مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ابلاغیه ا لکترونیک، شکایت کیفری، توهین در خیابان و دادخواست تمکین به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۶۵

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کرده و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

چند وقت قبل برای پیگیری پرونده‌ام به دادگاه رفتم که متوجه شدم برای من رای صادر شده است. وقتی پرسیدم چطور ابلاغیه به دستم نرسیده، گفتند ابلاغیه صورت الکترونیک بوده است. مگر نباید ابلاغیه از طریق پست به دستم می‌رسید؟

به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید. مراجعان به قوه قضاییه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به «سامانه‌ ثنا» که به این منظور ایجاد شده مراجعه کنند. براساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌شود. ماده 655 آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند.

برای شکایت کیفری از فردی باید به آن شهر مراجعه کنم؟

در امور حقوقی برای اقامه دعوا در محل اقامتِ خوانده باید طرح دعوا بشود. برای مثال اگر خوانده مقیم شیراز است، دادگاه شیراز صالح به رسیدگی خواهد بود.

مردی در خیابان به من توهین کرده، اگر شکایت کنم مجازاتش چیست؟

با سلام طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی توهین به افراد و فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

مدتی است همسرم را عقد کرده‌ام ولی خانواده همسرم اجازه عروسی نمی‌دهند.راه‌حل قانونی چیست‌؟

شما حق دارید با تقدیم دادخواست تمکین از دادگاه خانواده درخواست الزام تمکین همسرت را کنید، لیکن نتیجه خوبی نخواهد داشت که اول زندگی، دختر را با اجبار و اکراه به منزل مشترک ببرید. ثانیاً ممکن است همسرت در قبال اقدام شما از حق حبس خود استفاده و تمکین خود را منوط به دریافت کل مهریه کند، لذا مذاکره و توافق بهتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها