پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان برای یک دیدار چهار روزه از میانمار وارد این کشور شد و با برخی مقامات میانماری دیدار کرد. این نخستین دیدار پاپ از یانگون شش ماه پس از بر قراری رابطه سیاسی میان واتیکان و میانمار است.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۰۰

رهبر کاتولیک‌های جهان در این سفر با خانم وانگ سون چی رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل دیدار کرد، درحالی که خانم سون چی در طول سال‌های اخیر هیچ‌گونه واکنشی نسبت به کشتار مسلمانان توسط بودائیان از خود نشان نداد.

ارتش و دولت میانمار طی سال‌های اخیر فجیع‌ترین جنایات انسانی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی مرتکب شدند، اما جامعه جهانی بنا به اعتبارات سیاسی در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده است. رسالت جهانی پاپ که رهبری بزرگ‌ترین جریان دینی جهان را به‌عهده دارد، اقتضا می‌کند که بدون توجه به شرایط سیاسی جهان از مسلمانان مظلوم روهینگیایی حمایت کند.

اما متاسفانه صف‌آرایی‌ها و قطب‌بندی‌های سیاسی ظالمانه موجود در جهان همه اعتبارات انسانی را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب شده تا رهبر کاتولیک‌های جهان چشم خود را روی جنایات بودائیان علیه مسلمانان میانمار ببندد. واتیکان در طول سال‌هایی که مسلمانان روهینگیایی مورد حمله مشترک ارتش و بودائیان قرار داشتند، هیچ‌گونه اقدامی برای منع کشتار مسلمانان انجام نداد. سکوت واتیکان و شخص پاپ نشان می‌دهد که تعالیم حضرت مسیح که بر حمایت از مظلومان در برابر ظالمان تاکید دارد به فراموشی سپرده شده و واتیکان برخلاف آموزه‌های مسیح وارد جریان‌های بین‌المللی سیاسی شده است.

انتظار می‌رفت که پاپ فرانسیس در سفر به یانگون راهکاری برای حمایت از مسلمانان میانمار ارائه دهد و شرایط را برای بازگشت بیش از یک میلیون روهینگیایی آواره را به کشورشان فراهم کند، اما متاسفانه رهبر کاتولیک‌های جهان به‌صورتی کاملا تشریفاتی با رهبران میانمار که دستشان به خون مسلمانان مستضعف میانماری آلوده است، دیدار و گفت‌وگو کرد. شرایط مسلمانان میانمار متاسفانه تحت تاثیر تعاملات بین‌المللی و نفوذ رژیم صهیونیستی در شرق و جنوب شرق آسیا قرار گرفته است. از سال 2015 که رژیم صهیونیستی انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار ارتش میانمار قرارداد مسلمانان همواره مورد تهاجم قرار گرفته‌اند.

با این‌که مسلمانان بیش از یکهزار سال است که بخش مهم جامعه میانمار را تشکیل می‌دهند، اما از ابتدایی‌ترین حقوق مدنی برخوردار نیستند. واتیکان که نگاه تبعیض‌آمیزی نسبت به سایر ادیان بویژه مسلمانان دارد، در طول سال‌های اخیر از نفوذ خود برای کاهش آلام مسلمانان روهینگیایی استفاده نکرد. بنابراین سفر پاپ فرانسیس به میانمار و سپس بنگلادش اگر به پایان مشکلات مسلمانان میانمار منجر نشود، دردی بر دردهای مسلمانان روهینگیا خواهد افزود. لذا اکنون بیش از یک میلیارد مسلمان در انتظار نتایج سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به میانمار و بنگلادش هستند تا ببینند آیا پاپ خارج از گرایش‌های سیاسی زمینه تامین امنیت مسلمانان میانمار را فراهم می‌کند یا خیر؟

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها