«پوشیدن لباس سوپرمن، لزوما باعث نمی‌شود فرد سوپرمن شود.» این بخشی از جملات لوئیجی گارلاندو، تحلیلگر ورزشی است که پس از شکست یک بر صفر ایتالیا مقابل سوئد در بازی رفت پلی‌آف جام جهانی روسیه در روزنامه گازتا دلا اسپرت به چاپ رسید.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۱۰

به عقیده او و بسیاری از کارشناسان فوتبالی، ایتالیای تحت هدایت ونتورا تنها از لحاظ شکل و قیافه به ایتالیای آنتونیو کونته شباهت دارد و از نظر انسجام و روح تیمی هیچ شباهتی با آن ندارد. با این اوصاف، آتزوری امشب باید در سن‌سیرو یکی از سخت‌ترین بازی‌های خود را طی چند دهه اخیر انجام دهد. آخرین باری که ایتالیا به پلی‌آف جام جهانی رفت و موفق به صعود نشد، به سال 1958 بازمی‌گردد که به یک تساوی مقابل ایرلند شمالی نیاز داشتند تا به جام جهانی 58 سوئد صعود کنند، اما شکست دو بر یک، تمام رویاهایشان را بر باد داد. سختی کار امشب آنها این است که حالا فقط به برد برای صعود نیاز دارند.

برای درک این موضوع که چرا ایتالیا به این نقطه رسید، باید به پایان رقابت‌های یورو 2016 در فرانسه بازگشت. در زمان حضور کونته روی نیمکت آتزوری، دیگر خبری از آن نسل طلایی فوتبالیست‌های این کشور نبود، اما تیم تحت هدایت او توانست بازی‌های چشم‌نوازی انجام دهد. البته با پایان این رقابت‌ها، اوضاع برای لاجوردی‌پوشان بخوبی پیش نرفت. کونته هوای رفتن به لیگ جزیره به سرش زد و هدایت آبی‌های لندن را برعهده گرفت. در ایتالیایی که همیشه نام‌های بزرگی همچون چزاره مالدینی، آریگو ساکی و فابیو کاپلو را روی نیمکت خود دیده بود، در کمال تعجب اعلام شد، جیام پیرو ونتورای 69 ساله سرمربی این تیم شده است. در صورت جست‌وجو در سوابق این مربی، فقط هدایت تیم‌های باشگاهی باری و تورینو به چشم می‌خورد.

عملکرد او در مرحله مقدماتی جام جهانی بخوبی ثابت کرد که چرا چنین کارنامه کم‌باری داشته است. تساوی در خانه مقابل اسپانیا و مقدونیه و شکست سه بر صفر در خانه لاروخا موجب شد، آتزوری به پلی‌آف آمده تا تبعات این انتخاب اشتباه بیش از همیشه مشخص شود. ونتورا درحالی این نتایج را به دست آورد که ایتالیا از نبود بازیکن کلیدی رنج نمی‌برد. در مقابل جیجی بوفون، خط دفاع معروف BBC متشکل از بونوچی، کیلینی و بارزالی دارد که یکی از نقاط قوت تیم کونته بود. باید به این تیم بازی‌سازی همچون مارکو وراتی و وینگر خلاقی مثل لورنزو اینسینیه را نیز اضافه کرد.

به‌زعم بسیاری از کارشناسان، یکی از ضعف‌های ونتورا طی یک سال گذشته این بود که هرگز نتوانست به ترکیبی ایده‌آل در تیم خود برسد. او در بیشتر بازی‌های خود از سیستم عجیب 4ـ 2ـ 4 استفاده کرد که عملا باعث می‌شد، وراتی و اینسینیه از روند بازی محو شوند. اشتباه بزرگ‌تر ونتورا در بازی رفت مقابل سوئد رقم خورد که سیستم تیمش را به 2ـ 5 ـ3 تغییر داد. نتیجه این شد که در بیشتر مصاف‌های تک‌به‌تک پیروزی از آن سوئدی‌ها بود و بازیکنان ایتالیا در طول 90 دقیقه تنها سه مرتبه موفق به دریبل بازیکنان پیش‌روی خود شدند. در کنار این مشکلات فنی، آنها باید در سن سیرو به میدان بروند که بی‌شک بدون حاشیه نخواهد بود. به همین علت بود که بوفون بعد از بازی جمعه شب از طرفداران ایتالیا خواست بدون توجه به رنگ‌ها به تشویق آتزوری بپردازند. این حرف‌ها به این دلیل است که این روزها به دلیل زیاد بودن بازیکنان یوونتوس در ترکیب تیم ملی، انتقاد زیادی از آن می‌شود. از سوی دیگر، سن سیرو تا پیش از این هرگز میزبان بازی ملی مهمی نبوده است. امشب سن‌سیرو به نمادی برای اتحاد ایتالیایی‌ها تبدیل می‌شود یا به عنوان خاطره‌ای تلخ در ذهن مردم این کشور باقی می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها