قلب، عضو نجیبی است و صبرش در برابر سهل انگاری‌های ما در مراقبت و توجه از او بسیار زیاد است. هر چند این صبوری بیش از اندازه قلب، چندان هم به نفع ما نیست. چون قلب زمانی لب به شکایت می‌گشاید که تقریبا 70 درصد عروق گرفته و خو ن براحتی در قلب جریان نداشته باشد.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۵۸

گرفتگی عروق قلب هیچ نشانه ظاهری همچون درد و تنگی نفس ندارد. اما این بی‌علامتی به معنای سلامت قلب نیست، بلکه گویای حضور نهفته بیماری در قلب است.برای همین روزانه شاهد مرگ 300 ایرانی بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستیم.

دکتر بابک شریف کاشانی، ‌متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مخاطبان جام‌جم توصیه می‌کند برای این که هر روز و در هر شرایطی در معرض مشکلات ناشی از بیماری‌های قلبی نباشند، بر خلاف جریان آب حرکت کرده و از دلایلی که باعث انسداد عروق قلب می‌شوند، دوری کنند.

تنبلی عروق بر اثر بی‌تحرکی و چاقی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، حدود 70 درصد از کل مرگ‌های متاثر از اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان مربوط به بیماری‌های قلبی ـ عروقی بوده است. همان‌گونه که می‌دانید بی‌تحرکی یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش وزن محسوب می‌شود.متاسفانه شمار کودکان و بزرگسالان مبتلا به عوارض چاقی به بیش از دو میلیارد نفر معادل 30 درصد کل افراد جهان رسیده است.

نکته نگران‌کننده در رابطه با چاقی کودکان آن است که چاقی میان این گروه بعد از 14 سالگی افزایش می‌یابد. این موضوع یعنی افزایش تعداد جوانان مبتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی در سال‌های نه چندان دور.

بنابراین پیشگیری از چاقی با کمک تغذیه سالم، مناسب و انجام ورزش‌های هوازی و تحرک‌داشتن توسط کودکان و بزرگسالان بسیار در پیشگیری از گرفتگی عروق موثر است.

زنان بیش از مردان در معرض تهدید

به لحاظ ژنتیک مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.اما بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهد این اختلاف وضعیت بر اثر روند رو به رشد چاقی و مصرف دخانیات بخصوص سیگار در بین زنان، در حال تغییر است. آنچنان که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مصرف سیگار میان دختران جوان 1/2 درصدی افزایش یافته و این زنگ خطری برای حضور مادران مبتلا به بیماری‌های قلبی در سال‌های آینده است.

شاید شما جزو افرادی باشید که مصرف یک نخ سیگار را مجاز و بدون ضرر بدانید، اما به اعتقاد متخصص این گزارش، حد بی‌خطری برای مصرف دخانیات وجود ندارد و حتی یک نخ سیگار در طول زمان اثرات تخریبی خود را روی قلب و سایر بافت‌های بدن می‌گذارد. همچنین نتایج یک تحقیق بین‌المللی نشان می‌دهد در سال 2015 شیوع چاقی بین زنان بیشتر از مردان بوده و بیشترین شیوع چاقی در زنان بین 60 تا 64 سال و در مردان بین 50 تا 54 سال مشاهده شده است.

تعادل در رژیم غذایی

بارها شاهد رفتارهای افراط گونه برخی افراد در انتخاب شیوه تغذیه بوده ایم. عده‌ای به محض شنیدن تهدیدهای مربوط به سلامت قلب، تصمیم می‌گیرند گیاهخوار شوند و از مصرف هر گونه پروتئین و چربی دوری کنند. در صورتی که متخصصان معتقدند باید از هرگونه افراط و تفریط در انتخاب شیوه و نوع تغذیه خودداری کرد و یک رژیم غذایی متعادل با حضور تمام گروه‌های غذایی استفاده شود. به گفته متخصصان، ممکن است گیاهخواری در کوتاه مدت تاثیرات مثبت و موثری بر سلامت داشته باشد، اما در درازمدت می‌تواند عارضه‌ساز باشد.

عروق تحت فشار دیابت

ارتباط مستقیم بین بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت به دفعات اثبات شده است. آنچنان که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت، دو تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد است. متخصصان توصیه می‌کنند به خاطر عروق قلبتان هم که شده از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید. مراقبت از خود در برابر فشار خون بالا، میزان چربی، قند خون بالا، بی‌تحرکی و اضافه وزن می‌تواند به شما در پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کند. مصرف دخانیات، فشار خون بالا، افزایش چربی خون و دیابت جزو عوامل قابل پیشگیری است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند باعث افزایش بیماری‌های قلبی ـ عروقی شود.

قاتل بی‌صدا را جدی بگیرید

فشار خون که به آن قاتل بی‌صدا به آن می‌گوییم، از تهدید سلامت قلب نمی‌گذرد.متاسفانه بسیاری از مبتلایان به بیماری فشار خون بالا گمان می‌کنند هروقت علائم بالا رفتن فشار خون همچون سردرد، گرگرفتگی، تپش قلب و حالت تهوع را مشاهده کردند، باید دارو مصرف کنند و در سایر مواقع عادی، نیازی به مصرف منظم دارو نیست. این باور بشدت اشتباه است و مبتلایان به فشار خون بالا در هر شرایطی حتما باید داروی خود را مصرف کنند.موارد متعددی مشاهده شده که فشار خون فرد بالا بوده، اما هیچ یک از علائم مذکور را نداشته است.مصرف نامنظم داروها باعث تشدید آسیب عروق قلب و مغز می‌شود.

متخصصان توصیه می‌کنند، در صورت ابتلا به فشار خون بالا درمان آن حتما جدی گرفته شود؛ چرا که فشار خون بالا نه تنها باعث ایجاد بار اضافه برای قلب می‌شود، بلکه باعث ناسالم شدن عروق می‌شود و شرایط را برای ایجاد تنگی عروق و در نتیجه سکته قلبی مستعد می‌کند. شاید برای شما هم سوال باشد معنای ایجاد بار اضافی در قلب بر اثر فشار خون بالا چیست؟ وقتی فشار خون بالا می‌رود، خون براحتی در داخل رگ‌ها پمپاژ نمی‌شود و در واقع مقاومتی در برابر جریان خون ایجاد می‌شود.به همین دلیل قلب مجبور است بیش از حد انرژی صرف کند و این می‌تواند به عروق قلب آسیب بزند.

ذخیره‌سازی چربی ممنوع

کلسترول از جمله چربی‌های موجود در بدن است که این روزها تولید نوع مضر آن در بدن افراد مختلف اعم از لاغر یا چاق، بر اثر مصرف مکرر فست‌فودها و تغذیه ناسالم افزایش یافته است.

زمانی که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های قابل اشباع باشد، کبد میزان کلسترول را افزایش می‌دهد و این یعنی تهدید عروق قلب آغاز شده است. تجمع این چربی در شریان‌ها و تشکیل پلاک بر دیواره‌های قلب باعث تصلب شرائین می‌شود. وقتی عروق تحت تاثیر چربی مسدود می‌شوند، جریان خون به سمت عضله قلب کاهش می‌یابد و درنتیجه ریسک حمله قلبی بالا می‌رود. با یک رژیم غذایی سالم متشکل از سبزیجات و میوه‌جات، کاهش مصرفی چربی‌های قابل اشباع و ورزش براحتی می‌توان از سلامت عروق قلب مراقبت کرد.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها