جام‌جم از هزینه‌های مادی تخریب اموال عمومی توسط آشوبگران گزارش می‌دهد

دودی که به چشم مردم می‌رود

تنها خواسته‌شان کنترل‌ گرانی بود، چراکه شرایط معیشتی نامناسب عرصه را به آنها تنگ کرده، شعارها نیز بیشتر حول و حوش همین دغدغه‌ها بود، اما فرصت‌طلب‌ها ناگهان میدان را در دست گرفتند و مردم به گوشه‌ای رانده شدند و بلواگران گرداننده میدان شدند. اولین هدف‌شان نیز تخریب اموال عمومی بود، اتوبوس، ایستگاه اتوبوس و بانک و ساختمان فرمانداری از دست‌شان در امان نماند.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۲۹

هرچند در بسیاری از استان‌ها هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها نشده و مسئولان اظهار نظر دراین باره را منوط به تشکیل شورای تامین کرده‌اند، اما براحتی می‌توان هزینه‌ای را که در چند روز اخیر به کشور تحمیل شده میلیاردی برآورد کرد.

‌مردم اما هوشیارند، این را می‌شود از رفتار آنها در عصر روز شنبه در برخی از شهرهای ایران نتیجه گرفت. مردمی که در بسیاری از شهرها به گواه ویدئوهای منتشر شده تنها نظاره‌گر غارتگران خیابانی هستند. آشوبگرانی که به سند آمارهای منتشر شده تنها در تهران دو اتوبوس را به آتش کشیدند و چند ایستگاه اتوبوس را تخریب کردند و برای ساعت‌ها باعث اختلال در رفت و آمد مردم شدند. این تنها آسیب‌‌ آنها نیست آن‌طور که معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران گفته بسیاری از خودروهای مردم عادی هم در این میان تخریب شده است. به آتش کشیدن ساختمان فرمانداری و آسیب‌های جدی به چند بانک در شهرهای مختلف از دیگر آسیب‌های وارد شده توسط این اخلالگران است. بسیاری از این آسیب‌ها حتی در آمارهای ارائه شده هم نیست چرا که در برخی از خیابان‌های اطراف محل تجمع اغتشاشگران در تهران می‌شود مغازه‌هایی را دید که کرکره‌هایشان تخریب شده و شیشه بسیاری از آنها شکسته است.

‌این ماجرا محدود به تهران نبود و در برخی از شهرستان‌ها هم آشوبگران بدون هیچ خواسته مشخصی تنها دست به تخریب اموال عمومی زدند، ‌آن‌طور که یکی از نیروهای آتش‌نشان کاشان به جام‌جم می‌گوید هنوز باور ندارد که آشوبگران به نیروهای امدادی حمله کرده باشند، به گفته او آنها تنها قصد تخریب و آسیب به خودروها و اموال عمومی را داشتند. عکس‌ها و تصویرهای منتشر شده هم این موضوع را بخوبی نشان می‌دهد که حتی در فضایی که خالی از هر نیروی پلیس و انتظامی است اغتشاشگران تنها به تخریب مغازه‌ها و بانک‌ها و اداره‌های دولتی می‌پردازند. خودروهای پارک شده را به همراه سطل‌ آشغال‌ها آتش می‌زنند، اعتراضی کور که آشوبی را طلب می‌کند.

اتوبوس‌هایی که به آتش کشیده شد

محمدعلی نجفی، شهردار تهران دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که دو دستگاه اتوبوس در تهران به آتش کشیده شده و چندین ایستگاه اتوبوس هم مورد تخریب قرار گرفته است. آن‌طور که شهردار پایتخت گفته است در برخی خیابان‌ها نرده‌هایی که به منظور جداسازی خط اتوبوسرانی از دیگر خودروها نصب شده بود توسط اغتشاشگران کنده شد.

هر چند هنوز میزان ریالی خسارت‌های آشوبگران اعلام نشده است، اما معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران آماری از جزئیات خسارات وارده توسط اغتشاشگران به اموال عمومی و مردم در تهران اعلام کرد.

علی‌اصغر ناصربخت گفت: آسیب‌های وارده به اموال عمومی اندک بوده، اما همین مقدار آسیب نیز از اموال مردم زحمتکش بوده است.

به گفته او، شکسته شدن شیشه‌های دو دستگاه اتوبوس، آتش زدن 38 سطل زباله، وارد آوردن خسارت به خودروهای شهروندان، سنگ‌پراکنی به مردم و عوامل نیروی انتظامی، خسارت زدن به خودروهای ناجا، آسیب زدن به ایستگاه‌های اتوبوس، آتش زدن و تخریب دو اصله درخت و شکسته شدن شیشه‌های دو بانک، برخی از خسارت‌های محدود عوامل ناآگاه بود.

این درحالی است که تماس‌های خبرنگار جام‌جم با مسئولان روابط عمومی شرکت اتوبوسرانی تهران، راه به جایی نبرد تا برآورد دقیقی از میزان خسارتی که شرکت اتوبوسرانی تهران دیده به دست آید.

این تنها آمار قابل دسترس تا دیروز از پایتخت بوده است و بسیاری از شهرهای دیگر ارائه آمار را منوط به برگزاری جلسات شورای تامین دانستند. هر چند در لابه لای خبرهای منتشر شده می‌توان به برخی از خسارت‌های وارد شده دست پیدا کرد.

آتش گرفتن دادگستری استان البرز یکی از این خبرهاست که دیروز توسط دادگستری این استان تکذیب شد، هر چند این نهاد در تکذیب این خبر اعلام کرد که ساختمان مورد هجوم آشوبگران، شورای حل اختلاف و یکی از مجتمع‌های قضایی این مجموعه بوده است.

شهرهای رشت، کرمانشاه ، دورود و مشهد هم از آسیب‌های فراوان به اموال عمومی در امان نمانده‌اند. آن‌طور که از گفته‌های مسئولان شهری می‌توان متوجه شد، بیشترین آسیب در این شهرها به سیستم حمل و نقل عمومی و البته بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی شهر وارد شده است. اموال عمومی آن‌طور که از نامش پیداست متعلق به مردم است و تخریب آن تخریب اموال مردمی است و همین نکته است که حساب آشوبگران را از مردم عادی جدا می‌کند.

مردمی که در ابتدا با اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود به خیابان آمدند اما این اعتراض بحق و بجا توسط عده قلیلی از اغتشاشگران ربوده شد تا مردم و خواسته‌های حقشان به حاشیه بروند و تنها نظاره‌گر تخریب‌ها توسط این آشوبگران باشند.

از سخنرانی مسئولان تا پویش‌های مردمی

سه روز پس از آشوب‌های اغتشاشگران در شهرهای مختلف اما اطلاعیه‌های مسئولان هم نقطه مشترک پر رنگی با خواسته مردم دارد؛ نقطه مشترکی که حکایت از آسیب نرساندن به اموال عمومی مردم دارد. عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها حساب خشونت‌ گران را از مردم جدا دانسته و اعلام کرده است «اغتشاش و آسیب رساندن به اموال مردم را نمی‌توانیم تحمل کنیم.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران هم در سخنانش به آسیب‌های وارد شده به تهران اشاره کرده و گفته است:‌ در این حوادث خسارت‌هایی به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمده که نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا به آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است لطمه بزنند.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم با بیان این که حق اعتراض قابل قبول است، اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد، گفت: اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی راه درست نیست، چرا که این انتقادات در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود. هاشمی رفسنجانی با بیان این که پیگیری مطالبات به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب‌ترین روش است، گفت: باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد که باید به آنها سر و سامان داد.

واکنش اغلب نماینده‌های مجلس نیز به موضوع آسیب به اموال عمومی اشاره‌های پررنگی داشت. اما این موضوع محدود به مسئولان نماند؛ چرا که بسیاری از آنها ترجیح دادند با راه اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی این موضوع را حساس‌تر کنند. یکی از این پویش‌ها با عنوان «تخریب ممنوع» در استان خوزستان مورد استقبال قرار گرفته است تا در میانه این آشوب‌ها حساب مردم و شهروندان عادی از اخلالگران و خرابکاران جدا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها