نگاهی به مواضع دشمنان مردم ایران در اغتشاشات اخیر

دشمنت را بشناس

چند روز پس از شروع برخی تجمعات در کشور که به اغتشاش در برخی نقاط انجامیده است، برخی شواهد حکایت از دست داشتن برخی دشمنان خارجی جمهوری اسلامی ایران در این اغتشاشات دارد.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۹۱

در این زمینه، آمریکایی‌ها که همیشه خط خود را بروشنی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده‌اند از ابراز حمایت نسبت به اغتشاشگران ابایی ندارند و مقامات این کشور از رئیس‌جمهور گرفته تا سایر مقامات، به صورت علنی از آشوب در کشورمان حمایت کرده‌اند.

استفن لندمن، نظریه پرداز آمریکایی نیز با اشاره به توافقی که میان ترامپ و نتانیاهو برای برهم زدن اوضاع در ایران شده، اغتشاشات روزهای اخیر را امری سازماندهی شده از سوی موساد و سازمان سیا دانست.

کاخ سفید نیز بار دیگر با صدور بیانیه‌ای از اغتشاشات در پاره‌ای از شهرهای ایران حمایت کرد. همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در حساب توییتری خود پیامی منتشر و از رویدادهای اخیر کشورمان حمایت کرد. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به اعتراضات عده‌ای از مردم ایران در روزهای اخیر واکنش نشان داد. وی در پیام خود نوشت: رویدادها در ایران را با نگرانی دنبال می‌کنیم. ضروری است که شهروندان حق اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی با نام بردن از ایران و کره شمالی به عنوان منبع تنش‌های فزاینده، سال 2018 را «سالی با خطر شدید» توصیف کرد. گراهام در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» درباره ناآرامی‌ها در ایران گفت، ترامپ باید در حمایت از این تحولات اقداماتی فراتر از انتشار توییت انجام دهد.

ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی هم از اغتشاشات پراکنده در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و برای کسانی که به گفته وی «معترضان» هستند، آرزوی موفقیت کرد.

روسیه: دخالت در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است

همزمان با دخالت‌های خارجی در امور کشورمان وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرد که دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است. همچنین کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه،گفت: قطعاً آمریکا از هر فرصتی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی در ایران استفاده می‌کند و در تحریک و حمایت از اغتشاشات اخیر موثر بوده است.

رد پای سعودی

اما در پشت پرده این آشوب‌ها، ردپای برخی کشورهای دیگر نیز به چشم می‌خورد که یکی از آنها عربستان سعودی است. آل‌سعود در سال‌های گذشته از هر ابزاری برای خصومت با ایران استفاده کرده است و حتی بن سلمان، ولیعهد عربستان چندی قبل در اظهاراتی تاکید کرده بود باید جنگ با ایران را به داخل مرزهای این کشور کشید. آن‌طور که برخی اطلاعات نشان می‌دهد در اتفاقات اخیر هم از هر روش ممکن از فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اعزام تروریست به ایران،تلاش دارد تا بتواند به منافع جمهوری اسلامی ایران آسیب بزند.یکی از ابزارهایی که ریاض در سال‌های اخیر برای تضعیف محور مقاومت و همچنین جمهوری اسلامی به کار گرفته و البته ناموفق بوده، پرورش و تجهیز گروه‌های تکفیری بوده است و آن طور که خبرها نشان می‌دهد در برخی اغتشاشات اخیر، عناصری از این گروه‌ها حضور داشته‌اند.

در همین ارتباط می‌توان به کشته شدن دو نفر از هموطنانمان در اغتشاشات شهر دورود استان لرستان اشاره کرد که به گفته معاون استانداری لرستان، رد پای گروه‌های تکفیری، معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در آن مشهود است.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از برخی منابع آگاه گزارش کرد چند گروهک‌ تکفیری‌ در حال ارسال نیرو به تهران و شهرهای دیگر هستند. بر اساس این گزارش، شنیده شده سران این گروهک‌ها به نیروهای خود ماموریت داد‌ه‌اند در تجمعات، به صورت ناشناس مردم را با گلوله یا چاقو مورد هدف قرار بدهند و کشتن آنها را به نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه نسبت دهند.

تشویق از داخل عربستان برای تظاهرات در ایران

اما یکی از نکات جالب، فعال شدن سعودی‌ها در فضای مجازی برای دامن زدن به اغتشاشات در ایران است.

خبرگزاری تسنیم در همین زمینه به بررسی پویش تظاهرات سراسری که یکی از پرتوییت‌ترین هشتگ‌هایی است که در روزهای اخیر از طریق آن مردم به حضورهای ساختارشکنانه در تظاهرات دعوت شده‌اند، پرداخته است. در این گزارش با استفاده از سایت trendsmap بررسی شده است که توییت‌ها با # تظاهرات سراسری، بیشتر از چه کشورهایی منتشر شده است. آمار منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد 27 درصد کسانی که با این هشتگ توییت کرده‌اند، از مکانی در عربستان سعودی این توییت‌ها را
منتشر کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها