وقتی صحبت از خرید لوازم آشپزخانه می‌شود اولین ضرورتی که در ذهن ما ایجاد می‌شود خرید یخچال است.
کد خبر: ۱۰۹۸۱۸۸

این درحالی است که در چند سال اخیر تب خرید یخچال‌های ساید‌بای‌ساید یا دوقلوها بالا گرفته و بیشتر خانواده‌ها علاقه‌مند هستند از این نوع یخچال‌فریزر استفاده کنند.

به همین دلیل این هفته چمدان سری به دنیای دوقلوهای جدید زده تا برایتان از راز و رمز خرید این نوع یخچال فریزر بگوید.

فضای موجود منازل

باید توجه داشته باشید فضای آشپزخانه شما مناسب برای این نوع یخچال است یا خیر. چون در صورتی که فضای کافی نداشته باشید قطعا با چالشی قابل ملاحظه مواجه خواهید شد. یخچال‌های دوقلو حداقل 125 سانتی‌متر فضا لازم دارند درحالی که ساید‌بای‌سایدها می‌توانند در فضایی معادل 95 سانتی‌متر قرار گیرند.

اما دومین نکته اینجاست که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری لازم است منابع مالی در اختیارتان را مشخص کنید چون تنوع یخچال‌های بازار آن‌قدر زیاد است که می‌تواند مشکلات عمده‌ای را برایتان ایجاد کرده و در نهایت انتخابی اشتباه برایتان در پی آورد.

چند لیتر فضا لازم داریم

حالا که دو مرحله اول را با منطقی مناسب پشت‌سر گذاشتیم نوبت به این رسیده که سایز یخچال مناسب خودتان را تعیین کنید؛ نکته‌ای که اغلب خریداران نمی‌توانند پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند و صرفا با گزینه‌های معرفی شده فروشندگان تصمیم‌گیری می‌کنند. واقعیت این است که برای یک خانواده دو نفره با رفت‌و‌آمد معمول، حجمی معادل 200 لیتر مورد نیاز است اما اگر تعداد نفرات خانواده بیشتر است می‌توانید به ازای هر نفر 20 لیتر بیشتر در نظر بگیرید.

در این بخش گرچه فضای کلی را بسادگی می‌توانید تعیین کنید اما نباید از طراحی طبقات داخلی یخچال غافل شوید چون در صورتی که این طبقات قابلیت تنظیم ارتفاع مناسبی نداشته باشد در آینده با مشکلاتی عمده مواجه خواهید شد و فضای مناسبی برای قرار دادن لوازم موردنظرتان داخل یخچال ندارید. پس بهتر است دقت داشته باشید طبقات یخچال نه تنها قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشند، بلکه فواصل انتخاب شده برای قرار گرفتن طبقات نیز متناسب با نیازتان باشد.

البته بهترین توصیه چمدانی ما به شما این است که اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید یا این‌که اهل شب‌نشینی‌های زیاد با خانواده و دوست و آشنا هستید بهتر است روی انتخاب یخچال‌هایی که فریزرشان به صورت یک تکه پایین قرار گرفته و اصطلاحا به آنها سه در می‌گویند بیشتر تمرکز داشته باشید. این نوع طراحی به شما امکان استفاده از فضای بیشتری را خواهد داد، چون در مدل‌های دو در فریزر فضای زیادی برای شما باقی نمانده به این دلیل که دو طبقه بالای آن به دستگاه یخساز اختصاص داده شده است.

مصرف انرژی

شاید اگر پنج سال پیش برای خرید ساید‌بای‌ساید به بازار مراجعه می‌کردید یکی از مهم‌ترین نکاتی که فروشنده به آنها اشاره می‌کرد مصرف پایین مدل مورد نظر بود، اما از چندی پیش تمام شرکت‌های سازنده با جدا کردن موتور مورد نیاز یخچال از فریزر به نوعی مصرف و بازدهی آن را بالاتر برده‌اند، بنابراین توجه کنید مصرف انرژی در یخچال مورد نظر شما این بار بستگی به مواردی دیگر خواهد داشت.

برای این‌که بتوانید گزینه‌ای مناسب انتخاب کنید باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که کمتر در یخچال باز و بسته شود تا با این کار مصرف انرژی را به حداقل خود کاهش دهید. در این بخش شما می‌توانید روی امتیاز یخچال‌هایی که دارای بار خانوادگی است حساب ویژه‌ای باز کنید چون تمام ساید‌بای‌سایدها دارای محفظه آب و یخ روی در هستند و تنها بار خانوادگی است که می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برایتان محسوب شود.

البته مدتی است برخی شرکت‌ها برای کاهش حداکثری هدر رفت انرژی، در جداگانه‌ای هم داخل یخچال طراحی کرده‌اند. به این ترتیب که وقتی در اصلی یخچال باز می‌شود در شیشه‌ای دیگری مانع از خروج هوای سرد به بیرون وکاهش مصرف انرژی می‌شود.

فناوری‌های اضافی؟

یکی از ویژگی‌های یخچال‌های جدید استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین مثل اعلام میزان ماده غذایی موجود یا کسری مواد داخل با توجه به برنامه‌های از قبل انتخاب شده است. شاید این موارد گزینه‌های بسیار مناسبی برای عصر حاضر باشد، اما اگر شما زیاد اهل به کارگیری این فناوری‌ها نباشید با انتخاب چنین گزینه‌هایی فقط به جیب خودتان خیانت کرده‌اید چون نمی‌توانید به میزان مناسب از امکانات فراهم شده در این دستگاه یخچال استفاده بهینه داشته باشید.

طراحی

حالانوبت به یکی از اصلی‌ترین مراحل انتخاب یخچال رسیده است، چون اگر دقت عمل نداشته باشید در نهایت پس از مدت کوتاهی مجبور به تغییر یخچال شده و متضرر خواهید شد.

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و گسترش شهرنشینی طراحان منازل به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که آشپزخانه بخشی از منزل است و در نهایت فضای باز آن می‌طلبد که انتخاب هماهنگ و دقیقی برای لوازم این بخش از خانه داشته باشیم.

از این رو رنگ‌بندی و حتی طراحی ظاهری یخچال باید متناسب با دیگر بخش‌ها و دستگاه‌های آشپزخانه باشد پس اگر لوازم شما دارای رنگ‌ معمول سفید است باید یخچال را هم متناسب انتخاب کنید اما اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید و لوازم استیل یا رنگ‌های متفاوتی مثل قرمز، مشکی و... را می‌پسندید باید تمام لوازم را هماهنگ انتخاب کنید.

فقط به خاطر داشته باشید تجهیزاتی که استیل هستند در طول مدت استفاده شما و به مرور زمان خط و خش خواهند افتاد و ظاهرشان زیاد قابل‌قبول نخواهد ماند.

سابقه برند

همان‌طور که می‌دانید لوازم برقی نیازمند خدمات پس از فروش مناسبی هستند، چون احتمال خراب شدن آنها وجود دارد و پس از مدتی شما نیازمند دسترسی به قطعات یدکی یا سرویس‌های دوره‌ای هستید. به همین دلیل قبل از این که برای پرداخت فاکتور دست به جیب شوید دقت داشته باشید برندی که انتخاب کرده‌اید چه سابقه‌ای در بازار داشته و دفاتر ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش آن چقدر در محل اقامت شما فعالیت می‌کنند؟

البته لازم است خوب توجه داشته باشید منظور از خوشنامی برند تبلیغات گسترده آن نیست، چون در بسیاری از موارد آن کالایی که تبلیغات زیاد و گسترده‌ای را انجام می‌دهند لزوما دارای کیفیت مناسب نیست.

عماد عزتی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها