انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، یک رسوایی سیاسی برای دونالد ترامپ است و این بخشی از سناریوی به اصطلاح متشنج نگه‌داشتن منطقه خاورمیانه ارزیابی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۶۱

قدس، عربی و اسلامی بوده و خواهد ماند و فکر نمی‌کنم این‌گونه اقدامات بتواند تغییر ماهوی در رابطه با جایگاه و وجهه رژیم صهیونیستی در سطح بین‌المللی ایجاد کند، ضمن این‌که چنین تصمیمی مغایر با عهدنامه‌های سازمان ملل متحد است و کشورهای مختلف در سطح منطقه و خارج از منطقه نسبت به این رفتار هشدارهایی داده و اعلام مخالفت خود با این اقدام را ابراز کرده‌اند. اما حداقل انتظار از مجامع بین‌المللی بخصوص سازمان ملل متحد این است که با این‌گونه اقدامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برخورد قاطع داشته و جلوی تجاوز‌گری‌های آنها را بیش از این بگیرند.

آمریکایی‌ها با این‌گونه اقدامات بیش از پیش اهداف و نیات مداخله‌جویانه خود را در منطقه نشان می‌دهند. منطقه‌ای که اخیرا از خطر و تهدیدات گروه افراطی داعش رهایی یافته و بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و آسودگی و امنیت دارد و این اقدام تلاشی برای متشنج نگهداشتن تحولات خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

آمریکایی‌ها همواره به بهانه برقراری صلح در منطقه اقدامات مداخله‌جویانه داشته‌اند، اما در نهایت به آشوب بیشتر منجر شده و مسیر را از روش‌‌های دیپلماتیک تغییر داده و آن را به سمت جنگ و خونریزی‌های بیشتر سوق داده که این تصمیم اخیر ترامپ نیز در نهایت به همین مساله ختم خواهد شد که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری باید با آن برخورد کنند.

به طور طبیعی هرگونه مداخله‌ای که به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه منجر شود کشورها باید با آن مخالفت کنند و البته شاید پربیراه نباشد که بگوییم بخشی از همین مسائل و مشکلات ناشی از فقدان انسجام و اتحاد میان کشورهای اسلامی است. کشورهایی که بعضا امنیت خود و منافعشان را در هم‌پیوندی با جریانات خارج از منطقه جست‌وجو می‌کنند، فلذا کشورهای اسلامی بایستی متوجه باشند که این‌گونه اقدامات به نفع منطقه و منافع آنها نخواهد بود و تنها در همبستگی و لوای توجه به مصالح و منافع مشترک در منطقه می‌توانند با این گونه مسائل مقابله کنند.

وقتی در اقصی نقاط دنیا و بسیاری از کشورها و ملت‌ها، واکنش منفی به این اتفاق نشان داده می‌شود بیش از هر جای دیگر ساکنان در این مناطق در فلسطین اشغالی نسبت به این رویداد که یک انحراف در ژئوپلتیک منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود واکنش خواهند داشت و طبیعی است خشم و انزجار مردم نسبت به این وقایع مجددا برانگیخته شده و موجبات دفاع از مردم مظلوم فلسطین را در پی خواهد داشت.

علی نجفی / عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها