تلاش‌ها برای نجات 32 خدمه نفتکش سانچی ادامه دارد

آخرین سلفی با غول 247متری

32 خدمه نفتکش سانچی، وقتی بندر عسلویه را به مقصد کره‌جنوبی ترک می‌کردند، نمی‌دانستند حادثه بزرگی در کمین‌شان است. در حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی، 32 ملوان و خدمه نفتکش ناپدید شده‌اند. هنوز آتش نفتکش خاموش نشده و جدا شدن یکی از قایق‌های نجات کشتی تنها روزنه امید برای زنده بودن ملوانان است.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۴۲

به گزارش جامجم، ساعت 16 و 30 دقیقه شنبه نفتکش سانچی که از بندر عسلویه عازم کرهجنوبی بود، در 158 مایلی بندر شانگهای چین با کشتی دیگری برخورد کرد.

سانچی، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل 136 هزار تن میعانات گازی بود که این میعانات برای شرکت ملی نفت ایران بوده است. این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کرهجنوبی تحویل داده شود.

با گذشت 20 ساعت از این حادثه مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در تشریح جزئیات حادثه گفت: یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت 20 شب شنبه به وقت محلی در 158 مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که بر اثر این حادثه نفتکش دچار حریق شد و آتش گرفت.

کیان ارثی بیان کرد: پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاعرسانیهای لازم به سازمانهای ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بینالمللی انجام شد.

وی گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای، هماهنگیهای لازم را به منظور اعزام سریع کشتیهای تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.

کیان ارثی ادامه داد: همچنین دو فروند از نفتکشهای عبوری تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران از منطقه نیز برای کمک به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این کشتی که به مقصد کرهجنوبی در حال حرکت بود و 32سرنشین شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی داشته است، گفت: همه پرسنل این کشتی بر اثر این حادثه مفقود شدهاند که تلاشها برای پیدا کردن و نجات آنها ادامه دارد. علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده در دست بررسی است.

احتمال نجات با قایق

در حالی که گمانهزنیها درباره احتمال مرگ خدمه این کشتی مطرح است، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به ایسنا گفت: براساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. این احتمال مطرح است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند.

اسدالله قرهخانی درباره علت حادثه نیز اظهار کرد: براساس پیگیریهایی که از شرکت ملی نفتکش داشتم، کشتی ایرانی از منطقه عسلویه حدود یک میلیون بشکه بارگیری داشته و به سمت کرهجنوبی در حرکت بوده است، اما در نزدیکیهای مرز بین چین و کره با کشتی چینی برخورد کرده و دچار آتشسوزی میشود.

وی تصریح کرد: به نظر میرسد کشتی چینی برخورد شدیدی با نفتکش ایرانی داشته و به همین دلیل آتشسوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به این حادثه گفت: تصادف نفتکش و کشتی باری برای این کشور مسالهای با اهمیت است و کشتیهایی برای پاکسازی محل تصادف گسیل شدهاند.

معاون کنسولی وزیر خارجه ایران نیز عصر دیروز با بیان اینکه برای مهار آتشسوزی نفتکش ایرانی در چین توفیقی حاصل نشده،گفت: هنوز از وضعیت سرنشینان و خدمه این نفتکش خبری دردست نیست.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عصر دیروز درباره علت حادثه گفت: اشتباه در محاسبه مسیرها دلیل احتمالی وقوع سانحه نفتکش ایران است. پس از این حادثه کشتی باری چینی موفق میشود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند اما به جهت وسعت حریق به شعاع هزار متر تاکنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن 32 نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.

وی افزود: طبق اطلاعات به دست آمده چهار نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بودهاند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری میکردند. همچنین همسر یکی از کارکنان نیز در کشتی حضور داشته است.

20 دقیقه بعد مطلع شدیم

اداره امداد و نجات دریایی چین 20 دقیقه بعد از سانحه، این حادثه را به نمایندگی شرکت ملی نفتکش ایران در چین اطلاعرسانی کرد؛ موضوعی که معاون دریایی سازمان بنادر به آن تاکید میکند و میگوید: سال تولید این نفتکش 2008 است و از استانداردهای ایمنی جهانی برخوردار بوده که نشان میدهد هیچ مشکلی از نظر ایمنی و فنی نداشته است. این کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش به یک شرکت کرهای اجاره داده شده بود.

اسامی خدمه نفتکش ایرانی

در این حادثه 32 خدمه نفتکش ایرانی شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند که جستوجو برای یافتن آنها ادامه دارد. اسامی خدمه نفتکش ایرانی به شرح زیر است:

1ـ مجید قصابی عروجی، کاپیتان 2ـ فرید محبی، سرمهندس 3ـ مجید نقیان، افسر اول 4ـ حسین جهانی هلآباد، افسر دوم 5ـ احسان ابولی قاسمآبادی، افسر دوم 6ـ میلاد عنایتی، افسر سوم 7ـ حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم 8ـ محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم 9ـ مهدی سادگی، مهندس سوم 10ـ حسن رومیانی، مهندس چهارم 11ـ محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات 12ـ بهرام اتحاد، افسر برق 13ـ عبدالغنی سامری، سرملوان 14ـ ابوذر نظامی، کمک سر ملوان 15ـ سیدجواد حیدری، ملوان یکم 16ـ محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
17ـ محمدهارون راشید، ملوان یکم 18ـ علیرضا نجفیفر، ملوان دوم 19ـ علی حیدریه کهن، ملوان دوم 20ـ بهرام پوریانی، تعمیرکار 21ـ یاور افشاری، روغنکار 22ـ میلاد آروی، روغنکار 23ـ مسلم علیزاده نودهی، روغنکار 24ـ عبدالکریم بشارتیپور، سرآشپز 25ـ امید ضیایی، کمک سرآشپز 26ـ ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار 27ـ احسان فرجی، مهماندار 28ـ سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ 29ـ پوریا عیدیپور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ 30ـ سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ 31ـ محمد پیریایی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد 32ـ ساغی فعال، همسر حسین جهانی هلآباد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها