نگاهی به فیلم «بچه‌رئیس»

سگ خانگی به‌جای فرزند

تیم فرزند هفت ساله خانواده تمپلتون، در تخیلات کودکانه خود غرق شده است و خانواده سه نفره‌شان را نمونه و خوشبخت می‌داند، اما با رسیدن نوزاد جدید آرامش تیم بر هم می‌ریزد.
کد خبر: ۱۰۹۱۷۳۹

نوزاد جدید، بچه رئیس، از شرکت مدیریت کودکان آسمانی در قالب فرزند دوم خانواده تمپلتون به زمین آمده است و ماموریت دارد با رقیب اصلی شرکت بچه‌ها، یعنی شرکت تولید و پرورش‌ سگ‌های خانگی مقابله کند.

نوزاد از راه رسیده با گریه و جیغ و رفتارهای کودکانه خانواده تمپلتون را روی انگشت خودش می‌چرخاند و حضور تیم (فرزند اول) نزد پدر و مادرش کمرنگ می‌شود. اما فرزند دوم خانواده تمپلتون برای ماموریتی بزرگ به زمین آمده است. شرکت مدیریت بچه‌های آسمانی که موجب تقویت نسل و افزایش فرزندان خانواده‌هاست، مامور زبده خود یعنی بچه‌رئیس(boos baby) را به این ماموریت فرستاده تا مقابل فرانسیس، صاحب کارخانه سگ‌های خانگی بایستد. پدر و مادر تیم هم برای آقای فرانسیس کار می‌کنند.

توسعه شرکت فرانسیس به‌عنوان تولیدکننده سگ‌های خانگی، موجب شده داشتن سگ‌های کوچک خانگی جای داشتن فرزند را بگیرد و با تسلط گسترده این شرکت، داشتن نوزاد و فرزند اولویت نخست خانواده‌ها نیست. اما خط اصلی روایت یعنی تقابل با فرانسیس خط اصلی روایت را دربرمی‌گیرد. در واقع خط اصلی روایت تمرکز دارد بر رابطه برادری تیم و بچه رئیس.

نوزاد جدید با عنوان بچه رئیس وارد خانواده تمپلتون می‌شود. او بامزه و پرانرژی است و با قصد خاصی وارد خانواده تمپلتون می‌شود.

انیمیشن بچه رئیس، قصه پدران و مادرانی است که کنترل زندگی را به دست فرزندان می‌دهند و روایت از ابتدا متمرکز می‌شود روی رقابت داستان دو فرزند خانواده بر سر محبت پدر و مادر که حشو و زوائد آن بر اصل قصه می‌چربد.

تیم و برادرش ابتدا با یکدیگر تقابل دارند و وجه تربیتی روایت نخست به تعامل تیم و بچه رئیس در قالب زندگی برادری می‌پردازد. تیم و برادرش به تعاملی همسو می‌رسند تا در نهایت و در پایان قصه رابطه برادری این دو مستحکم‌تر می‌شود و به تقابل با فرانسیس می‌ر‌وند.

فیلم را شرکت دریم ورکز آمریکایی ساخته است و در خط اصلی روایت تاکید متمرکزی بر گزینه فرزندآوری دارد و در خط دوم داستانی، داشتن سگ را به عنوان حیوانی خانگی و جایگزینی برای داشتن فرزند، دستمایه نقد قرار می‌دهد. محور قصه اصلی تبانی استراتژیک برادر بزرگ‌تر با بچه رئیس و مبارزه با شرکت پرورش سگ‌های خانگی است. این دو سر نخ روایت را سازندگان با هوشمندی خلاقانه‌ای به یکدیگر متصل می‌کنند.

اما فیلم روی نکته سومی هم به‌صورت ظریفی دست می‌گذارد و ابتدای فیلم به پدر و مادرهایی اشاره می‌کند که مصائب نوزاد کوچک آنان را عاصی می‌کند.

انیمیشن بچه رئیس، یکی دیگر از محصولات موفق کمپانی دریم ورکز است؛ کمپانی‌ای که به‌خاطر تولید انیمیشن‌هایی چون سری شرک و چگونه اژدهای خود را آموزش دهید، شناخته می‌شود.کارگردان این انیمیشن تام مک گراث است که قبلا نیز در سری انیمیشن ماداگاسکار با شرکت دریم ورکز همکاری داشته است.

دریم ورکز برای ساخت این انیمیشن از فضاسازی و زیبایی‌شناختی پیکسار رقیب بسیار سخت خود، مواردی را از فیلم «درون، بیرون» سرقت کرده است. ولی حاصل تقلید از بهترین‌های پیکسارخلق فیلم شیرینی است که از زاویه‌ای حسی و عاطفی تمام اهالی خانواده را راضی می‌کند. انگار فیلم با ظرافت خاصی و بصورت غیرمستقیم و ناخواسته سند تحمیلی 2030 را به چالش می‌کشد. سندی تربیتی که مصادیق داستانی انیمیشن بچه‌رئیس معکوس مفاهیمی است که در سند 2030 وجود دارد و الزام آموزش آن به کودکان و نوجوانان وجود دارد. به واقع با یک وجه تمثیلی و استعاری، با نمایش کمپانی کودکان آسمانی، درس مهمی به اقشار سنی کودک و نوجوان می‌دهد. انیمیشن بچه رئیس با تحریک تخیل مخاطب کودکسال خود به مخاطب می‌آموزد کودکان از آسمان می‌آیند و اولویت خانواده‌ها نگهداری از سگ‌ها و گربه‌ها نیست.

لیلا مودت

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها