به نظر من آمریکایی‌ها خود می‌دانند که خیلی نتیجه خوب و مثبتی از این رفتارشان نمی‌گیرند و بعد از شکست‌های مستمری که مخصوصا در مورد داعش و تجزیه سوریه تجربه کردند، طرح انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس را مطرح کردند که این اقدام یک حرکت و عملیات روانی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۵۶

شاید اسرائیلی‌ها از این ‌طرح آمریکایی‌ها در ظاهر ابراز رضایت کنند، اما در نهایت می‌دانند که چنین تصمیمی به ضررشان خواهد بود. لذا برداشت ما این است که چنین طرحی برای بهره‌برداری سیاسی کوتاه‌مدت و یک راهبرد است تا آمریکایی‌ها به اهداف بلندمدتی که در منطقه دنبال می‌کنند، دست پیدا کنند.

این حرکت باعث شده جهان اسلام و مسلمانان این طرح را به عنوان اهانت نسبت به خود تلقی کنند و کل مسلمانان نسبت به آن عکس‌العمل و حساسیت نشان دهند. بر این مبنا می‌توان اقدام مسلمانان را یک حرکت خیزشی علیه آمریکا و صهیونیست‌ها دانست و سیدحسن نصرالله نیز تلاش می‌کند این حرکت استمرار پیدا کند تا آمریکا در منطقه و بخصوص جهان اسلام منزوی‌تر شود و با انزوای این کشور، اسرائیل تضعیف شود و در آینده از بین برود.

اروپایی‌ها زمانی دیدند از این رفتار آمریکا چیزی عایدشان نمی‌شود و در واقع دستاوردی برایشان ندارد و حتی به ضررشان در بعد بین‌المللی و فضای اجتماعی در جهان اسلام است، در این زمینه همراهی نکرده و در ظاهر اعلام کردند که همکاری نمی‌کنند و قرائن و شواهد نشان داده که طرح آمریکایی‌ها عاقلانه نبوده و برایشان دستاوردی هم ندارد. این طرح شروعی برای تضعیف اسرائیل است که با همکاری جهان اسلام باید استمرار پیدا کند.

ابراهیم رضایی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها