میزبانی اسکی ما در آسیـــا تهدید شد

ایـران برف نـدارد

هوای تهران و خیلی از شهرها پس است . در این هوا نفس کشیدن مشکل شده تا چه رسد به ورزش در این آلودگی که بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان ریه‌ها را از هوای آلوده پر کرد. در چنین اوضاعی پیست اسکی دیزین نیز در آستانه شروع زمستان همچنان برف ندارد و راه‌اندازی نشده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۵۷

پیست دیزین در چند دهه اخیر به یکی از پیست‌های اصلی خاورمیانه در فصل سرما تبدیل شده است. علاوه بر برگزاری مسابقات متعدد در این پیست، خیلی از مردم استان‌های تهران، البرز، مازندران و حتی دیگر استان‌های کشور با حضور در این پیست، اسکی می‌کنند.

با آمدن زمستان، تصاویری که از پیست دیزین منتشر شده است، نشان می‌دهد خبری از برف و فراهم شدن امکانات اسکی تفریحی و حرفه‌ای نیست. این در حالی است که در سال‌های اخیر در آبان یا آذر پیست دیزین افتتاح می‌شد.

امسال فدراسیون اسکی به همراه فدراسیون جانبازان و معلولین میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را به عهده گرفتند در شرایطی که هنوز پیست اسکی دیزین راه‌اندازی نشده و خبری هم از بارش برف نیست.

به گفته رئیس هیات اسکی استان البرز با چنین شرایطی که نزولات آسمانی کاهش پیدا کرده است، برای راه‌اندازی پیست دیزین فقط باید از فناوری‌های جدید و دستگاه‌های برف‌ساز استفاده کرد. این دستگاه‌ها در ایران وجود ندارد و تهیه آنها برای این فصل سال ممکن نیست.

علی عمران‌سولقانی، درخصوص معضل به وجود آمده در پیست اسکی دیزین به ورزش سه می‌گوید: هیچ پیستی در ایران راه‌اندازی نشده چون هیچ کجا برف نباریده است. به هر حال امسال به دلیل کاهش بارش‌ها نه فقط برای اسکی بلکه برای مملکت و معضل کم آبی هم ناراحت هستیم. متاسفانه هنوز ایران برف ندارد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: یادم می‌آید زمانی که من دبیر فدراسیون اسکی بودم، پیست توچال را 5 آبان و پیست دیزین را 19 آبان راه‌اندازی می‌کردیم. این زمان هر سال به تاخیر افتاد تا امسال که دیگر با شروع فصل زمستان هم هنوز برف نداریم.

عمرانی‌سولقانی با اشاره به میزبانی‌های ایران در اسکی آسیا می‌گوید: امسال فدراسیون اسکی میزبانی مسابقات اسکی قهرمانی بزرگسالان آسیا را گرفته که در بهمن برگزار می‌شود. همچنین فدراسیون جانبازان و معلولین هم میزبانی مسابقات آسیایی این بخش را عهده‌دار شده است. خودمان هم در هیات اسکی استان البرز قصد داریم بعد از مکاتبه با فدراسیون میزبانی مسابقات بین‌المللی نونهالان و نوجوانان را بگیریم. برای برگزاری این مسابقات باید برف ببارد و پیست راه‌اندازی شود که اگر نشود، میزبانی‌ها لغو خواهد شد. البته این اتفاق قبلا هم در کشورهای دیگر رخ داده است. مثلا یک سال می‌خواستیم به ارمنستان برویم که چند روز قبل از مسابقات نامه زدند و گفتند پیست آماده نیست.

وی درباره خرید دستگاه برف‌ساز می‌گوید: این دستگاه نزدیک به دو میلیارد هزینه دارد و برف‌سازها انواع مختلفی دارند. آن طور که من می‌دانم این دستگاه‌ها درجه یک، 2 و 3 دارد و هزینه‌اش به طور تقریبی حدود دو میلیارد تومان است. این دستگاه‌ها نزدیک به 300 متر را با برف مصنوعی پر می‌کند. سپس ساعاتی بعد با دستگاه‌های برف‌کوب باید آن برف پهن شود تا پیست ساخته شود.

در حسرت روزهای برفی

امروز آرزوی خیلی‌هاست که این پیست دوباره برف داشته باشد. خیلی‌ها در حسرت تفریح آخر هفته با چوب اسکی و... مانده‌اند تا از موهبت الهی در نقاط کوهستانی ایران استفاده کنند. آن‌طور که مسئولان فدراسیون و هیات‌های چند استان می‌گویند هنوز در ارتفاعات ایران برفی که پیست‌ها را راه‌اندازی کند نباریده است و همه چشم به راه آمدن برف هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها