پیش‌درآمدی بر گنگستر آمریکایی

فارست ویتاکر، بازیگر رنگین‌پوست و اسکار گرفته سینما، در فصل اول مجموعه تلویزیونی «گنگستر هارلم» بازی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۲۹

این مجموعه به صورت پیش درآمدی بر داستان گنگستر آمریکایی ساخته می‌شود و ماجراهایش، به دورانی قبل از شروع داستان این فیلم برمی‌گردد. چند هفته قبل که اعلام شد قرار است تلویزیون سراغ فیلم پرسروصدای سال 2007 ریدلی اسکات برود، این پرسش در سطح وسیعی مطرح شد که تماشاگران تلویزیونی با چه چیزی روبه‌رو خواهند شد؟ حالا مشخص شده که این مجموعه، دنبال‌کننده داستان نسخه سینمایی نخواهد بود و داستانش را به شکل متفاوتی تعریف خواهد کرد. زمان اعلام خبر تولید مجموعه تلویزیونی گنگستر هارلم، کمتر کسی باور داشت چنین مجموعه‌ای بتواند تولد یافته و وارد مرحله تولید شود، اما با اعلام این که داستان این مجموعه به گذشته‌های دور رفته و ماجراهایش به زمانی قبل از شروع داستان نسخه سینمایی برمی‌گردد، اهل فن تولید آن را امکان‌پذیر ارزیابی می‌کنند.

در داستان نسخه سینمایی، راسل کرو در نقش یک مامور عالی‌رتبه و وظیفه‌شناس اداره پلیس بود، که به صحنه جرم و جنایت شهر نیویورک برمی‌گردد. در این محل، این پلیس سختگیر و سمج با ماجراجویی‌های تازه و پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو می‌شود. نقش مقابل کرو را در این فیلم، دنزل واشنگتن به عهده داشت. او در قالب کاراکتر بدنام و گنگستر فیلم بازی کرد.

کریس برانکاتو یکی از دو خالق اصلی مجموعه موفق «خواب‌آورها»، تهیه‌کننده و خالق مجموعه گنگستر هارلم است. او به نشریه اسکرین اینترنشنال گفته که این روزها مشغول نگارش فیلمنامه اپیزود اول آن است. این اپیزود آزمایشی به صورت یک فیلم تلویزیونی 70 دقیقه‌ای تولید خواهد شد. او ویتاکر را برای بازی در نقش کاراکتر اصلی مجموعه‌اش انتخاب کرده و می‌گوید این بازیگر 56 ساله بهترین گزینه برای ایفای این نقش است، اما به گفته این برنامه‌ساز مطرح تلویزیونی، ویتاکر در داستان مجموعه در نقش یک آدم مثبت ظاهر نخواهد شد. این بازیگر قرار است نقش کاراکتری به نام بامپی جانسن را بازی کند که سرکرده یک گروه از خلافکاران منطقه هارلم نیویورک است. برانکاتو می‌گوید: «این داستان هارلم و مسائل آن است. تماشاگران همراه مجموعه به دهه 60 میلادی برمی‌گردند و با گنگستری به نام بامپی جانسن آشنا می‌شوند که دوستی بسیار نزدیکی با مالکوم ایکس داشت. به این ترتیب، نمایش ما ضمن بررسی وضعیت و کارهای جنایتکاران سازمان‌یافته زیرزمینی، به طرح جنبش حقوق مدنی سیاهان هم می‌پردازد، اما با این که داستان مجموعه در دهه 60 اتفاق می‌افتد، حال و هوایی امروزی خواهد داشت و خود را در گذشته پنهان و اسیر نمی‌کند. جنبش حقوق مدنی چیزی نیست که متعلق به گذشته باشد و تا امروز ادامه دارد.»

این تهیه‌کننده موفق تلویزیونی، روی این مساله تاکید می‌کند که گنگستر هارلم، فقط برای سرگرم کردن تماشاگران ساخته نمی‌شود و اهداف بیشتری دارد. به گفته او: «تولید این درام جنایتکارانه، فرصتی فراهم می‌کند تا درباره مسائلی صحبت کنیم که اگرچه در گذشته رخ داده‌اند، اما تا به امروز ادامه دارند و هنوز هم با آنها دست به گریبان هستیم. موضوع نژادپرستی و اجحاف علیه رنگین‌پوستان، چیزی نیست که محدود به گذشته و تاریخ شود. این تاریخ هنوز هم پابرجاست و حتی امروز می‌بینیم که چه خشونت‌ها و تبعیض‌هایی علیه رنگین‌پوستان اجرا می‌شود.» با این توصیفات، برانکاتو توضیح می‌دهد داستان مجموعه، حدود پنج سال قبل از داستان نسخه سینمایی ریدلی اسکات اتفاق می‌افتد. گفته شده این مجموعه در 11 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید خواهد شد و هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری آن تعیین نشده است. با آن که هنوز معلوم نیست این درام جنایتکارانه در کدام شبکه تولید می‌شود، اما نزدیکی برانکاتو به نتفلیکس، توجهات را به سمت این غول رسانه‌ای جلب کرده است. کار ساخت موسیقی متن مجموعه، قبل از پایان کار نگارش فیلمنامه آن آغاز شده است! کندریک لمبر مسئول ساخت موسیقی متن مجموعه است.

برانکاتو می‌گوید: «کار نوشتن فیلمنامه تمام اپیزودهای مجموعه تا یک ماه دیگر تمام می‌شود. علت تاخیر نگارش فیلمنامه مجموعه، به دلیل کار همزمان برانکاتو روی فیلمنامه سومین قسمت مجموعه فیلم اکشن و ماجراجویانه «شرلوک هلمز» با بازی رابرت داونی جونیور بوده است.» این تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس، پس از پایان فصل اول مجموعه خواب‌آورها همکاری‌اش را با آن قطع کرد، تا برای شبکه آبی‌سی مجموعه «شاهان و پیامبران» را تهیه کند، اما عدم استقبال تماشاگران از این درام تاریخی، پخش و تولید آن پس از سه اپیزود لغو شد. او می‌گوید: «وقتی شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی پشت‌سر مجموعه آدم باشند، می‌توان کار بزرگ‌تری ارائه داد.» به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود رقم هزینه تولید گنگستر هارلم بالاتر از رقم معمول دیگر مجموعه‌های تلویزیونی باشد.

همکاری همزمان با سینما و تلویزیون

اگر از فارست ویتاکر بپرسید، می‌گوید کاراکترش در گنگستر هارلم نه منفی که خاکستری است! او تاکید می‌کند که بامپی جانسن آدمی شبیه بقیه آدم‌هاست که تحت تاثیر شرایط عمومی جامعه، از خودش واکنش‌های متفاوت و حتی متناقضی نشان می‌دهد. با این حال، چه کاراکتر او در مجموعه مثبت باشد و چه منفی، اهل فن از حالا می‌گویند کاراکتر ویتاکر تبدیل به یکی از شخصیت‌های مشهور و سرشناس تلویزیونی خواهد شد.

این هنرمند سیاهپوست با دنیای تلویزیون بیگانه نیست. تقریبا از همان ابتدای کار بازیگری در سینما در اوایل دهه 80 میلادی، ویتاکر همکاری با تلویزیون را هم آغاز کرد و همزمان به بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی پرداخت. البته نقش‌های سینمایی بازیگر بیشتر از نقش‌های تلویزیونی‌اش در یاد و خاطره تماشاگران هر دو رسانه ماند. ویتاکر که با درام ضدجنگ «پلاتون» الیور استون و «پالپ فیکشن» کوئنتین تارانتینو به صورت یک چهره مطرح درآمد، با بازی در نقش غیرمتعارف فیلم «گوست داگ: روش سامورایی» خود را به عنوان بازیگری خاص معرفی کرد.

با آن که هالیوود اهمیت چندانی به بازیگران سیاهپوست نمی‌دهد، اما فارست ویتاکر توانست در تعداد زیادی فیلم مطرح در نقش‌های اصلی و مهم بازی کند. او سال 2006 و برای درام شرح‌ حال‌ گونه «آخرین شاه اسکاتلندی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او در این فیلم، در نقش ایدی امین دیکتاتور کشور آفریقایی اوگاندا ظاهر شد و توانست ظرافت‌های خاص زندگی و فعالیت یک دیکتاتور را به شکلی ملموس در جلوی دوربین ارائه دهد. ویتاکر در سال‌های اخیر در کارهای مطرحی مثل «ریشه‌ها» (براساس داستان کلاسیک آلکس هیلی) و «شیلد» بازی کرده است. او برای این آخری، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر تلویزیونی از مراسم امی شد. هم‌اکنون مجموعه تاریخی «امپراتور» با حضور او روی آنتن تلویزیون‌های جهان است.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها