با سلام، من آقایی 30 ساله هستم از شیراز که با همسرم مدت دو سال و نیم است زندگی مشترک‌مان را آغاز کرده‌ایم ولی چندماهی است این اواخر و پس از دست دادن بچه و شکست در بارداری، دچار مشکلاتی شده‌ایم و متاسفانه روابط‌مان خیلی پر از تنش و اختلاف شده، به شکلی که تا من حرفی می‌زنم با واکنش منفی همسرم روبه‌رو می‌شوم او بشدت بی‌حوصله شده، نمی‌دانم چگونه زندگی‌ام را از این شرایط پرتنش نجات دهم.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۸۱

دوست عزیز اگر روابط دوستانه و محبت‌آمیز بین شما و همسرتان کمرنگ شده است می‌توان با انجام برخی روش‌ها به تغییر شرایط امید بست اما انتظار نداشته باشید که بلافاصله نتیجه بگیرید بلکه باید به همدیگر فرصت دهید تا دوباره زندگی به قول معروف شیرین شود.

خیلی راحت بگویم اگر برای خرید هدیه، ایثار، فداکاری، کمک به همسر، رعایت حقوق همسر، گفت‌وگو و... وقت، انرژی و پول خود را صرف نکنید، مجبورید آنها را صرف مشاجره، دعواها،‌ بیماری، بی‌خوابی و کسالت کنید که زندگی شما را متاسفانه برخی از این موارد تهدید می‌کند.

اول از همه این‌که باید تحمل شرایط خاص همسرتان را داشته باشید به‌عنوان مثال، زنان در دوران پریود ماهانه و کمی قبل از آن دچار بی‌حوصلگی، سردرد، کمردرد یا دل‌درد می‌شوند یا از دست دادن فرزند و سقط جنین و... برای زن بسیار دردناک است و از طرفی این بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی و انزوایشان برای مردان غیرقابل تحمل است،‌ در این دوران مردان باید بیشتر تحمل کنند و مواظب آرامش همسر خود باشند.

نکته دیگر این که به قول دکتر ویکتور فرانکل استاد دانشکده پزشکی وین «رفتار غیرعادی در شرایط غیرعادی کاملا عادی است» بسیاری از گفتار و رفتارهای ناپسندی که از انسان‌ها سر می‌زند مربوط به شرایط غیرعادی است مثلا وقتی که انسان با مشکلی مانند آنچه شما گفتید دست و پنجه نرم کرده است.

شما قرار است با همسرتان سال‌ها زندگی کنید، با بخشش، بزرگ‌منشی و سعه‌صدر خود را نشان دهید، حتما در مراحل بعدی از بی‌تفاوتی همسرتان کاسته می‌شود. اتفاق‌های تلخ گذشته را هرگز به رخ او نکشید.

زنان کانون محبت و گرمی‌بخش خانواده‌اند. اگر می‌خواهید از انرژی و پرتوافشانی آنها بهره‌مند شوید مواظب و مراقب آنها باشید، حتما شنیده‌اید که در پشت سر مردان موفق یک زن موفق بوده است. به زنان بسیار احترام بگذارید و آنها را تکریم کنید.

متاسفانه گاهی می‌شنویم که آقایان می‌گویند اگر به زنانمان احترام بگذاریم آنها لوس می‌شوند یا سوءاستفاده خواهند کرد،‌ باید گفت که اگر چنین اعتقادی دارید باید در روابط و دوستی خود با همسرتان تجدیدنظر کنید. حتما و به تکرار به همسرتان بگویید که او را دوست دارید، محبت به دل کافی نیست محبت خود را به زبان بیاورید، از به‌کار بردن کلمات لطیف و عاشقانه دریغ نورزید.

به‌عنوان آخرین نکته باید بدانید که پایه زندگی شما بر اصل تفاهم و منطق است. تحقق نیافتن بسیاری از اموری که به آن اصرار می‌ورزید و حرف طرف مقابل را نمی‌پذیرید چیزی از زندگی و شخصیت شما نمی‌کاهد جز این‌که شما را یک دنده و لجباز معرفی کند. حتی شایسته‌سالاری هم مخصوص مدیریت سازمان‌ها و ادارات است و در خانواده مفهومی ندارد، زیرا شما و همسرتان و ان‌شاء‌الله در آینده فرزندانتان همه قرار است به شایستگی برسید،‌ با متقاعد کردن یکدیگر و گرفتن تصمیمات منطقی فرصت رشد و شایستگی را در اختیار یکدیگر بگذارید. زمانی شما مرد یا زن شایسته‌ای هستید که اجازه دهید تصمیم درستی در امور منزل و خانواده اتخاذ شود، نه این‌که هر تصمیمی را فقط شما اعمال کنید.

عطیه رضایی - روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها