جام‌جم روند کند اجرای طرح رونق تولید در سال 96 را بررسی می‌کند

«رونق تولید» در دام رکود

طرح رونق تولید و اشتغال با هدف حمایت از صنایع کوچک و متوسط از سال 95 در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفت که در قالب آن، 17 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به 24 هزار بنگاه پرداخت شد.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۱۸

مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی‌شان در حرم رضوی به این طرح اشاره کردند و گفتند: در سال 95، کارهای خوبی انجام گرفت. حق این است که به تلاش‌هایی که مسئولان محترم انجام داده‌اند، بپردازیم و از آنها قدردانی بکنیم. در اوایل سال گذشته که بنده در همین جلسه اول سال، تأکید زیادی روی کارگاه‌های کوچک و متوسط کرده بودم، مسئولان تصمیم گرفتند که به کارگاه‌های کوچک و متوسط کمک کنند؛ 15 هزار میلیارد تومان بودجه گذاشتند، برای این که مثلا حدود 20 هزار کارگاه کوچک را تحرک ببخشند و فعال کنند و از رکود خارج کنند؛ اقدام هم کردند، البته یک قدری دیر شد، لکن بالاخره اقدام شروع شد و انجام گرفت.

ایشان افزودند: خب این اقدام، اقدام خوبی بود، منتها در هر کار خوبی، آنچه لازم است، نظارت و استمرار است. اگر چنانچه نظارت لازم و توجه و دقت لازم در ادامه کار انجام نگیرد، کار به سرانجام نمی‌رسد یا به سرانجام مطلوب نمی‌رسد. من توضیح خواستم از کسانی که متصدی این قضیه بودند و از طرق مختلف، از لحاظ میدانی تفحص کردم، فهمیدم خب کار پیش رفته است، منتها نه به آن اندازه‌ای که هزینه شده.

مقام معظم رهبری تصریح کردند: کار پیشرفت‌هایی داشته است، منتها آن ‌جوری که مورد نظر است و باید پیش می‌رفت و انجام می‌گرفت، انجام نگرفته است. باید کاری کنیم که تدابیر مسئولان و سیاست‌های اجرایی مسئولان بتواند به نتایج نهایی برسد.

50 هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار

دولت در راستای ادامه طرح رونق، امسال اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفت. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: براساس برنامه، برای سال 96 مبلغ 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا نظام بانکی با هدف خاص رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال پرداخت کند.

طبق اعلام سیف، از این مبلغ، 20 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط، 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی خطوط تولید واحدهای کوچک و متوسط و 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در کشور در نظر گرفته شد.

وی گفت: سال گذشته نظام بانکی وظیفه خود را در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ادا کرد، به‌گونه‌ای که 24 هزار و 500 واحد تولیدی، مبلغ 17 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کردند.

وی بیان کرد: این اقدام توانست مجددا تحرک در تولید و اشتغال در کشور ایجاد کند و زمینه‌های مثبتی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی رقم بزند.

بانک‌ها مقاومت می‌کنند

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به خبرنگار ما گفت: از 50 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی اعلام کرده، 20 هزار میلیارد تومان برای طرح رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط، 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال و 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی است که در این مورد بخصوص، بانک‌ها بسیار مقاومت می‌کنند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها اعلام می‌کنند، هنوز مصوبه‌ای به آنها در این باره ابلاغ نشده و همین باعث شد تا آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به آقای سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را اطلاع دهند تا شاید از میزان این مقاومت بکاهند و تسهیلاتی که مربوط به 10 هزار میلیارد تومان در قالب نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی است، پرداخت شود، اما همچنان پرداخت از سوی بانک‌ها صفر است.

فغفوری با اشاره به این که 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده، تصریح کرد: قرار بود این مبلغ در اختیار اداره کار استان‌های کشور قرار گیرد که هنوز تأیید اعتبار این مبلغ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیامده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به طرح رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این طرح در حال اجراست و استان زنجان بعد از اصفهان و قزوین رتبه سوم را در دریافت تسهیلات این بخش در اختیار دارد و حدود 90 میلیارد تومان از این محل در اختیار استان زنجان قرار گرفته است.

هنوز پولی نگرفتیم

رضا پدیدار، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره تسهیلات اعلامی بانک مرکزی به بنگاه‌های کوچک و متوسط به جام‌جم گفت: تاکنون انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت یک ریال از بانک مرکزی در قالب این طرح دریافت نکرده و سال گذشته نیز مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اتاق تهران با اشاره به تخصیص 17 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 24 هزار واحد تولیدی در سال گذشته افزود: مبلغی که اعلام شد، با مبلغی که به دست واحدهای تولیدی رسید، بسیار تفاوت داشت و تنها حدود نیمی از آن به تولیدکنندگان اختصاص یافت.

پدیدار با بیان این که سال گذشته بیش از 100 شرکت سازنده تجهیزات صنعت نفت برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند، تصریح کرد: از میزان ثبت‌نام‌کنندگان در حوزه صنعت نفت، تنها 32 شرکت به مبلغ 65 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که برای این حوزه رقمی بسیار اندک است و موجب خروج تولید از رکود و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نشد.

نایب‌رئیس فدراسیون صنعت نفت تاکید کرد: هنوز از 50 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی اعلام کرده، تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات نفتی دریافتی نداشتند و به نظر نمی‌رسد همه مبلغ اعلام‌شده به واحدهای تولیدی به صورت واقعی برسد و تنها در حد تخصیص باقی خواهد ماند.

مصوب سال 95، پرداخت 96

ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان این که مجموع پرداختی استان البرز از محل طرح رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در سال جاری 75مورد بود، به جام‌جم گفت: 51 مورد در قالب فرآیند رونق اقتصادی و پنج مورد در قالب پرداخت مستقیم بانک‌ها صورت گرفت. 19مورد هم از سال گذشته مصوب شده بود، اما در سال جاری پرداخت شد که مجموع این پرداختی‌ها به 127 میلیارد و 300 میلیون تومان می‌رسد.

وی تصریح کرد: ما درخواست کردیم که سامانه بسته نشود و به صورت دائم بازبماند و هر کسی نیاز داشت، تقاضای خود را ثبت کند. موفق تاکید کرد: هنوز ابلاغ رسمی به ما ندادند، اما پیگیر بسته نشدن سامانه برای واحدهای تولیدی و ثبت درخواست آنها هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: اگر محدودیتی برای بسته شدن سایت وجود دارد، حداقل باید یک ماه دیگر باز باشند تا واحدهای تولیدی بتوانند از این طرح‌ها استفاده کنند.

از 705 بنگاه اقتصادی، تنها 130 واحد تسهیلات گرفتند

افشار فتح‌اللهی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره آمار پرداختی‌های صورت‌گرفته از ابتدای سال تاکنون به بنگاه‌های اقتصادی به جام‌جم گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 205 بنگاه اقتصادی را به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم که تنها 130 واحد از آنها موفق به دریافت تسهیلات شدند.

وی با بیان این که مبلغ پرداخت شده به 130 بنگاه اقتصادی 196 میلیارد تومان بوده، افزود: 500 بنگاه اقتصادی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند.

فتح‌اللهی تصریح کرد: اگر از امروز، پرونده‌های ثبت‌شده را بررسی و به بانک معرفی کنیم، پرداخت تسهیلات به پایان سال موکول می‌شود که در این زمان، بانک‌ها خیلی علاقه به پرداخت ندارند و ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر این اقدامات انجام شود و بنگاه‌های متقاضی زودتر به این تسهیلات دست پیدا کنند تا رونق اقتصادی حاصل شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان این که استقبال از طرح رونق واحدهای صنعتی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف‌تر است، اظهار کرد: علت عمده این موضوع، نرخ سود بالایی است که برای این تسهیلات در نظر گرفته‌اند و فعالان اقتصادی معتقدند، با نرخ سود تسهیلات 18 درصد رونق اقتصادی حادث نخواهد شد، به این دلیل که تولید هنوز چنین سود بالایی ندارد. وی با ارائه پیشنهادی در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد، اگر سیستم بانکی با بخش صنعت همراه شود می‌توانیم وارد بازارهای صادراتی شویم و به‌روز شدن کارخانه‌های تولیدی را در برنامه داشته باشیم، اما با این ارقام و اعداد نمی‌توانیم به هدف اصلی که رونق اقتصادی است، دست یابیم.

این مقام مسئول با تاکید بر این که مهم‌ترین اولویت صنعتی در استان تهران، نوسازی و بهسازی بنگاه‌های تولیدی است، افزود: حفظ اشتغال مانند ایجاد اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است و ورود فناوری با نوسازی بنگاه‌های تولیدی کمک زیادی به حفظ و توسعه اشتغال خواهد داشت.

تحقق 5 درصدی وام‌های تولید

با وجود توضیحات مسئولان دولتی، آمارها نشان می‌دهد در سال جاری طرح رونق، رونقی ندارد.

تا اواخر آبان ماه امسال از50 هزار میلیارد تومان تعریف شده برای پرداخت به واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ، فقط 2.6851 میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا 22 آبان ماه سال 1396 در تسهیلات طرح رونق تولید، 35993 فقره ثبت‌نام صورت گرفته که از این تعداد 14699 فقره با مبلغ 106279.6 میلیارد ریال به بانک معرفی و درنهایت تعداد 2887 با مبلغ 26851.8 میلیارد ریال پرداخت شده است که نشانه تحقق 5درصدی طرح 50 هزار میلیاردی رونق تولید است.

این درحالی است که آغاز ثبت‌نام واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌‌یاب به منظور دریافت تسهیلات بانکی از اواخر تیرماه سال جاری آغاز شده است.

شرایط نامساعد پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی در طرح رونق تولید سال 1396 تا جایی پیش رفته که صدای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به نشانه اعتراض درآمده است.

برخی تولیدکنندگان هم اظهار می‌کنند، برای پرداخت تسهیلات آنقدر چوب لای چرخ تولیدکننده می‌گذارند که افراد خودشان از تقاضایشان صرف‌نظر کنند. برخی دیگر نیز به بروکراسی بانکی انتقاد دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها