دستاوردهای موفقیت‌آمیز جبهه مقاومت در سالی که گذشت

سال پیروزی بر داعش

سال 2017 سال پیروزی بر داعش بود. نقشی که جبهه مقاومت در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرد نقش بی‌بدیلی بود به این معنی که هیچ قدرتی این توان را نداشته که در برابر پدیده شوم تروریستی که مورد حمایت همه‌جانبه نظام سلطه با محوریت آمریکا و صهیونیسم است، بایستد و در حداقل زمان ممکن این شکست را متوجه جریان بزرگ تروریستی داعش کند.
کد خبر: ۱۱۰۸۵۰۱

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با جام‌سیاست معتقد است جبهه مقاومت با اتخاذ آن روحیه مقاومت و متحد شدن ملت و دولت‌های انقلابی می‌توان امید داشت در سال‌های آینده هم با کارنامه درخشان‌تری بتواند ادامه مسیر دهد. متن گفت‌وگوی جام سیاست با کاظمی قمی را در ادامه بخوانید.

ارزیابی شما از پیروزی‌های جبهه مقاومت در سال 2017 چیست؟

با یک نگاهی به تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک در منطقه غرب آسیا می‌توان گفت سال 2001 نقطه‌عطف این تحولات می‌تواند به حساب آید، ایده لشکرکشی آمریکا به منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم. اما با وجود ادعاهای آمریکا در جهت مبارزه با تروریسم، امروز که سال 2017 پایان یافته نه تروریسمی نابود شده و نه اوضاع منطقه به سمت ثبات رفته است، آمریکا به‌واسطه جنگ‌های نیابتی که در منطقه به پا کرد خاورمیانه را به سمت درگیری‌ها و جنگ داخلی و برخورد با ملت‌ها کشاند. این تحولات برآیند تقابل دو جبهه تروریستی و جبهه مقاومت است، این کارزار 16 ساله نشان داد جبهه مقاومت با وجود تنگناهایش به دلیل ایستادگی و مقاومت دستاورد خوبی کسب کرد. دستاوردهای چند ماه اخیر جبهه مقاومت چه در سقوط خلافت داعش، ناکام گذاشتن همه‌پرسی تجزیه عراق همچنین توطئه برای جنگ داخلی در لبنان و کودتا در یمن به فاصله کوتاهی خنثی شد. بنابراین نه تنها شاهد پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و عراق بودیم، بلکه جبهه مقاومت در یمن و لبنان هم پیروزی‌های رعدآسایی داشت. از این پس طبیعتا نقش محور مقاومت در تثبیت حاکمیت‌های ملی مهم است، در سوریه بعد از گذشت شش سال از ایستادگی جبهه مقاومت، امروز جبهه تروریستی شکست فاحشی را متحمل شده و روند تروریست‌زدایی ادامه دارد. امروز نظام سیاسی سوریه با محوریت بشار اسد مشروعیت بین‌المللی دارد، عبور کشورهای متخاصم از شروطی که در نظر داشتند، نشان می‌دهد اقدامات میدانی توانسته بر فضای سیاسی این کشور سایه بیندازد.

آیا شکست داعش را می‌توان پایانی بر کارزار موجود در منطقه عنوان کرد و به این ترتیب سال 2018 را سالی بر پایان این‌گونه جنگ‌ها و اقدامات تروریستی عنوان کرد؟

جبهه مقاومت در برابر پدیده تروریسم و اشغالگری تا امروز موفق بوده است، اما این پایان کار نیست، چرا که برآیند تحولات منطقه نشان می‌دهد تا زمانی که دشمنان ملت‌های منطقه مایوس نشوند توطئه‌ها یک روز در قالب داعش و زمانی در سناریوی‌های دیگر تداوم خواهد داشت. آمریکا بعد از سقوط داعش حرکت‌های موازی دارد، به این معنی که بخشی از داعش را به مناطق جدید لیبی، افغانستان و... منتقل کرده است، بخشی از داعش در درون سوریه و عراق حفظ شده‌اند، آمریکا تلاش می‌کند نیروهای جدید را در سوریه ساماندهی کند تا بتواند مناطق عراق، ترکیه وسوریه را کنترل کند و در غیر این صورت مقدمه‌ای برای تجزیه شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که وقتی گفته می‌شود بر اثر مقاومت به پایان کار داعش نزدیک شدیم به مفهوم پایان ناامنی و ایجاد مشکل در منطقه ما نیست، طبیعتا دشمنان ملت‌های منطقه دست از شرارت و حمایت از تروریست بر نمی‌دارند. بخشی از داعش را امروز مخفی و بخشی را آموزش و تجهیز به مناطق دیگر انتقال داده و در بخش‌های دیگر به کار می‌گیرند، ایجاد پایگاه‌های هوایی و حضور نظامی آمریکا در بخشی از خاک سوریه همچنین ساماندهی و تجهیز بخشی از نیروها به این معنی است که آنها در تداوم کشاندن منطقه به بی‌ثباتی و ادامه ناامنی‌ها هستند. موضوع دیگر این است که در منطقه شاهد حضور گروه‌های تروریستی دیگر در کشورهایی مثل سوریه هستیم، هنوز جبهه النصره در لیست سیاه سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده بخشی از نیروهایی که تحت حمایت‌های تسلیحاتی نظامی آمریکا هستند همچنان بخشی از خاک سوریه را در اشغال خود دارند. تمام اقدامات آمریکا غیر قانونی است و این امر روشنی است. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت آمریکا اقدامی در یهودی‌سازی بیت‌المقدس است و می‌تواند سرآغازی برای شکاف در امت اسلامی و اقدامات ضد‌فلسطینی باشد، گرچه واکنش جهان اسلام و جبهه مقاومت نشان داد حرکت آمریکا ضد اسلامی است.

عامل اصلی مشکلات منطقه و جهان اسلام را در چه می‌دانید؟

بحران‌های منطقه از 1947 تا امروز به دلیل وجود رژیم صهیونیستی است، تا زمانی که این رژیم باشد آمریکا و متحدانش برای پایدار کردن آن از هر گونه تلاشی فروگذار نخواهند بود، در نتیجه منطقه ما برای سال‌های متمادی درگیر چنین تحولاتی خواهد بود، البته تا امروز جبهه مقاومت توانسته است در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کرده و دستاوردهای خوبی داشته باشد.

دلایل توطئه‌های دشمنان علیه ملت‌های منطقه چیست؟

هدف از جنگ‌های داخلی شکل گرفته در منطقه نابودی جبهه مقاومت ضد صهیونیسم بود، دشمنان به دنبال تضعیف یا نابود کردن دولت‌های مستقل منطقه و بی‌ثبات‌سازی هستند البته تا امروز در این زمینه توفیقاتی به دست نیاورده‌اند، اما مایوس هم نشده‌اند. در سایه مقاومت، ایستادگی، وحدت امت‌های منطقه و دولت‌های مستقل می‌توان این اطمینان را داشت که در سال‌های آینده شاهد توفیقاتی بیش از گذشته باشیم. اگر نگاهی به کارنامه 16 ساله جبهه مقاومت داشته باشیم شاهد رویش‌های جدید در این جبهه هستیم، در این ارتباط می‌توان انصارلله در یمن را از جمله رویش‌های عظیم در جبهه مقاومت دانست. همچنین حشدالشعبی در عراق پدیده عظیمی است که امروز عزت و اقتدار عراق در گرو این گروه‌هاست. این گروه‌های جهادی که امروز در حشد الشعبی هستند زمانی از نظر آمریکا تروریسم محسوب می‌شدند، اما امروز حفظ استقلال عراق در گرو جانفشانی آنهاست.

روند پیشروی‌های جبهه مقاومت را در سال 2018 چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در روزها و سال‌های آینده تداوم چنین وضعیتی را شاهد خواهیم بود و جبهه مقاومت با اتخاذ آن روحیه مقاومت و متحد شدن ملت و دولت‌های انقلابی می‌توان امید داشت در سال‌های آینده هم این جبهه با کارنامه درخشان‌تری بتواند ادامه مسیر دهد. همین مقاومت در منطقه با محوریت ایران باعث شد قدرت‌های بزرگی که نگران امنیت خود بودند نیز وارد عرصه منطقه‌ای شده و در برابر تروریسم و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا قرار گیرند. ایستادگی جبهه مقاومت موجب تشویق این قدرت‌ها شد و امروز زمینه ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای را مشاهده می‌کنیم، امیدواریم دشمنان در اثر این مقاومت دچار یاس شوند، چرا که با توجه به شرایط منطقه خسارت‌های سنگینی به مردم و زیرساخت‌های کشورهای درگیر وارد شده که نیازمند بازسازی طولانی‌مدت است.

گفت‌وگو: مریم شریف‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها