یادداشت

خداحافظ پولادمرد بزرگ

سه روز دیگر تولدش بود، اما چه سود که خودش به‌یاد نمی‌آورد خاطرات شیرین شمع فوت کردن‌های دوران جوانی و میانسالی را. این سال‌های آخر آلزایمر گرفته بود. البته خیلی‌ها معتقدند که وزنه‌برداری بابت فراموش کردن بزرگمردی چون منوچهر برومند دچار آلزایمر شده بود. او را فراموش کردند و او هم ترجیح داد آلزایمر بگیرد تا خیلی چیزها و خیلی کس‌ها را از یاد ببرد.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۹۸

با این حال تاریخ ورزش فراموش نمی‌کند خدمات و زحمات ارزشمند این بزرگمرد تاریخ وزنه‌برداری ایران را.

با ایستادن روی سکوی قهرمانی بازی‌های آسیایی بانکوک (1966) باارزش‌ترین مدال عمرش را به دست آورد که البته با مروری بر خاطرات زندگی ورزشی پربار استاد برومند، متوجه خواهیم شد آن مدال طلا در قبال خدمات ارزنده وی به وزنه‌برداری تقریبا هیچ است.

وقتی پای اولین‌ها در میان باشد منوچهر برومند نخستین وزنه‌بردار تاریخ ایران و آسیاست که از مرز رکورد مجموع 500 کیلوگرم در سه حرکت پرس، یکضرب و دوضرب عبور کرد. او آن رکوردها را پنجاه و یک سال پیش در رقابت‌های جهانی برلین و در 32 سالگی به ثبت رساند؛ رکوردهایی که بهترین رکوردهای شخصی‌اش هم به حساب می‌آید:

پرس: 5/167 کیلوگرم، یکضرب: 5/147 کیلوگرم، دوضرب: 5/187 کیلوگرم و مجموع: 5/502 کیلوگرم

البته اولین‌های برومند به همین یک رکورد خلاصه نمی‌شود. او اولین مربی بود که تیم ملی وزنه‌برداری ایران را در مانیل قهرمان آسیا کرد. آن قهرمانی با پنج مدال طلا و سه برنز هنوز هم مقتدرانه‌ترین قهرمانی ایران در آسیاست.

منوچهر برومند در عین حال تنها سرمربی تاریخ وزنه‌برداری ایران است که در دو دوره متوالی رقابت‌های المپیک، هدایت تیم ملی کشورمان را عهده‌دار بوده است؛ المپیک مونیخ و المپیک مونترال. او همچنین تنها وزنه‌برداری است که به عنوان ورزشکار و سرمربی، حضور در چهار المپیک را تجربه کرد. برومند در دو المپیک رم و توکیو عضو تیم ملی بود. رکورد دیگر منوچهر برومند هدایت تیم ملی در هفت دوره از مسابقات جهانی وزنه‌برداری و المپیک است؛ رکوردی دست نیافتنی در میان همه مربیان تاریخ وزنه‌برداری ایران.

برومند در دوران هفت ساله ریاستش در فدراسیون وزنه‌برداری نیز تصمیمات شجاعانه زیادی گرفت که از آن جمله می‌تواند به انتخاب نصرالله دهنوی به عنوان سرمربی تیم ملی اشاره کرد. دهنوی با بیست و نه سال سن هنوز هم جوان‌ترین سرمربی تاریخ وزنه برداری ایران است.

مراسم تشییع پیکر مرحوم منوچهر برومند با حضور تنی چند از وزنه‌برداران قدیمی در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها