حقمان را بگیریم

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۶۸

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

رفتار قانونی پس از تصادف

در تصادفات رانندگی منجر به خسارت، رانندگان مکلفند ضمن علامتگذاری محل استقرار چرخ‌ها، ابتدا ماشین‌ها را جهت باز شدن مسیر به کنار راه منتقل و سپس درخواست کارشناس تصادفات نمایند. در تصادفات رانندگی منجر به جرح یا فوت، این مسئولیت با ماموران انتظامی است تا ضمن علامتگذاری محل استقرار جسد یا موانع دیگر، ضمن حفظ صحنه تصادف اقدام به بازگشایی مسیر کنند.

تقلب در تصادف

انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی برای دریافت خسارت از بیمه جرم است. مرتکب این جرم به حبس تعزیری درجه 6 و جزای نقدی معادل
دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود!

وقتی راننده مقصر نیست

براساس قانون، در مکان‌هایی که عبور عابر پیاده ممنوع است، اگر عبور کند و راننده‌ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته است و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد کرده و به فوت یا مصدوم شدن وی منجر گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست!

نکته‌ای درباره حیاط خلوت

اگر واحد مسکونی که حیاط خلوت در تصرف اوست با ایجاد سقف کاذب تا ارتفاع واحد خود، آن را بپوشاند و اقدام او صرفا ایجاد سقف کاذب باشد، از آنجا که مزاحمتی برای سایرین ندارد و اغلب برای جلوگیری از سقوط اشیا و ریختن آشغال از طبقات بالا به حیاط خلوت است، منع قانونی ندارد و از نظر مقررات شهرداری نیز تخلف محسوب نمی‌شود.

البته ایجاد سقف واقعی برای حیاط خلوت از نظر قانون تملک آپارتمان‌ها تخلف است و دادگاه حکم بر الزام خوانده به برداشتن سقف کاذب صادر خواهد کرد. از نظر مقررات شهرداری نیز چنین اقدامی تخلف محسوب می‌شود و می‌تواند مشمول ماده 100 قانون شهرداری (تخریب) قرار گیرد.

دارندگان چک برگشتی بخوانند

براساس قانون، چنانچه هنگام برگشت زدن چک متوجه شدید بخشی از وجه چک در حساب موجود است، ممکن است بانک صرفا اقدام به برگشت زدن چک کند. در چنین شرایطی به خاطر داشته باشید مطابق قانون صدور چک حق دارید از بانک بخواهید موجودی حساب را به شما پرداخت و برای مابقی مبلغ که پرداخت نشده، گواهی عدم پرداخت صادر کند. در این حالت، بانک چک را از شما گرفته و گواهی عدم پرداخت بخشی از وجه چک جانشین اصل چک خواهد بود.

همچنین یکی از شرایط اساسی چک، امضای صاحب حساب است. این امضا بر خلاف سایر اسناد حقوقی نمی‌تواند با مهر یا اثر انگشت جایگزین گردد. بنابراین چنانچه زیر چکی صرفا اثر انگشت صاحب حساب باشد، این برگه، چک تلقی نخواهد شد و صرفا یک سند حقوقی ناظر بر وجود دین است و مزایای چک را ندارد؛ همچنین صرف اثر انگشت یا امضا به منزله ظهرنویسی یا ضمانت نیست!

اصلاح متن سند

هرگاه نیاز به اصلاح متن سندی پیدا کردید، با وجود اطلاع طرف مقابل، با گذاشتن کاربن موضوع را به تمام نسخه‌های قرارداد اضافه کنید و هر دو طرف قرارداد زیر آن را مجددا امضا و الحاقیه را تائید کنید. در غیر این صورت ممکن است در معرض اتهام جعل قرار بگیرید.

ملک مشاع

چنانچه ملکی دو یا چند نفر مالک داشته باشد و تنها یکی از آنان از ملک استفاده کند؛ سایر مالکین می‌توانند با تقدیم دادخواست، اجرت‌المثل ایام تصرف شریک متصرف را نسبت به سهم خود مطالبه کنند.

نظارت مالیاتی آنلاین شده

مطابق قانون جدید مالیاتی، اداره دارایی نه‌تنها به طور آنلاین بر تمام حساب‌ها و نقل و انتقالات و تراکنش‌های بانکی شما در هر یک از بانک‌های کشور نظارت دارد، بلکه به خرید و فروش ارز و سکه توسط شما در صرافی‌ها از طریق بانک مرکزی دسترسی دارد.

این سازمان همچنین می‌تواند هرگونه نقل و انتقال املاک را از طریق اداره ثبت، واردات و صادرات را از طریق گمرک و خرید و فروش سهام را از طریق سازمان بورس بررسی کند.

تنظیم وصیت‌نامه

وصیت‌نامه را در دو قالب می‌توان تنظیم کرد:

وصیت‌نامه رسمی: سندی رسمی است و در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. اعتبار بالایی دارد.

وصیت‌نامه خودنوشت: سندی رسمی نیست و توسط خود فرد نوشته می‌شود و در صورتی معتبر است که تمام آن را وصیت‌کننده با خط خود نوشته، تاریخ (روز/ ماه/ سال) زده و امضا کرده باشد.

سمانه کارآمد - حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها