با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

بنزیـن گران نشـد

کمیسیون تلفیق مجلس با پیشنهاد دولت برای گران شدن بنزین در سال آینده مخالفت و با پیشنهاد حذف یارانه 34ـ 33 میلیون نفر موافقت کرد؛ این مصوبه برای نهایی شدن باید در صحن علنی مجلس هم تائید شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۱۰

با مصوبات دیروز کمیسیون تلفیق، تکلیف قیمت بنزین و حذف یارانهها در سال 1397 مشخص شد و اکنون باید منتظر رای صحن علنی مجلس در اینباره ماند. با توجه به فضای مجلس به نظر نمیرسد گرانی بنزین به تصویب برسد، اما درباره حذف یارانه، رای مجلسیان قابلپیشبینی نیست.

دولت در لایحه بودجه سال 1397 طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی تا سقف درآمدی 17 هزار و 400 میلیارد تومان را مطرح کرده بود که اجرای آن به معنای رسیدن قیمت بنزین به 1500 تومان و گازوئیل به 400 تومان بود. این پیشنهاد دولت با مخالفتهای گسترده مردم و نمایندگان مجلس مواجه شد.

طرح جنجالی دیگر لایحه بودجه، حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر بود. دولت در لایحه بودجه 1397 رقم بازتوزیع یارانه نقدی میان مردم را 23 هزار میلیارد تومان لحاظ کرده که تکافوی پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به 42 میلیون نفر را میدهد. از آنجا که هماکنون بیش از
76 میلیون نفر یارانه میگیرند، اجرای طرح دولت به معنای حذف یارانه
34ـ 33 میلیون نفر است. دولت قصد دارد در سال آینده فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر اقشار کمدرآمد، یارانه بدهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 97 از موافقت کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت برای هدفمندی یارانهها و تعیین سقف 37 هزار میلیارد تومانی درآمدهای هدفمندی در سال آینده خبر داد.

علیاصغر یوسفنژاد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه عصر شنبه کمیسیون تلفیق و در جریان بررسی بخشهای درآمدی لایحه بودجه سال 97، سقف منابع هدفمندی یارانهها 37 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

وی با بیان اینکه درآمد هدفمندی در سال گذشته 48 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت که کاهش 11 هزار میلیارد تومانی درآمدهای هدفمندی پیشنهاد دولت در لایحه بودجه بود که کمیسیون تلفیق با آن موافقت کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 از پرداخت 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در هشت ماهه نخست سال 96 خبر داد. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانهها تاکنون 270 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده که رقم بزرگ و قابل توجهی است، ادامه داد: امسال نیز این رقم حدود 30 الی 40 هزار میلیارد تومان خواهد بود، لذا باید اطمینان کامل نسبت به کسب درآمد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تا آبان سال 96، 76 میلیون و 317 هزار و 393 نفر یارانهبگیر در کشور وجود داشته است، یادآور شد: این رقم در اسفند سال 95، 75 میلیون و 416 هزار و 514 نفر بوده است که طی این هشت ماه به تعداد یارانهبگیران افزوده شده و باید به این پرسش که چگونه به تعداد یارانهبگیران افزوده شده پاسخ داده شود.

یوسفنژاد در تشریح چگونگی افزایش تعداد یارانهبگیران افزود: از اسفند تا آبان حدود 980 هزار نفر متولد شدهاند و اعتراض 112 هزار نفر از افرادی که از فهرست یارانهبگیران حذف شده بودند مورد قبول واقع شد که به این ترتیب به تعداد یارانهبگیران افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه نخست سال 96 حدود 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است، ادامه داد: این رقم تا پایان سال 33 هزار میلیارد تومان میشود و با کاهش درآمد هدفمندی به 37 هزار میلیارد تومان، یارانه 33 میلیون نفر حذف خواهد شد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون تلفیق هم در اینباره به فارس گفت: در رابطه با افزایش قیمت بنزین هم با توجه به اینکه مبلغ پیشنهادی دولت 1500 تومان و رقم پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس 1200 تومان بود، درنهایت پس از بحث و تبادل نظر بسیار هر دو پیشنهاد رد شد و به اتفاق آرا با موضوع افزایش قیمت بنزین در سال 97 در کمیسیون تلفیق مخالفت شد.

رسول خضری دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 که به همراه حشمتالله فلاحتپیشه در جلسه دیروز کمیسیون پیشنهاد حذف تبصره 18 درباره گرانی بنزین را مطرح کردند، در اینباره گفت: اگر قیمت حاملهای انرژی افزایش مییافت به دنبال آن قیمت سایر خدمات و کالاها نیز افزایش مییافت، پیش از این نیز دولت درآمدهایی برای ایجاد اشتغال داشت، اما نتیجه بخش نبود لذا این افزایش قیمت نیز نمیتوانست چندان در رفع بیکاری کمک کند.

جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبه، تبصره 18 لایحه که مربوط به درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی از محل افزایش حاملهای انرژی برای موضوع ایجاد اشتغال و تولید در نظر گرفته شده بود، حذف شد.

وی ادامه داد: بر این اساس هر گونه افزایش قیمت حاملهای انرژی ازجمله بنزین و گازوئیل حذف شده و برای اشتغال تصمیم دیگری اتخاذ شد.

کوچکینژاد در مورد اشتغال نیز تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون، دههزار میلیارد تومان از اموال و کالاهایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد برای ایجاد اشتغال هزینه میشود.

وی تاکید کرد: کالاهایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی است، متشکل از کالاهای قاچاق، متروکه و بلاصاحب بوده که باید آنها را بفروشد و در اختیار اشتغال قرار دهد.

صحن علنی مجلس به افزایش قیمت بنزین رأی نمیدهد

با رای کمیسیون تلفیق درباره گران نشدن بنزین اکنون تصمیم نهایی در این زمینه با صحن علنی مجلس است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: مجلس حتما روی موضوع حاملهای انرژی دقت نظر و حساسیت دارد و به افزایش قیمت رأی نمیدهد حتی اگر از طریق دونرخی شدن بنزین باشد.

فریدون حسنوند در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به طرح مباحثی همانند دونرخی شدن بنزین اظهار کرد: همانگونه که قبلا گفته شد با توجه به اینکه کمیسیون انرژی کلیت تبصره 18 درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی را ردکرده بنابراین هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال آینده ممنوع است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با این شرایط و وضعیت افزایش قیمت حاملهای انرژی به صلاح نیست، افزود: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل منجر به گرانی بسیاری از کالاها و اجناس مورد نیاز مردم میشود و همچنین هزینههای حمل و نقل را بالا میبرد سبب میشود تا فشار مضاعفی بر دوش مردم گذاشته شود.

وی ادامه داد: مجلس حتما روی موضوع حاملهای انرژی دقت نظر و حساسیت دارد و به افزایش قیمت رأی نمیدهد حتی اگر از طریق دونرخی شدن بنزین باشد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه کشور اعلام شده که هرگونه افزایش قیمت باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و به صورت تدریجی تا سال 1400 انجام شود، یادآور شد: ملاحظات اعلامی برنامه ششم توسعه ما را از افزایش قیمت حاملهای انرژی منع میکند، چراکه وضعیت اقتصادی جامعه مناسب نبوده و به لحاظ اجتماعی زمینه و بستر فراهم نیست، بنابراین نمیتوان جهش ناگهانی در قیمتها داشت و بخش تدریجی را حذف کرد لذا با هرگونه افزایش قیمت کاملا مخالف هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها