اتاق‌های نمور و تاریک در خانه‌ای متروکه در جنوب شهر، جای خود را به سایت‌های با طراحی زیبا داده است. دیگر نیازی نیست برای فالگیری و حل مشکل کف دست نشان بدهی و وردهای عجیب بخوانی. کافی است گشتی در اینترنت بزنی تا با سایت‌های رمالی و فالگیری رو‌به‌رو شوی که کار را راحت کرده‌اند و با یک کلیک، فال و نسخه حل مشکل را می‌فرستند.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۷۶

در سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی در کشور و ورود شبکههای اجتماعی، کولیهای دوره گرد و پیرمردهایی در اتاقی تاریک و رمل و گوی‌‌های سفید جای خود را به سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی داده است. رمالان و فالگیران از فضای واقعی به فضای مجازی کوچ کردهاند و بازارشان در این فضا داغ شده است.

چندی قبل پلیس فتای بم یکی از رمالان اینترنتی را که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکرد دستگیر کرد. ماموران هنگام رصد شبکههای اجتماعی متوجه شدند زنی با راهاندازی گروههای تلگرامی مدعی است در ارتباط با فروش نسخههای خوشبختی آنلاین و فالگیری فعالیت دارد و حتی پیشگویی میکند و خبر از آینده میدهد. بررسیها نشان میداد این زن با این ترفند کاربران زیادی را فریب داده و به کلاهبرداری و اخاذی ازآنها دست میزند که در جریان تحقیقات پلیسی بازداشت شد.

زن رمال درباره کلاهبرداری هایش گفت: با راهاندازی گروههای تلگرامی و دیگر شبکههای اجتماعی، افراد را به بهانه اینکه میتوانم برایشان نسخههای مهر و محبت، ازدواج، پولدار شدن و خوشبختی بنویسم فریب میدادم.همچنین وانمود میکردم از حوادثی که قرار است در آینده برای آنها و خانوادههایشان رخ بدهد، با خبرم.

وی افزود: آنها بابت هر نسخه دروغینی که برایشان مینوشتم، مبالغی میپرداختند. گاهی نیز فقط از آنها پول میگرفتم بیآنکه نسخهای به آنها بدهم. سپس گروه تلگرامی را مسدود و با نام جدید گروه دیگری را راهاندازی کرده و جرایم خود را از سر میگرفتم. حتی برخی مواقع از کاربران اخاذی نیز میکردم.

برخی مجرمان اینترنتی با راهاندازی درگاههای جعلی بانک به روش فیشینگ، موجودی حساب مشتریان را خالی میکنند. این مجرمان به بهانه پرداخت هزینه فال، کاربران را به سمت درگاههای جعلی بانک هدایت میکنند و بعد از به دست آوردن اطلاعات حساب آنها، موجودی حسابشان را خالی میکنند.

درآمد 300 میلیونی مرد رمال

سامان، یکی از رمالان اینترنتی است که چندی قبل از سوی پلیس فتای تهران دستگیر شد. او با فریب دختران دم بخت و به بهانه بختگشایی از آنها کلاهبرداری میکرد. تحقیقات برای دستگیری سامان با شکایت دختر جوانی آغاز شد. تحقیقات از این دختر نشان داد، مدتی قبل با مردی در فضای مجازی آشنا شده و او با معرفی خود به عنوان دکتر ادعا کرده توانایی باز کردن بختش را دارد و ابتدا طی دو مرحله مبلغ 40 هزار تومان از او گرفته و دعایی برای بازکردن بختش به او داده است. پس از گرفتن این دعاها تغییری در وضعیت شاکی ایجاد نمیشود و به همین دلیل در ارتباط بعدی، رمال ادعا میکند باید دعایی اختصاصی به او بدهد تا به شکل تضمینی ظرف 45 روز بختش را باز کند و به همین دلیل مبلغ 900 هزار تومان از این زن دریافت کرده و دعایی به او میدهد، اما بازهم تاثیری در زندگی این زن ایجاد نمیشود و خواستگاری برایش نمیآید.

پس از دستگیری متهم، در بازرسی محل سکونتش، چند خط تلفن همراه کشف شد که در بررسی محتوای داخل آن مشخص شد وی با زنان دیگری نیز در ارتباط بوده و از هر کدام به بهانههای مختلف همچون لاغرشدن، بچه دار شدن، افتادن محبت در دل شوهر، پولدار شدن، جلوگیری از طلاق و... کلاهبرداری کرده است.در بررسی حساب مالی متهم نیز مشخص شد وی طی شش ماه، 300 میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود. پس از انتقال متهم به پلیس فتا وی تحت بازجویی قرار گرفت و مشخص شد مدرک تحصیلیاش دیپلم است.

مجرمانی با هوش بالا

رمالان از هوش بالایی برخوردارند و برای به دست آوردن اطلاعات طعمههای خود از روش مهندسی معکوس استفاده کرده و اطلاعات را از خود مالباختگان گرفته و بعد از این که از مشکلشان باخبر شدند، سعی میکنند با وعدههایی که طعمه انتظار شنیدن آنها را دارد، فریبشان دهند. مالباختگان نیز اغلب افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند که با شنیدن این وعدهها و اتفاقات خوبی که قرار است در آینده برایشان رخ دهد، اغوا میشوند.

گرشاسبی، روانشناس درباره افرادی که سراغ رمالان میروند، میگوید: افرادی که سراغ این مجرمان میروند، همگی اشخاصی هستند که در گرفتاری بزرگی غرق شدهاند و توانایی برونرفت از بحران را ندارند. در واقع آموزشهایی که در گذشته و در طول زندگی دریافت کردهاند برای حل مساله کافی نیست. به همین دلیل در شرایط استیصال سعی میکنند گرفتاری خود را به طرق غیرمتعارف حل کنند. شگرد رمالان این است از راههای مختلف مثلا از لابهلای گفتههای خود مراجعهکننده یا از طریق معرف وی یا صحبتهایی که قبل از به اصطلاح ویزیت با دیگر حاضران انجام داده است به برخی اسرار او پی میبرند و همانها را با بیان و زبانی دیگر به طرف میگویند تا نشان بدهند توانایی پی بردن به اسرار را دارند.

هشدار پلیس فتا

با افزایش فعالیت این مجرمان در فضای مجازی،پلیس فتا چندی قبل نسبت به کلاهبرداری از کاربران در سایتهای اینترنتی باعنوان رمالی، به خانوادهها هشدار داد.

در این هشدار آمده، این روزها فالگیری و رمالی برای برخی افراد سودجو به کسب و کار پر درآمدی تبدیل شده که حتی بسیاری از وبسایتها را نیز در اختیار خود گرفته و کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار داده است. رمالی و کلاهبرداری اینترنتی کام بسیاری از کاربران را تلخ کرده و بسیاری از آنها را به نابودی کشانده است. رمالی اینترنتی شیوهای است که تبهکاران قربانیان سادهلوح را از طریق وبسایتهایی شکار میکنند و با ارائه شماره حساب از آنها میخواهند پول را به حسابی واریز کنند. برای مقابله با چنین معضلاتی باید اقدامات فرهنگی جدی و دائمی صورت گیرد. باید به این نکته توجه شود که ضعف ایمان افراد در ادامه فعالیت رمالها بسیار تاثیرگذار است. طوری که برخی افراد سادهانگار تصور میکنند با رمالی و جادوگری میتوانند به اهدافشان برسند.

این روزها سایتهای فالگیری هم قارچگونه در همه جای فضای مجازی پراکندهاند تا جایی که در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک هم صفحاتی ایجاد شده است که با دریافت مشخصات افراد حتی سال و نوع مرگ آنها را مشخص میکنند. رمالان اینترنتی با درج مطالبی چون حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مسائل عشقی، مشکلات مالی، دعا برای خوشبختی و خبر از آینده در سایت خود، افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی میکنند. رمالان اینترنتی اغلب در سایتهای خود اقدام به کلاهبرداری از کاربران میکنند به طوری که با ارائه شماره حساب، از کاربران میخواهند پول به حسابشان واریز کنند. افراد و خانوادهها هرگز به این سایتها اطمینان نکرده و با فرهنگسازی، تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی با این پدیده نوظهور مقابله کنند.

مجازات رمالی

قانونگذار، فالگیری و طالع بینی را اگر منجر به رد مال و پول شود، مصداق کلاهبرداری دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و در مورد جرم بودن آن فرقی بین دنیای واقعی و فضای مجازی وجود ندارد. زیرا همین فالگیریها میتواند زمینه ساز جرایم دیگری نظیر سرقت، تجاوز به عنف، قتل و... باشد.

مشتریان منفعل

دکتر امانالله قراییمقدم

جامعهشناس

رمالی و فالگیری ریشه در خرافهگرایی دارد؛ موضوعی که از گذشتههای دور وجود داشته است. این افراد حتی به دربار شاهان هم راه پیدا کردند و به خود لقب جادوگر و پیشگو هم میدادند.

مردم با شنیدن حرفهای این پیشگوها، هر حادثهای که در آینده رخ میدهد را به پیشگویی مرتبط میدانند و سعی میکنند از رخداد حوادث تلخ در آینده جلوگیری کنند. باید توجه داشت، اعتقاد به فالگیری هیچ ارتباطی به سواد یا سطح مالی و محل زندگی ندارد و تنها به آگاهی و خرد فرد مرتبط است. با گذشت سالها، میبینیم هنوز قشری از جامعه به فالگیران و رمالان مراجعه میکنند تا از آیندهشان باخبر شوند. مراجعه بهفالگیران برای برخی افراد به مد تبدیل شده است. این افراد در محافل خود از پیشگوییهای فالگیر میگویند و این باعث گسترش خرافه میشود.

بررسی شخصیت افرادی که به فالگیرها مراجعه میکنند نشان میدهد آنها شخصیتی منفعل دارند و نمیتوانند خودشان به تنهایی برای زندگیشان تصمیم بگیرند. این عدم اعتماد به نفس باعث میشود سراغ رمالان بروند تا آنها از آیندهای خوب به آنها خبر بدهند. برای مقابله با رمالی در جامعه باید با خرافه برخورد شده و در این باره به مردم اطلاعات واقعی و درست داده شود.

محمد غمخوار

گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها