اثر تازه تام هاردی و ریدلی اسکات از نویسنده کلاسیک

جعبه هدیه دیکنزی تلویزیون

منتقدان تلویزیونی می‌گویند تلفیق سه نام مشهور ریدلی اسکات، تام هاردی و چارلز دیکنز می‌تواند خبرهای خوبی برای قاب کوچک و تماشاگران آن باشد. در یک همکاری مشترک تعجب‌برانگیز، این چهره‌های سرشناس و معتبر سینما قصد دارند نوول‌های چارلز دیکنز را تبدیل به مجموعه‌های تلویزیونی کنند.
کد خبر: ۱۰۹۹۸۸۹

دوستداران دو دنیای تصویر و کلمات با دیکنز کاملا آشنا هستند و نوشته‌های او را بارها و بارها خوانده‌اند. نوول‌های کلاسیک این نویسنده مولف از یک سو با تحسین فراوان منتقدان ادبی روبرو شده و از سوی دیگر سه دنیای تلویزیون، سینما و تئاتر بسیاری از آثار کلاسیک او را اجرا، تهیه و تولید کرده‌اند، اما این اولین بار است که یک شبکه تلویزیونی و چند هنرمند سینما تصمیم می‌گیرند تعدادی از نوول‌های دیکنز را به صورت همزمان و پشت سرهم به صورت یک کار تصویری درآورند.

یک داستان قدیمی

اولین داستانی که از دیکنز در این باره جلوی دوربین می‌رود، نوول معروف «یک سرود کریسمسی» است. این داستان که سال 2009 با بازی جیم کری به صورت یک فیلم سینمایی موفق درآمد، در نسخه تازه‌اش تبدیل به یک مینی‌سریال سه قسمتی می‌شود. هر اپیزود این مینی‌سریال، 60 دقیقه خواهد بود. به صورت طبیعی جشنواره تلویزیونی چارلز دیکنز با پخش این مینی‌سریال آغاز خواهد شد. شروع جشنواره هم از کریسمس 2019 خواهد بود.

انتخاب این نوول دیکنز هم به خاطر همزمان شدن پخش مجموعه‌های این جشنواره با ایام تعطیلات و جشن‌های سال نو میلادی است. جعبه هدیه دیکنزی تلویزیون با مجموعه‌ای از شاهکارهای ادبی این نویسنده کلاسیک همراه خواهد بود. برای برگردان تازه تلویزیونی آثار ادبی دیکنز، بهترین‌های او در نظر گرفته شده است. این نوول‌ها همان کارهایی خواهد بود که منتقدان ادبی به عنوان والاترین آثار دیکنز انتخاب و معرفی کرده‌اند.

طرفدار نوشته‌های دیکنز

استیون نایت که با بازنویسی تصویری نوشته‌های دیکنز بیگانه نیست، کار نگارش فیلم‌های اقتباسی را برای شرکت فیلمسازی اسکات انجام می‌دهد. شرکت اسکات فری لاندن این فیلمساز، مجموعه‌ها را تهیه و پخش می‌کند. تام هاردی هم یکی دیگر از تهیه‌کنندگان این مجموعه‌هاست. هنوز معلوم نیست خود او به عنوان بازیگر هم با این مجموعه‌ها همکاری دارد یا نه، اما برخی منابع گفته‌اند او حتما در چند قسمت بازی خواهد داشت.

از یک طرف، هاردی طرفدار نوشته‌های دیکنز است و از طرف دیگر، به عنوان بازیگر سابقه خوب همکاری با قاب کوچک را دارد. حتی شنیده می‌شود علت اصلی همکاری او به عنوان تهیه‌کننده با این مجموعه‌ها، برای این است که بتواند نقش اصلی برخی از آنها را بگیرد! به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت او در مینی‌سریال یک سرود کریسمسی در قالب کاراکتر اسکروچ خسیس و طماع ظاهر شود. این کاراکتر معروف و دلنشین، ازجمله شخصیت‌هایی است که بازیگران سینما و تلویزیون تشنه بازی در آن هستند. به گفته منتقدان هنری، بازی در هر یک از نقش‌های داستان‌های دیکنز، حکم چالشی سخت را برای بازیگر آن نقش دارد و او می‌تواند توانایی‌های خود را در آنها به نمایش بگذارد.

پیش‌بینی استقبال بالا

نوول یک سرود کریسمسی دربین نوشته‌های دیکنز، لقب یکی از آثاری را گرفته که بیشتر از دیگر نوول‌های او به صورت فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی درآمده است. جالب این که این داستان به شکل‌های مختلفی توسط هنرمندان به تصویر کشیده شده است. هم نسخه‌های زنده این داستان دردسترس است و هم نسخه‌های انیمیشنی و عروسکی آن. تماشاگران قدیمی‌تر قاب کوچک، آخرین اقتباس سنتی از این داستان را بازی مایکل هولدن به یاد می‌آورند. او سال 1977 نقش اصلی مجموعه را بازی کرد و در قالب کاراکتر ابنیزر اسکروچ، یک بازی دیدنی و جذاب ارائه داد.

تهیه‌کنندگان هنوز اعلام نکرده‌اند بعد از یک سرود کریسمسی، کدام یک از داستان‌های دیکنز را برای کار انتخاب خواهند کرد. در عین حال، هنوز مشخص نیست چه تعداد از نوول‌های دیکنز در این جعبه هدیه دیکنزی، به صورت مجموعه تلویزیونی درمی‌آیند، اما منتقدان ابراز امیدواری کرده‌اند تعداد بیشتری از نوشته‌های این نویسنده کلاسیک در فهرست تولید این جعبه قرار گیرد. آنها براین باورند که تماشاگران انگلیسی و غیرانگلیسی، استقبال بسیار بالا و زیادی از این اقدام خواهند کرد. در چنین اوضاع و احوالی، نایت قول داده اقتباس‌های او روح حاکم بر نوشته‌های دیکنز را حفظ خواهد کرد و به آن وفادار خواهد ماند. در کنار آن، او قصد دارد روح و جان تازه‌ای به این نوشته‌های کلاسیک بدهد تا برای تماشاچی و مخاطب امروزی جذاب و جالب باشد.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها