده است. در این کنفرانس برخی راهکارها مورد اشاره قرار گرفت.

از جمله ضرورت استمرار مقابله با افکاری که به ظهور پدیده‌ای مثل داعش و تکفیری ها منجر شده است که این مساله همکاری و همگرایی همه کشورهای منطقه را می‌طلبد. همچنین ممانعت از دخالت بیگانگان در تحولات منطقه‌ای بویژه تحولاتی که می تواند با گفت و گوهای منطقه ‌ای به یک هدف و مصلحت مشترک منتهی شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که رقابت‌های تسلیحاتی باید متوقف شود.

هزینه‌های سرسام‌آوری که بابت تامین تسلیحات و حتی در بعضی از بخش‌ها همراه با تامین سلاح‌های کشتار جمعی از سوی برخی کشورهای منطقه انجام می شود، باعث بروز ناامنی در منطقه است.

در چنین رویکردی منابع مالی این کشورها برای امری مورد استفاده قرار می گیرد که اساسا ضرورتی ندارد و می تواند تحریک آمیز باشد و ناامنی و بی ثباتی بیشتر را در منطقه رقم بزند.

اینها از جمله موضوعات مهمی است که منطقه ما با آن مواجه است و برگزاری این کنفرانس ها و سمینارها و دعوت از شخصیت‌های منطقه ای و غیر منطقه ای می‌تواند به درک مشترک میان کارشناسان و صاحب‌نظران کمک کند و از سوی دیگر چالش ها و نقاط مورد اختلاف بصراحت مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد و همچنین می تواند پایه ای اصلی برای گفت‌وگوهایی باشد که در آینده صورت خواهد گرفت.

آنچه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شبکه امنیتی در داخل منطقه و دستیابی به ترتیبات و نظم امنیتی منطقه است که همه کشورها بتوانند در آن مشارکت داشته باشند. طبعا توجه به چنین مواردی می‌تواند تامین کننده منافع این کشورها باشد.

ما بدون همکاری و گفت و گوی نزدیک نمی توانیم به راه حل مناسبی دسترسی پیدا کنیم، بنابراین برگزاری این کنفرانس‌ها می تواند اولین اقدام ضروری و لازم و البته مقدماتی برای برداشتن گام‌های موثر بعدی باشد.

دکتر سید محمدعلی حسینی - ‌ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها