تلاش برای نجات ادامه دارد، برای نجات بازماندگان زلزله کرمانشاه؛ زلزله مرگباری که از خود خرابی‌ها به بار آورد و ساکنان آن را آواره خیابان‌ها کرد.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۲۹

کمک‌ها با انواع و اقسام خودروها از سراسر کشور می‌آید و همراه خود نه‌تنها وسایل و مایحتاج بلکه عشق و امید را می‌آورد. این اولین بار نیست که ایران می‌لرزد و خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شود. خسارت‌های مالی و به مراتب جانی که جبران آن ممکن نیست. گزارشی که می‌خوانید تنها تعدادی از زلزله‌هایی است که در چند سال گذشته آمده و خسارات زیادی را به بارآورده است.

تلخ‌ترین زلزله

از آن ویرانی خبری نیست و خانه‌های جدید روی ویرانه‌های قبلی قد علم کرده اند اما نه یاد و خاطره آن زمین‌لرزه تلخ از ذهن مردم رودبار و منجیل رفته و نه از ذهن تمام ایرانی‌ها که با اطلاع از این موضوع به کمک شتافتند. هنوز هم هستند مردمی که داغدار آن حادثه هستند و کودکانی که زیر آوار نقص عضو شدند و زندگی می‌کنند با داغ از دست دادن والدین. ساعت 30 دقیقه و 13 ثانیه بامداد پنجشنبه 31 خرداد 1369 گیلان لرزید. بزرگی این زمین لرزه ویرانگر بین 7.3 تا 7.7 در مقیاس ریشتر بود و در رودبار، منجیل و لوشان دربخش باختری البرز سبب جان باختن نزدیک به 35 هزار نفر، مجروح شدن 60 هزار نفر و بی خانمانی بیش از500 هزار نفر شد. در این واقعه حدود 200 هزار واحد مسکونی تخریب شد که تعداد 60 هزار واحد از آن به کلی ویران شده بودند و خسارات اولیه ناشی از زلزله بیش از 800 میلیارد ریال تخمین زده شد. در این حادثه چهار روستا در منطقه «اشکور» رودسر بر اثر ریزش کوه ارتفاعات کلیشم عمارلو و شکاف عمیق در دل خاک دفن شدند. همچنین در قسمت میانی شهر رودبار، مشرق رودخانه سفیدرود دره‌ای عمیق وجود داشت که آب کوه‌های «کولون» و «لازباد» و چشمه‌ای مرتفع در آن جاری بود. در اثر وقوع زلزله کوه‌های اطراف منتهی به این دره که پوشیده از درختان زیتون به بار نشسته بود به طول یک کیلومتر بر اثر رانش به سوی جاده و رودخانه سپیدرود پیشروی کرد. همراه این جابه‌جایی تقریبا تعداد 25 هزار اصله درخت جابه‌جا و به کوهی از خاک و درخت تبدیل شد. این زلزله خسارات مالی معادل 5.2 درصد تولید ناخالص ملی وارد کرد.

زلزله‌ای به وسعت خرابی بم

14سال از آن ماجرا گذشته و تا چند روز دیگر سالگرد یکی از مرگبارترین زلزله‌های ایران فرا خواهد رسید، اما ردپای خرابی‌های شهری که ویران و دوباره بازسازی شد، همچنان دیده می‌شود. زمین‌لرزه 5 دی 82 بم را می‌گوییم، ساعت 5 و 26 دقیقه و 26 ثانیه و درست زمانی که اکثر ساکنان بم خواب بودند. غافلگیری مردم این شهر در خواب، آمار کشته‌شدگان را زیاد کرد و بیش از 25هزار نفر کشته شدند. آمار مجروحان حدود 50 هزار نفر اعلام شد. بیش از صد هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند. کانون زمین‌لرزه - براساس اطلاعات کسب شده از لرزه اصلی و پس‌لرزه‌ها توسط لرزه نگارها و شتاب نگارهای مستقر در بم - در محدوده شهر بم واقع بوده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده بخشی از گسل بم که از کنار شهر بم عبور می‌کند در این زلزله فعال شده بود.

مرثیه‌ای برای طبس

شهر طبس نیز 39 سال قبل قربانی زمین‌لرزه شد و خسارات زیادی دید. در زلزله 5 شهریور 57 شهر زیبا و تاریخی طبس با قدمت بیش از یکهزار سال به کلی ویران، 30 آبادی آن خراب و به 100 آبادی دیگر خسارت وارد شد. خسارت‌های عمده این زمین‌لرزه 7.4 ریشتری در شعاع 30 کیلومتری طبس بود که این زمین‌لرزه حتی در تهران و مشهد نیز احساس شد.این زمین لرزه 25هزار نفر را به کام مرگ کشاند؛ آن ‌هم در شهرستانی که 35هزار نفر بیشتر جمعیت نداشت.

شهرستانی روی خط زلزله

حدود ساعت 11 شامگاه 10 شهریور 1341 زمین‌لرزه‌ای شهرستان بوئین‌زهرا را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه 7.2 ریشتر بود که موجب مرگ حدود 20 هزار نفر شد.

در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و مکان‌های قدیمی و تاریخی شهرستان بوئین زهرا از جمله قلعه باستانی رودک از بین رفت. پس از این زمین لرزه جهان پهلوان تختی، برای کمک به زلزله‌زدگان راهی بوئین زهرا شد. این شهرستان سال 81 و 92 هم شاهد زلزله‌های مرگبار دیگری بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها